Behöver en hund träffa andra hundar?

SilverSkimmel

Trådstartare
Måste en hund få umgås med andra hundar för att må bra? Eller kan hunden må bra av att enbart umgås med människor?

Jag går runt med konstant dåligt samvete för att jag inte kan ordna så att min hund kan träffa andra hundar... Hon hälsar på grannens hund någon gång ibland, men det är också allt. När jag skaffade henne så hade tre vänner hundar, men nu finns dessa inte kvar längre.
Jag bor inte så att det blir naturligt för mig att råka stöta på andra hundar sådär, och jag har problem som sätter stopp för att försöka dra ihop någonting över internet osv.

Egentligen har vi ett väldigt bra liv ihop, hon är glad, vi tränar, leker och sover ihop. och är tillsammans ungefär 24 timmar om dygnet. Men ändå har jag så dåligt samvete. Jag vill bara hennes bästa. :love:

Så, egentligen kan vi bortse ifrån just min personliga situation... Behöver en hund andra hundar för att må bra?

Sv: Behöver en hund träffa andra hundar?

Det är aldrig fel med polare. Däremot är jag övertygad om att en vuxen hund aldrig behöver hälsa på/umgås en annan vuxen hund som det bara träffas tillfälligt.

Däremot några utvalda kompisar tror jag inte är fel.

Fel, nej det förstår jag om det inte är. Men nödvändigt, och ett måste för att må bra?

Jag tror absolut att en hund kan må toppen utan andra hundar, men personligen föredrar jag att ha "polare" till hunden.

Den glädjen man ser i hunden när de får brottas och jaga varandra är oemotståndlig. En människa kan aldrig ersätta den leken på ett liknande sätt ( och då menar jag i den snabbhet och vighet som bara hundar har).

Men måste för att vara lycklig, nä det tror jag inte. Har dessutom hunden aldrig fått direkt smak på det hela med lek med andra hundar, så saknar den ju det inte heller. Tror däremot att det är väldigt viktigt att man belönar och leker mycket med hunden själv om den aldrig får leka med andra. Behovet av just lek tror jag också varierar mellan ålder och ras. Vuxna, lite äldre hundar leker kanske inte lika mycket när de träffas som yngre.

Senast ändrad:

Det beror på hund! Min förra tik gillade inte andra hundar och hade typ noll utbyte av dem. Så hon hade nog mått bra som ensamhund. Mina hanhundar har tyckt mycket om att leka och hade nog saknat umgänget om de bara var helt själva och aldrig träffade någon annan. Däremot tror inte jag att det är någon vits med att de ska umgås med främmande hundar. Det är nog tveksamt om de faktiskt ens leker de flesta av gångerna utan det är nog mycket "kan jag para mig med dig" och "nähä inte det, ska vi se vem som är starkast".

Jag själv märker stor skillnad på mina hundar om de har sällskap och inte har sällskap. De får absolut inte ut något av att hälsa på vem som helst ute, men jag upplever att de blir nöjda på ett speciellt sätt om de fått umgås och "vara hund" med någon annan hund som de känner. Därför försöker jag, framförallt när jag bara har en hund, att i alla fall någon gång i veckan låta hunden umgås med andra. Helst har jag två hundar, men det är ju inte alltid man kan ha det.

Men en liten tanke: om du skriver var du bor här på buke så kanske det finns någon i närheten som vill ses och gå promenader, på så sätt kan du få lite fler vänner och bekanta med hund :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
893
Senast: inverterad
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 235
Senast: Red_Chili
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 452
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 975
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Storlek röd Kong?
  • Valp 2025
  • Valp 2024