Behöver ett klokt råd..

Sv: Behöver ett klokt råd..

De flesta hoppstammade hästar kan som sagt gå MSV, om de inte är helt talanglösa och felbygda såklart;) Det finns dessutom många hopphingstar som lämnar avkommor med bra gångarter för dressyr, jag själv har två stycken hemma i mitt stall :) Många hopphingstar lämnar rent av bättre galopp än många dressyrhingstar. Har dessutom avkomman en bra exteriör är man ju en god bit påväg. Du säger dessutom att din avkomma har fin trav så ser verkligen ingen anledning att du ska sälja för du vill rida dressyr. Visar sig hästen sen kunna hoppa så tror jag knappast att den lider av att inte få bli tävlingshäst i hoppning. Alternativet är ju annars att låta någon annan hoppa den eller sälja den senare om det nu visar sig att den är såpass mycket mer lämplig som hopphäst än dressyrhäst.
Jag skulle se betydligt mer risker med att spara ett rent dressyrstammat föl som ren hopphäst. Även om det kan finnas talanger där med ibland :)

Om jag inte missminner mig så var det dessutom Cabachon som visade piruetter när det var hingstvisning i Flyinge tidigare i år. Inte världens snyggaste dressyrpiruetter då kanske men tillräckligt bra för att impa på en del av dressyrfolket där ;)

För övrigt så finns det en hel drös felplacerade hästar om man läser stammar på t.ex. Breeders. Massa hästar efter bland annat Quite Easy som går dressyr och hästar efter Briar som går hoppning. Så multitalanger finns det gott om, tror nog allt att du kan få en jättefin dressyrpålle ur din lilla älskling!! :)

Senast ändrad:

Behåll!!!:love:
Du har ju ingenting att förlora på att behålla en häst du känner så starkt för och man har roligare på vägen än om man tex köpt en med bara stam och prestationsinriktning som man liksom inte skulle tycka om med egenskaper man inte vill ha/gillar!:)

Det är ju ingen dödssynd att sälja om ett par år om romansen går över eller man tycker att hästen ska få utvecklas i tex hoppning OM den inte stämmer till det du vill när den blivit så gammal..

*KL*

Tack alla för rätat ut min virriga skalle. Då är man inte helt dum som behåller min hoppetoss :love:

Suttit sen han var någon månad och redan planerat utrustning och allt åt honom.. :o

Mitt hoppsto som var helt kass i gångarterna (galoppen var däremot ok) förutsågs kunna gå MSV med mig efter ett par år tillsammans (hon fick en annan rörlighet och bättre gång eftersom jag la ner mycket tid på markarbete). Så jag vill påstå att med rätt ryttare så kan han gå MSV oavsett gångarter om han rör sig avslappnat och taktmässigt och man har lagt ner ett bra grundarbete.

Tyvärr hann jag aldrig prova dressyrbanorna med henne av många skäl men vi tränade på MSV-nivå.

Minna Teldes Isac är ju efter Hip Hop, så det är ju som fio säger inte ens säkert att hoppstammen är till nackdel. Kul att du bestämt dig för att behålla :)

Men allvarligt talat, om din tränare tycker att en hopphäst inte kan gå högre än LA, så skulle jag fundera på tränarens tycke om mycket annat också.

Massa hästar efter bland annat Quite Easy som går dressyr och hästar efter Briar som går hoppning.

Briar har väl egentligen hoppstam, så han själv är ju därför ett lysande exempel på att en hopphäst inte behöver vara begränsad till lätt klass i dressyr. :)

Gammal tränare :) Ingen jag rider för längre. Inte ridit på 4 år :o Hade henne innan jag flytta.

Bara stämmer in i kören, behåll!

Med den känslan, absolut! Det kanske är en once-in-a-lifetime chans att ha en sådan häst.

Klart en normallbyggd häst oavsett stam kan gå msv med godkända procent. Med rätt träning och uppbyggnad finns inga hinder. Finns hästar utan stam och korsningar, kbl mfl som klarar det med rätt pilot.

Jag skulle absolut även skaffa en hoppilot som hoppar in hästen och ev. tävlar den om det går bra, allroundträning är bäst :) Men vem vet, han kanske har större talang för dressyren när det kommer till kritan.

Jag tycker att man ofta ser hoppstammade halvblod som rör sig likvärdigt med de gångartsstammade.. ffa en bättre galopp. Och absolut utan tvekan för MSV vilket inte är någon jätte bedrift med en duktig ryttare.

Självklart ska du behålla goa Hälge! :love:

Mitt sto har en super hoppstam:laugh: men jag rider bara dressyr på henne! På MSV nivå! :angel::love:

Liknande trådar

• Låst
Avel Nu brinner det i knutarna och jag har blivit tvungen att göra en helomvändning har ett sto i högbrunst som vi hade planerat att betäcka...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
12 512
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar