Behöver förslag på "energifoder"

Jegra

Trådstartare
Jag har i alla år klarat mig med det "vanliga", d.v.s. havre, lite betfor och mineraler, för att hästarna ska få en lagom energinivå i ridningen. Men nu har jag insett att Campero behöver något extra och att jag inte kan trycka i honom så mycket havre som skulle behövas för att uppnå önskad effekt.

Så jag behöver tips på hur ni energiboostar era hästar! Vilka foderslag ger ni, finns det några märken som är bättre än andra? Vilka mängder ger ni?

Sv: Behöver förslag på "energifoder"

Olja! Ren energi och snällt mot magen. Tänk på dela upp mängden i mindre delar och smyg in små givor så hästen vänjer sig långsamt. Energimässigt kan man jämföra 1 kg havre med 3 dl olja.

berorväl på om du vill ha hästen piggare, att den orkar mer elelr få upp den i hull ?

Tack ska ni ha, och tack lundsbo för tipset om den andra tråden!

Det jag är ute efter är just att få honom piggare, jag vet att jag riskerar att få en "stökigare" häst iom att det kan bli en del överskottsenergi men det kan jag ta.

Det ser ut som att havre, med tillskott på olja i kombination med klippning är tricket. :) Jag får testa och återkomma med rapport (ska bara föda barn och sätta igång hästen först så det lär ta en stund).

Min fd ponny var ju lugnet själv och det hände inte många knop på nåt plan. Eftersom han var foderöverkänlig så kunde jag inte prova att fodra han till pigghet.
Men av en slump så hittade jag ett fodermedel som fick honom att bli full av positiv energi och det var vanlig fodergäst.

4dl foderjäst om dagen som han fick av helt andra orsakaker än att bli piggelin gjorde att han fick massa energi som han inte haft tidigare.
Har inte brytt mig om att fundera på varför det blev så. Testade ett par gånger för att va säker och det var foderjästen som gjorde det. Annat foder med dito siffror och mängder gjorde vare sig till eller från.

Nu är ju inte foderjäst nåt man tänker på som energibooster, men kanske fler reagerar lika dant.

Tack ska ni ha, och tack lundsbo för tipset om den andra tråden!

Det jag är ute efter är just att få honom piggare, jag vet att jag riskerar att få en "stökigare" häst iom att det kan bli en del överskottsenergi men det kan jag ta.

Det ser ut som att havre, med tillskott på olja i kombination med klippning är tricket. :) Jag får testa och återkomma med rapport (ska bara föda barn och sätta igång hästen först så det lär ta en stund).

Hungriga hästar brukar bli pigga och stökiga :idea:

Spillers har ett superbra (tycker jag) foder som heter Instant Energy Mix. Det är ett müsli-foder som hästarna älskar.

Detta foder ger energi men går inte upp i hjärnan, dom blir lixom kvickare i kroppen bara. På min häst har det fungerat superbra!

Liknande trådar

Foder & Strö Har efter ca. 2 veckor med mitt superhösilage i småbal insett att jag behöver den där lilla extra "tinten" av energi. Analysen på...
2
Svar
20
· Visningar
2 985
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 544
Senast: Irival
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 473
Foder & Strö Min 5-åring går på bete (skogshage och ganska magert) behöver lite extra för att hålla sig fin. Får idag 1 kg grönpellets 0.5 kg...
Svar
2
· Visningar
749
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka