Behöver era råd NU!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Sv: Behöver era råd NU!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Eftersom betet ser lite tunnt ut och jag har 2 växande unghästar (nåja, den ena kan få sluta växa nu ;)), och ridhästen tappade så snabbt över ryggen ville jag ligga högt i prot. så ligger den blandningen jag ger nu på MJ 10,8 och smrp 130,8 (ungefär samma som flera avelsfoder). Det är väldigt snabbreglerat om jag skulle tycka att hästarna skulle se ut att utvecklas på fel håll. Som sagt, efter ett par veckor ser det ut att gå på rätt håll.

Jag gillar inte riktigt spannmål och tycker därför bättre om när det är kokt innan det pressas till pellets.
Men visst, under en period så blandade jag lusernpellets, blandade krossade spannmål och olja, det blev både billigt och näringsrikt.
Det var ett år med dåligt hö och föl att vänja av.

Jag har inget emot spannmål i lagom mängder till hästarna, har nog aldrig kommit över 3 kg/dygn, mina hästar har alltid gått på havre tidigare, anledningen till att de får korn nu är att havren jag kunde få tag i lokalt såg grå och tråkig ut och kornen såg riktigt fin ut!
Jag har inte så många ingredienser i min blandning, har inspirerats av ett musliefoder som många uppskattar och gjort en mycket förenklad variant av det.

Litet jod skall ju även hästarna ha.
Jag räknade på det och för mina hästar så blev det rätt.
De behövde så litet.
Men om man börjar att mixtra med andra mineraler så måste man ju räkna noga.
I vintras så betalade jag 6:-/kg inklusive moms för ett färdigfoder avsett för avelshästar.
Litet olja på det för att öka energin och du har en oerhört billig lösning.

Det som gör det energirika färdigfodret dyrt är vitaminerna särskilt B.

Det var ju ett mycket bra pris, jag tror inte att jag vet vilket foder det skulle vara. Hur högt ligger det i protein?

... och jag har precis motsatt erfarenhet av D&H. Dyrt, hästen ratade fodret efter ett tag. Dessförrinnan; ingen skillnad i hull.

vad olika det är :D De jag känner som haft tunna hästar att fått mycket bra resultat av Dodson. Min häst är lite pillig i maten men Build Up älskar hon :D

Edel från JohanHansson.
Det ligger på 135g smrp.
Men om man behöver mycket energi så är nog fodret för ridhästar bättre, det är ännu billigare och ligger på 85g smrp.

Ingen.
Antagligen så är det just så att ni har räknat och träffat rätt.
Det är inte så stor skillnad på foder att det gör någon egentlig skillnad om man just träffar rätt.

Det där är jag inte så säker på, då både veterinärer och foderstatsmänniskor pratar om kvalitativt foder och "bulk"foder. Olika fodermärken har olika kvalitet har jag fått lära mig.

Det går att räkna på kvaliteten också.
Analysvärdena är vad man skall gå efter.
Om man vill så kan man även analysera lättillgängligheten av näringsvärdena i fodret.
Men om man vet vad fodret innehåller och hur det är preparerat så ger en bra foderbok en fingervisning.

Det går att räkna på.
När man träffar rätt så blir det rätt.

foderböcker finns. Min häst får nära lika gram, kvot osv och med detta går hon upp i vikt men inte av det andra. O i min värld betyder det att det hon får idag, dyrt dock, är det hon behöver och det finns inget annat som är lika eller har fungerat på henne.
T.om fodermänniskor kliade sig i huvudet i våras eftersom hästen "ska" gå upp på det vi räknade på.
Men jag är glad att detta fungerar!

I de litet mera avancerade böckerna så framgår även tillgängligheten i fodret.
Med en bra innehållsförteckning, på mina fodersäckar så står exakt i % vad som finns i, så kan man räkna på det.

Vet du t.ex. om energin i ditt foder kommer från kolhydrater, fett eller proteiner?
Det är definitivt skillnad för hästen vilken sammansättning som det är i energin.

Edel från JohanHansson.
Det ligger på 135g smrp.
Men om man behöver mycket energi så är nog fodret för ridhästar bättre, det är ännu billigare och ligger på 85g smrp.

Ok, jag vet varför jag inte tittat på det, finns ingen återförsäljare här i Skåne. Trist, hade annars gärna tittat närmare på det.

Litet jod skall ju även hästarna ha.
Jag räknade på det och för mina hästar så blev det rätt.
De behövde så litet.
Men om man börjar att mixtra med andra mineraler så måste man ju räkna noga.
I vintras så betalade jag 6:-/kg inklusive moms för ett färdigfoder avsett för avelshästar.
Litet olja på det för att öka energin och du har en oerhört billig lösning.

Det som gör det energirika färdigfodret dyrt är vitaminerna särskilt B.

Klart att de ska ha jod, men komineralerna jag har tittat på ligger otroligt högt i jod, och var uppe i toxiska värden om jag skulle täcka selenbehovet. Men det verkar som vissa kopellets ligger bra i jod om man ger ett kg/dag. Kanske kan vara värt att räkna in det i muslieblandningen istället för mineraler ;).

Edel har massor av ÅF i Skåne. Hur kom du fram till att det inte skulle finnas, de är verkligen spridda över hela Skåne.

Hej! Det finns ett foder som heter svart-havre. de gör så att hästarna bli pigga och frammåt! Och svart-havren gör dom även lite rundare också! Skit bra!:laugh: Lycka till!

Jag gick in på tillverkarens sida, tittade under Återförsäljare och följde länken samt hittade hela Skånes ÅF, det var fler än 15 st.

I de litet mera avancerade böckerna så framgår även tillgängligheten i fodret.
Med en bra innehållsförteckning, på mina fodersäckar så står exakt i % vad som finns i, så kan man räkna på det.

Vet du t.ex. om energin i ditt foder kommer från kolhydrater, fett eller proteiner?
Det är definitivt skillnad för hästen vilken sammansättning som det är i energin.

har du tips på sådana böcker?

det skulle vara intressant att hitta sådant skriftligt, vad alla märkens energi kommer ifrån osv för att kunna göra en bedömning.

På min säck står det
Est. Digestible Energy 12.5 MJ/kg
Crude Protein 13.0%
Crude Oils and Fats 5.5%
Crude Fibre 12.0%
Crude Ash 8.0%
Copper 40 mg/kg
Sodium 0.4%
Lysine 6 g/kg
Magnesium 0.2%
Vitamin B1 14 mg/kg
Vitamin B2 4.5 mg/kg
Vitamin B6 7.5 mg/kg
Vitamin B12 0.02 mg/kg
Biotin 1.1 mg/kg
Vitamin A 14,000 iu/kg
Vitamin D 1,500 iu/kg
Vitamin E 375 mg/kg

Det där är analysen.
Inte innehållsförteckningen.

I Boken "Hästens näringsbehov och utfodring" av Christina Planck och Margareta Rundgren så kan man lära sig att tyda vad analysen och innehållsförteckningen betyder för hästen.
Det är en lärobok i näringslära för häst.
Det finns ingen skrift med sammanställning av de olika färdigfodrena innehåller men det skall man ju stå på påsen.

Det är mycket fett och lysin i ditt foder och det är nog en del av "hemligheten".

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka