Behöver era råd NU!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Sv: Behöver era råd NU!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Min erfarenhet är att vara lite försiktig med allför proteinrik mat till häst generellt. Man behöver avväga vad magen har för kondition och förmåga att hantera proteinet. Finns det någon form av störning i mage-tarmsystemet kan en underfunktion göra att omhändertagandet av födan inte fungerar. Det icke nedbrutna fodret kommer då lätt i jäsning och risken för kolik uppstår samt proteinförgiftning vilket kan ge korsförlamning. En indiviuell foderstat anpassad till det dagliga arbetet och en frisk mage, samt väl avvägd arbetsprestation i förhållande till hästens kapacitet så överbelastning inte uppstår torde vara ett ideal teoretiskt. Vid jämförelser av normal foderstat till stor häst och till högproducerande mjölkko, så klarar en ko att producera 45 liter mjölk på det foder man rekommenderar en normal häst. Om den inte jobbar hårt i 3-4 timmar per dag, så finns en trolig risk att man matar sin häst till problem. Lucern(extremt proteinrikt "gräs") och sockerrika produkter är sannolikt allt för onormalt för en hästmage för att det ska kunna anses som lämpligt foder.

Det där är analysen.
Inte innehållsförteckningen.

I Boken "Hästens näringsbehov och utfodring" av Christina Planck och Margareta Rundgren så kan man lära sig att tyda vad analysen och innehållsförteckningen betyder för hästen.
Det är en lärobok i näringslära för häst.
Det finns ingen skrift med sammanställning av de olika färdigfodrena innehåller men det skall man ju stå på påsen.

Det är mycket fett och lysin i ditt foder och det är nog en del av "hemligheten".

Den boken har jag och den är ju inte så avancerad, finns det andra?

Den boken har jag och den är ju inte så avancerad, finns det andra?

Det behövs ingen annan.
I de delarna där det står hur hästen bryter ner och tar upp näringsämnena så framgår hur de olika fodermedlen tas upp av hästen och därmed påverkar den.
Där så står också vilka aminosyror som man kan behöva räkna på och i vilka fodermedel dessa finns.

Ok, jag vet varför jag inte tittat på det, finns ingen återförsäljare här i Skåne. Trist, hade annars gärna tittat närmare på det.

Du har 135 smrp och 10 MJ i Hippo Alfa Grow till samma pengar eller tom mindre om jag minns rätt om pris och hur mkt det är i säckarna (halvt senil i kväll känner jag ;) ) Grabbarna bus som ju minst sagt gör av med allt man stoppar i dem blev runda och fina när jag bytte från D&H Build Up till det mkt billigare Hippo fodret när jag fick nog av att jag puttade in mängder och de var i underkant i hull ändå.

För övrigt i trådens ämne till TS så kan det mkt väl vara så att du tvärtom ger för mkt mat, ett vanligt fel bland de som har svårfödda hästar har själv gjort den missen under många år med ett extremt svårfött fullblod det var innan analyserna gjorde sitt inträde och han åt extrema mängder välskördat superfint hö och till det många kg kraftfoder o olja odyl och var trots det alltid i underkant i hull. När vi började analyser så satte jag mig och räkna och blev paff på vad foderstatsprogrammet sa att han skulle äta läste också i samma veva en del om just hur mkt energi det går åt för att förbränna maten och bestämde mig för att testa. Så från att äta mängder så fick han en för honom extremt liten mängd i stället bara bråkdelen av förr och vad hände ju sakta men säkert började han att gå upp i vikt för första gången på många år och han var tom nästan knubbig periodvis och det på i stort sett krubbskrammel och ett bra hösilage.

Där jag kollade på foder sist så tror jag att Hippo Alfa Grow kostade 210 kr. (Höggravid, med deghjärna och guldfiskminne ;)) Tror de har 25 kgs säck och det blir 8,4 kr/kg. Tycker annars att Hippos produkter ligger bra i pris i förhållande till många andra foder jag jämfört med. Fast du kanske har billigare återförsäljare?
Den blandnigen jag gör nu ligger på ca 5 kr kg, har räknat ut en annan blandning som jag nog ska köra med som blir minst en krona billigare, när mina säckar är slut.

Är nästan hundra att den kostar 150 där jag handlade senast, svårt att komma ihåg var ju hela 3 dagar sedan jag var där ;) kan kolla bland fakturorna imorgon.

Jag har alltså 2 tävlingshästar som rids hårt.. båda 2 står högt i blod och jag kämpar och kämpar för att få dem "runda och fina" , de är INTE magra på ngt sätt men jag vill ha dem rundare överallt! De behöver även mkt energi med tanke på att de går hårt, men samtidigt inget de blir för "hotta" i huvudet av!
Jag tvivlar lite på alla som säger att deras hästar går hårt. Det är faktiskt enormt få hästar i Sverige som går hårt enligt fodertillverkarnas mått mätt och det är ju det måttet man mäter när man snackar foder.

Hur mycket rids dina hästar egentligen? En häst som rids en timme om dagen går i lätt arbete enligt fodertillverkarna. De hästarna som går i hårt arbete är i dagens Sverige travare och galoppörer på avancerad nivå, samt fälttävlanshästar som tävlas på elitnivå. Men även ridskolehästar kan kvalificera in här ifall de går mer än 3 timmar/dag i verksamheten.

Är nästan hundra att den kostar 150 där jag handlade senast, svårt att komma ihåg var ju hela 3 dagar sedan jag var där ;) kan kolla bland fakturorna imorgon.

Jag kollar priser med moms, kan det vara skillnaden? Annars är jag väldigt nyfiken på var du handlar.. Tror man får typ Hippo Basic för 150, men det räcker inte här..

Jag tvivlar lite på alla som säger att deras hästar går hårt. Det är faktiskt enormt få hästar i Sverige som går hårt enligt fodertillverkarnas mått mätt och det är ju det måttet man mäter när man snackar foder.

Hur mycket rids dina hästar egentligen? En häst som rids en timme om dagen går i lätt arbete enligt fodertillverkarna. De hästarna som går i hårt arbete är i dagens Sverige travare och galoppörer på avancerad nivå, samt fälttävlanshästar som tävlas på elitnivå. Men även ridskolehästar kan kvalificera in här ifall de går mer än 3 timmar/dag i verksamheten.
:bow::bow::bow:

Samtidigt som flera kraftfodertillverkare uppmuntrar att man ger mycket av deras kraftfoder och väldigt lite grovfoder.

Jag håller med där.
Vem har tid att rida två hästar hårt om man också har ett heltidsarbete?

Självklart - de vill ju tjäna pengar.
Inte kan de då säga "Det räcker med ett bra silage och litet komineraler".

Är också förtjust i Alfan som är snäll mot magen (för att vara kraftfoder) och har otroligt hög smaklighet för de flesta kräsmagade. Ett bra sätt att komma upp i protein om man av någon anledning inte kan /vill ge ren lusern.

Jag fodrar mina hästar med lite olika foder från St Hippolyt, det tycker jag är ekonomiskt. Säckarna kostar en del, men man ger så liten mängd så det jämnar ut sig. Sen mår hästarna bra oxå av mindre kraftfoder och mer grovfoder. Dessutom äter även min kräsna häst detta foder.

HALLÅÅÅ!

Vill fortfarande höra era erfarenheter av HIPPO?:)

:d:):laugh::D;)

Hippo Grow Alfa har jag fodrat med i flera år nu och är mycket nöjd.
Lite mer specifik få rud nog vara om det är något annat foder du menar ?+
det är ju flera som har skrivit om Hippo Alfa.

Har du gett några anlaysvärden på ditt grovfoder ännu, utan det kan vi ju inte hjälpa dig att räkna på vad som verkligen behövs och blir ekonomiskt ?

Håller med - du måste kolla analysen på grovfodret först. Om du inte vet vad du stoppar in där kan du lika gärna låta bli att ge kraftfoder överhuvudtaget. Hästen skall äta så mkt som möjligt grovfoder. Helst alltså 100 % om det är av bra o rätt kvalite. Om du inte vet värdena så kanske du doser helt fel oavsett vad som står på säcken och burkarna. Det kan ju faktiskt vara fel att inte ta hänsyn till de verkliga värdena på höet eftersom om du får för mkt jod så finns risk för att föl blir svaga o i värsta fall döfödda. För lite koppar i fodret påverkar risken för att utveckla osteochondros alla (24 ämnena) i en foderstat är på gott eller ont och dessutom skall man nog tänka på att när man köper foder för kor o ger till en häst så har kon 4 magar o hästen bara 1. Det fodret är gjort för att passa 4 magar o inte häst. Det kan tex vara tillverkningsprocessen som påverkar o inte bara innehållet. Ta en analys helt enkelt o fundera därefter om du skall ge hippo eller annat märke. Efter min analys o foderstat så ger jag inte ngt kraftfoder alls utan enbart tillskott. Rids lätt träning dvs uteritter ett par dgr i veckan men har räknat foderstat enl moderat träning så ...även jag överdoserar kanske lite beroende på träningen då vissa dgr vilar hästen.
Mina räknar jag äter ca 2 kg gräs per timme ute med hyfsat protein ca 20 tim om dygnet kanske 40 kg gräs alltså. Ger hö till natten 4-5 kg om de får komma in och sen får de saltsten. Laminator Equimins 15 gr per dag och Equimins Advance Concentrate 30 gram per dag. Alltså pyttelite i krubban. En häst äter ju ca 1 kg hö på 40 min och med hö för natten så klarar de magen bra oxå. Blir lätt lösa annars när de går ute ... Mina får då 99.99 % grovfoder som ju är bra då antar jag.
Snittkostnaden för mina mineraler ligger på ca 150 kr i månaden för då en 3 kg burk räcker bra länge och Advance C kanske ligger på 250 kr per månad i snitt grovt räknat. Inget kraftfoder alls därutöver alltså och då vet jag exakt vad de fått i sig på maten. Hästen kostar totalt ca 1000 kr i drift per månad för mat helt ok =)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka