Behöver ett snabbt svar - betfor=energikick?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare LillAmi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 2 308
L

LillAmi

Om man ska ge hästen betfor som "extra energi" inför träning/tävling, hur lång tid innan arbetet ska man ge den, både med tanke på den extra energin och lagom "matsmältningstid" innan arbete?
Och fungerar det överhuvudtaget?

Sv: Behöver ett snabbt svar - betfor=energikick?

det hästen får av betfor är en sockerkick och jag tycker att det blir en felaktig energi ialla fall för mig och min ponny han blir mer hetsig, än mer framåt.

har hört att de är bäst att rida en halvtimma efter hästen fått betforn för de är då den är som piggast av den och man får ut mest av den energin.

tycker inte att min häst reagerar alls på betfor på de sättet..kanske beror på hur mycket dom får? min häst får bara såpass mycket att han äter upp mineralerna.

det hästen får av betfor är en sockerkick och jag tycker att det blir en felaktig energi ialla fall för mig och min ponny han blir mer hetsig, än mer framåt.

Lite hets på en vanligtvis "korkat" lugn häst är inte alltid helt fel enligt mig. På min häst blir det mer framåtbjudning, hon är inte en hetsig individ. Men jag håller med om att betfor ger en sockerkick, rubriken lite luddigt uttryckt av mig. Men sockerkick är ju extra energi över en kort tidsperiod för att sedan följas av ett fall, vilket var vad jag sökte (minus fallet, vill säga ;) ) för första dressyrträningen efter ett lååååååååångt (känns det som) vinteruppehåll.

Tack för svar!

Uddatyp: Som jag misstänkte alltså. Gav ett tillskott idag ca 40 minuter innan träningen. Hon var pigg, glad och framåt hela träningen. Jag märkte inget humör av eb lång dag i en regn/snöblaskig hage iallafall.

Tack för svar :)

Det finns en studie på just effekterna utav betfor. Bl.a. så kom man fram till att betforen minskade mjölksyran efter hård ansträngning hos de som fick betfor.

Man kom även fram till (med reservation för att jag minns fel och läst det någon annan stans) att det gav positiv effekt att ge betfor mellan hoppklasserna.

Studien var otroligt intressant, men jag har tyvärr ingen länk till den så här på rak arm. Men om du googlar lite eller söker på SLU så kan du säkert hitta den om du är intresserad!

Brukar också använda mig av betfor på detta sätt mellan 2 klasser på tävlingar. Kan inte säga exakt hur lång tid innan det brukar bli, men han brukar få den så att han kan käka i lugn och ro och vila en liten stund innan det är dax att sitta upp igen. Fungerar fin fint tycker jag, det känns som att han "orkar" mer eller vad man ska säga. Naturligtvis är han då också tränad för att orka två klasser utan betfor, men du förstår kanske hur jag menar.
Ett supersätt att få i honom vatten också, då han är dålig på att dricka när man tävlar. SÅ man får ge honom betfor SUPERblött, så får han i sig lite vatten iaf :D

Det är finns inga entydiga studier på att det går att kolhydratladda en häst.
Detta är saxat från hippson:

Det finns undersökningar där man kan se att exempelvis glukoshalten i blodet och insulinet ändras 2- 3 timmar efter ett kraftfoderintag, däremot blir det inte samma svängningar efter att hästen har ätit grovfoder.

Svängningarna är inte bara en fördel för hästen och det är många faktorer inblandade. När det gäller människor så vet man att det går att kolhydratladda musklerna, men man får inte samma effekt hos häst. Varför det är så kan bero på att vältränade hästar har mycket höga muskelglykogenkoncentrationer jämfört med vältränade människor.

Om hästen orkar beror alltså mycket på om den är tränad ordentligt för sin uppgift. Först då kan den också både orka och ge det lilla extra som skiljer vinnaren från tvåan. Det gäller att hitta en bra och balanserad foderstat som gör att hästen bygger muskler och är pigg under hela resans gång, alltså under träningen. Då kan man också läsa av sin häst och se på vilken foderstat den är som mest fokuserad på det som ska göras.

Det kan ibland vara ett fördärv att ändra för mycket på foderstaten innan tävling, för man vill ju ha en häst som fungerar under tävlingsmomentet och inte sprallar bort sig eller tramsar runt på framridningen, så att all energi går åt till bus. Sedan kanske den inte orkar inne på banan...

Viktigt är att hålla hästen i ett lagom hull så att den inte är överviktig. Är hästen tjock så hjälper det inte att ge extra kraftfoder. Problemet med att ladda en häst är att om det skulle fungera, hur vet man då att hästens utnyttjande av energin kommer på upploppet och inte på uppvärmningen?

Jag har också läst det där. Och det kan säkert stämma.

Däremot visade den studien jag hänvisade till att återhämtningen och mjölksyremängden i musklerna var väldigt mkt lägre på hästar som åt betfor i en viss mängd (mängden var väldigt avgörande. För lite eller för mkt stjälpte effekten. Men tyvärr kommer jag inte ihåg mängden.)

Just återhämtningseffekten var det man ville komma åt med att ge betfor mellan klasserna. Piggheten var alltså inte det primära effekten utan en bieffekt utav att de återhämtade sig snabbare.

Att det sedan inte går att ladda kolhydrater i musklerna hindrar ju inte att de får extra energi vid givande av energirika fodermedel. Mga hästar blir ju väldigt pigga av betfor (däremot inte min :mad:)

:)

Min häst får alltid 1 liter (torrmätt) betfor, blandat med 0,5 kg havre 45 min före tunga träningspass.
Och det funkar kanonbra!:rofl:

Jag har också läst det där. Och det kan säkert stämma.

Däremot visade den studien jag hänvisade till att återhämtningen och mjölksyremängden i musklerna var väldigt mkt lägre på hästar som åt betfor i en viss mängd (mängden var väldigt avgörande. För lite eller för mkt stjälpte effekten. Men tyvärr kommer jag inte ihåg mängden.)

Just återhämtningseffekten var det man ville komma åt med att ge betfor mellan klasserna. Piggheten var alltså inte det primära effekten utan en bieffekt utav att de återhämtade sig snabbare.

Att det sedan inte går att ladda kolhydrater i musklerna hindrar ju inte att de får extra energi vid givande av energirika fodermedel. Mga hästar blir ju väldigt pigga av betfor (däremot inte min :mad:)

:)

Skulle verkligen vilja läsa den där studien och få reda på hur mycket betfor det handlade om!! :cool:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
537
Senast: Sryoqwe
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 155
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 002
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 157
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka