BehÖver era kloka rÅd!

lillis1222

Trådstartare
Har en 13-årig dressyrhäst.
Han rids 4 dagar i veckan dressyr (varierande bana och skog och mark)
Men, hur skulle ni lagt upp de resterande 3 dagarna??

på dessa dagar gå han dressyr

tisdag
torsdag
lördag
söndag

Sv: BehÖver era kloka rÅd!

Kan du inte hoppa lite? Arbeta med bommar? Eller bara rida ut på busrundor i skogen, utan krav. Du kan även longera, tömköra, gå ut på promenader m.m. :)

Emmaalove

aa säger som ovan, bomträning, ut och rid lite fräs på fält

Måndag - Vila
Tisdag - Dressyr
Onsdag - Uteritt
Torsdag - Dressyr
Fredag - Markarbete/Hoppning
Lördag - Dressyr
Söndag- Dressyr

Personligen skulle jag välja bort åtminstone 1 pass dressyr, jag tycker det låter som för mycket. Sedan är jag en sådan som tycker att hästen ska få mycket variation. Så vore jag du skulle jag rida ut på söndagar, klättra mycket och träna intervaller.

Jag skulle markarbete/hoppning en dag i veckan.

Stryke träningen en dag i veckan Klättring eller bara ut och lång galoppera el trava. intervallträning är också bra styrka

rida ut 1 ggr veckan
resten dressyr

Ville bara rikta tråden liite:

1.mina 4 dagars dressyr (varierande i skog och på bana) kommer jag inte disskutera, det är noga avvägt mellan mig och mina tränare!!Så ingen idé att ngn lägger tid på att analysera det.

2. tyvärr är hoppning inget alternativ pga skada hos mig, så den dagen måste fyllas med ngt annat

Måndag - Vila
Tisdag - Dressyr
Onsdag - Markarbete
Torsdag - Dressyr
Fredag - Uteritt
Lördag - Dressyr
Söndag - Dressyr

Kanske såhär då? :)

Jag skulle också säga lösshoppning eller liknande.
Iaf nån gång i månaden så hästen får lite variation.

Sen iom att du rider rena dressyrpass 4 dagar så skulle jag ha ridit ut/tagit det lugnt ute i skogen de andra dagarna.
Tömkörning och liknande skulle jag istället ha lagt på en av dressyrdagarna (dressyrtömkörning alltså, så ni tappar inget).

Typ
Mån - Vila om du tränat dagen innan, ngn konditionsträning om du tömkört
Tis - Dressyr
Ons - slappare uteritt
Tor - Dressyr
Fre - slappare uteritt
Lör - Dressyr/tömkörning
Sön - Dressyr/tömkörning (Någon av dagarna tömkörning, inte nödvändigtvis varje vecka)

Jag tycker man ska göra träningen så varierad som möjligt. Tränar man mycket enformigt (Dvs bara dressyr exv) så måste man göra lite "roligare" grejjer de andra dagarna. Vad det är beror ju på hästen :)
Alla hästar tycker inte om att hoppa, alla tycker inte om att galoppera i skogen.
Men det är ju viktigt både för huvud och kropp att variera träningen.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
879
Senast: Piaff
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 031
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
27
· Visningar
2 535
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 309
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar