Behöver en exteriörlektion!

pastejja

Trådstartare
Nu tycker jag faktiskt att det skulle vara skönt att få en snabb exteriörlektion, jag tror min hjärna gått lite i baklås..

Långlinjerade, kortlinjerade, diverse ben och bogar tror jag att jag kan, men hur ska vi avla fram en högställd hingst som inte har kort rygg?

Är det negativ eller positiv bemärkning om en häst anses vara kvadratisk? Vad är egentligen idealet? Om allt för högställd innebär för kort rygg och för lite plats under magen, jag vill gärna se bilder på exempel så jag kan förstå.

Hur påverkar de olika vinklarna hästens rörelsemekanik?

Vad exakt menas med att en häst är öppen i bålen?

Jag har massor av frågor, hade varit intressant med en ordentlig diskussion, anser att det är en jätteviktig del av avelsarbetet, och jag känner att det finns så mycket mer att lära, och det kan ju inte bara vara jag som är lite osäker!?
Ulrika

Sv: Behöver en exteriörlektion!

Högställd är inte alls likställt med kort, högställd innebär långa ben i förhållande till kroppens djup. En häst kan faktiskt vara både lång i ryggen och högställd.
Öppen i bålen har jag för mig att det handlar om avståndet mellan bakersta revbenet och höftbensknälen - där ska väl vara en handsbredd vill jag´minnas.

Jag tycker att exteriördiskussioner är intressanta, men det är jättesvårt på webben... Betydligt lättare när man ser hästen framför sig.

Jag vill också vara med och lära mig. Är det ingen som har bilder som exemplifierar olika saker? Gärna både bra och dåliga exempel.

Här är en gammal bild på mitt sto som är både lång i ryggen och högbent.

010610-1.jpg

Jag vill också vara med och lära mig. Är det ingen som har bilder som exemplifierar olika saker? Gärna både bra och dåliga exempel.
Så länge vi håller oss till foton på våra egna hästar, så att ingen annan behöver anse sig kritiserad för att man nämner en negativ egenskap på deras häst...

Får man inte ta bilder från cyberrymden man hittar om de skulle just vara ett bra exempel på det man vill visa? Så anonyma som möjligt givetvis?

Jag är väldigt intresserad av exteriörer och vad som lägger grunderna för hur hästen rör sig. Är dock nybörjare känner jag och har koll på grunderna men suger vetgirigt i mig så mycket jag kan.

Inte för att jag hade någon bild jag direkt vill lägga in, men borde man inte kunna lägga in bilder på godkända hingstar, där bedömningen ju är offentlig? Och samtidigt skriva vad den fått för bedömning?

Får man inte ta bilder från cyberrymden man hittar om de skulle just vara ett bra exempel på det man vill visa? Så anonyma som möjligt givetvis?
Av just det skäl jag nämnde så låter vi bli det.
Inte för att jag hade någon bild jag direkt vill lägga in, men borde man inte kunna lägga in bilder på godkända hingstar, där bedömningen ju är offentlig? Och samtidigt skriva vad den fått för bedömning?
Tycker vi undviker det också, även om bedömningen är offentlig.
Håller vi oss till egna bilder så håller vi oss inom alla gränser, inkluderat den att vi inte ska publicera andras foto här...
För ärligt talat hörrni, visst har vi alla fina hästar, men ingen är helt felfri! :D

Jag tycker att man ska kunna lägga in bilder på godkända hingstar. T ex Gaspari är ju världens bästa exempel på en rakhasig häst. Han är dessutom död sen 30 år tillbaka så ingen kan väl länna sig trampad på tårna för det?

Jag förstår problemet.

Det som är svårt är ju bara om jag lägger in en bild på min häst och får kommentarer om positiva och negativa sidor om hennes exteriör, men sedan inte kan se motsatsen för att lära mig vad jag ska titta efter. Om hon skulle t.ex. få kommentar om dålig överlinje, så vill jag ju självklart se en med bra.... Man lär sig ju av att se felen också.

Med tanke på vilka upprörda reaktioner som förekommit här (mest via PM till mig) där hingstägare känner sig kränkta pga att någon sagt något negativt om deras älsklingar, så tycker jag att vi låter bli det. Gaspari är måhända tillräckligt gammal för att inte omfattas av just det... Men vi hoppar över hingstar som är i avel nu och de som varit det de senaste ca 10-15 åren, då borde vi klara oss.

Jag förstår problemet.

Det som är svårt är ju bara om jag lägger in en bild på min häst och får kommentarer om positiva och negativa sidor om hennes exteriör, men sedan inte kan se motsatsen för att lära mig vad jag ska titta efter. Om hon skulle t.ex. få kommentar om dålig överlinje, så vill jag ju självklart se en med bra.... Man lär sig ju av att se felen också.
Stopp nu! ;)
VI lägger inte in bilder och ber om kommentarer!! Exteriörbedömning utifrån foton är inget bra...
Det jag kan gå med på är att vi lägger ut foton på våra hästar, där vi kommenterar kända exteriöra detaljer/avvikelser, för att visa hur de ser ut... Nothing else!

Jag tycker att man ska kunna lägga in bilder på godkända hingstar. T ex Gaspari är ju världens bästa exempel på en rakhasig häst. Han är dessutom död sen 30 år tillbaka så ingen kan väl länna sig trampad på tårna för det?

Johooo du det finns det säkert, om tom någon måste uppstå från det döda för att påpeka det så kommer det att ske... du vet väl hur det är på buke ;)

Jag lovar. Skall EJ lägga ut bild och be om kommentar. Men eftersom hon inte är bedömd ännu så har jag ju bara mina amatörmässiga kunskaper att tillgå, alltså får jag snällt vänta på andras bilder med bedömda exteriörer och tillhörande kommentarer.

*sitter snällt och väntar - letar inte bilder på andras hästar*

Här är ett exempel på en högställd häst med KORT rygg.
pygm.jpg

Enligt efteriörbedömningen på treårstestet har han även välansatt hals, djup bog och markerad manke.

Nackdelen med en kort rygg är att hästar med bra bakbensaktion kan ha svårt att få plats med detta utan att slå ihop med frambenen.

Tillägg: Den här hästen är en avkomma mellan ett sto med "normal" rygglängd och en hingst som, av vissa, anses vara lite lång...

Senast ändrad:

Kan visa ett dåligt exempel, den här 2 åriga killen, han är som min veterinär brukar säga rektangulär på höjden:rofl: :rofl: .
Nej skämt åsido, han har för kort rygg, alltså ingen bra överlinje (fast han har vuxit ikapp mer nu) Korsning Halvblod/arab/welsh
Ameo, hoppas det var ok?
prillan
skanna0001.jpg
[/IMG]

Jag kompletterar med den här, med lång, väl ansatt hals, lång manke och sen minns jag inte om hon sade ngt öppen i bålen eller i ländpartiet - fast jag anar att det är detsamma?
julle01.jpg

Jag är väldigt intresserad av exteriörer och vad som lägger grunderna för hur hästen rör sig. Är dock nybörjare känner jag och har koll på grunderna men suger vetgirigt i mig så mycket jag kan.

Jag kan tycka att det skulle vara ok om någon lånade en bild på MIN häst om det var ett positivt exempel, men om det är ett dåligt så hade jag nog blivit lite stött i kanten ;)..
Kul att det blev sådan fart på diskussionen.
Ulrika

Jo kanske att det skulle vara ok, de är ju redan offentliga.. Men vi kan göra det snyggt, inte påhopp utan konkret..
Ulrika

Högställd är inte alls likställt med kort, högställd innebär långa ben i förhållande till kroppens djup. En häst kan faktiskt vara både lång i ryggen och högställd.
Öppen i bålen har jag för mig att det handlar om avståndet mellan bakersta revbenet och höftbensknälen - där ska väl vara en handsbredd vill jag´minnas.

Jag tycker att exteriördiskussioner är intressanta, men det är jättesvårt på webben... Betydligt lättare när man ser hästen framför sig.

Super, nu är jag lite klokare, trodde att det hade med hästens höjd/hästens längd att göra..
Så en grund häst är mer högställd än en med ordentligt båldjup.. Men är det bra? Egentligen? Vill vi inte ha ordentligt m plats för lungor etc?
Ulrika

Liknande trådar

Avel Kanske en konstig fråga och kanske fel forum, ursäkta isåfall! Men min häst har okänd stam och okänd uppfödare, så vad hon "egentligen...
Svar
9
· Visningar
2 128
Senast: Sporthorse
·
Utrustning Är återigen ute på jakt efter en sadel till min travare. Har haft ut sadelutprovare tidigare, köpte då en Albion style dressyrsadel...
Svar
3
· Visningar
983
Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 646
Senast: Jealle
·
Dressyr Hoppas jag har lagt tråden i rätt forum. (Videon vänds rätt efter några sekunder) Jag behöver hjälp med att förbättra min sits och...
2
Svar
20
· Visningar
3 050
Senast: Brille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka