Behöver byta foder.. Tips?

MiniLi

Trådstartare
Camaro har ätit VoH med lax ganska länge nu, dock har hon blivit lite tjock. Vi har dragit ned givan rejält och ökat motion så nu börjar hon se fin ut igen.
I höst ska hon kastreras och jag antar att hon kommer få ännu lättare för att lägga på sig. Att dra ner på givan mer går inte, för då får hon ingenting..
Måste alltså byta foder.
Helst vill jag byta till en annan av VoHs sorter, för jag är annars väldigt nöjd med fodret. Men vilken sort?

Hundemat m lax: 12,5 % protein och 22 % fett
Hundemat: 13,5 % protein och 20 % fett
Valp: 14 % protein och 16 % fett
Sprint: 15 % protein och 15 % fett

Vad tror ni?
Eller bör jag hitta ett lightfoder? (hur ser de ut i sammansättning?)

Sv: Behöver byta foder.. Tips?

Fodax ska väl vara bra på lättfödda hundar?

Näringsvärde/100 g foder FODAX IDEAL FODAX NEUTRAL Fodax + m fisk
Protein 12% 13,50% 13,80%
Fett 9,60% 11% 12%
Kolhydrater 11% 8% 6,80%
Växttråd 0,80% 0,70% 0,60%
Mineraler 1,80% 1,80% 1,80%
Vatten 65% 65% 65%
Omsättn.bar energi/100 g foder
Kj 678 719 744
Kcal 162 171 178
Omsättn.bar energi/100 g ts
Kj 2009 2103 2183
Kcal 480 502 521

Varför ringer du inte VoH och frågar vad de tycker? Jag är inte så duktig på hundfoder, så det skulle jag ha gjort.

Jag tänkte att det kanske var någon här som kunde hjälpa till i första hand. Tycker alltid det känns bättre med synpunkter från någon oberoende, och inte bara från tillverkaren.

Och vill helst ge spannmålsfritt.

Kyckling med ris är den magraste och efter den kommer 100% kyckliing. Och ja de är helfoder de med. Men givan måste ändå minskas. Som ex så ska min 17 kgs kastrat enligt Bravos mått ha 2-3½ burgare per dygn för en 10-20 kgs hund. Min äter 2. När han åt VoH fick han 125 g / mål dvs en 500 g korv delades i 4 bitar. Men vår nya hund oxå kastrat men vinthund som förbränner på annat sätt äter 400 g VoH om dagen som de ska enligt tabell. Han vägde 16,1 men var då omusklad och lite underviktig. Beräknar att han kan väga 18 i toppform. Han får sprint nu i 9 dagar ( köpte de 9 sista ) och sedan ska han få den med lax. Men iallafall, min första hund gick jag över till Bravo på för misstänkt kycklingallergi och eftersom bravo innehåller korn som utfyllnad så skiter han visserligen aningens mer men får oxå mer mat vilket ju känns bättre för oss båda.

skulle det kunna fungera med samma foder i mindre giva, och istället lägga till "bukfylla" i form av tex morötter, tror jag läste popkorn någonstans (?) eller något annat liknande? jag kör på morotsvarianten när det behövs här hemma (dvs när vi av någon anledning inte rör på oss lika mycket som vanligt, som nu, med småvalpar hemma... -> tjock gammaltant....) jag menar, om du och hunden trivs med fodret så kanske det kan vara skönt att inte behöva prova sig fram till något nytt om man inte måste. det kan ju fungera klockrent, eller så blir det inge bra alls. hundfoder är ett gissel *gnällig* :)

Kör Valp och den med ris växelvis.
Dryga ut med finmixade grönsaker för ökad volym. (Sallad, vitkål, morot, gurka, tomat mm)

Hittar ingen info om den med ris på hemsidan?
Värden?

Vill gärna ha en motivering till varför jag ska blanda just de två :)

Laa: Hon får redan så himla lite så jag tror inte att det går att minska mängden mer.. Även om vi bulkar.
Måste nog byta.. Men håller med dig om att man inte gärna går ifrån sånt som de trivs med!

Paradiset: Hittar inte info om kyckling med ris..
Men 100% kyckling är väl inte alls magrast? Eller hur tänker du?
Innehåller mer protein än den med lax och mer fett än både sprint och valp.

Fast innan du märker av en eventuell tendens till viktuppgång så är det väl ingen idé att byta foder. :) Det finns ju faktiskt tikar som inte går upp i vikt efter en kastration.

Jag tycker annars att du ska kontakta VoH och be om råd. Du kan ju t.ex. ge två delar av nr 33 (som är lite kalorisnålare än laxen) och en del av Vomfodret (tillskottsfoder) som är magert. Då kan du eventuellt behöva komplettera med lite kalcium och fosfor eftersom Vomfodret är snålt på det. Hur du kan kombinera fodren på ett bra sätt borde VoH svara på.

Hittar ingen info om den med ris på hemsidan?
Värden?

Vill gärna ha en motivering till varför jag ska blanda just de två :)

Laa: Hon får redan så himla lite så jag tror inte att det går att minska mängden mer.. Även om vi bulkar.
Måste nog byta.. Men håller med dig om att man inte gärna går ifrån sånt som de trivs med!

Paradiset: Hittar inte info om kyckling med ris..
Men 100% kyckling är väl inte alls magrast? Eller hur tänker du?
Innehåller mer protein än den med lax och mer fett än både sprint och valp.

Det var en foderkunnig som sa det till mig precis som Rose här ovan säger kyckling med ris och valp. De är magrast. Det har att göra med hur balansen mellan protein och fett är. Sedan blev min hund fet på samma mängd med lax men inte på den med kyckling och hungrigast på den med ris. Ris ska finnas med på hemsidan? Korvarna i butik är vita på den med ris.

Konstigt jag ser den inte heller men den finns i min butik.

Jag gör en kombo på valpen och "vanliga" Voh på min schäfertik som är ganska lättfödd och dessutom kastrat. Funkar toppen. Den med lax blir hon fet på rätt snabbt så den får hon bara någon gång ibland. Det är inga problem att blanda Voh.

Mitt lilla fetto får ris och kyckling varianten och det funkar bra för henne. Hon går inte alls upp i vikt trots att hon är otroligt lättfödd (vilket torde vara tvärtom eftersom hon är unghund och vallhund :grin: ). För min del var det faktiskt väldigt lätt att hitta den sorten- annars kanske du kan be din återförsäljare att köpa in den åt dig. Jag tycker du borde prova den och bulka samtidigt. Sedan om du märker att hon går upp i vikt som kastrat så byter du. Det känns dumt att byta foder hit och dit i förebyggande syfte om hon funkar bra på VoH.

Jag tror jag testar någon av de andra sorterna i första hand, hon har funkat så himla bra på kolhydratfritt..

De innehåller en lämpligare energifördelning för normalaktiva hundar.
En liten mängd kolhydrater är inte negativt. Det är bara ca 6% i den med ris.
De är heller inte svårare att få tag på, utan de flesta återförsäljare har dessa sorter hemma.
(Spint är det dock inte alla som har.)

Har inte sagt att det är dåligt men jag ser ingen anledning till att ta tillbaka kolhydrater i kosten innan jag har provat de andra sorterna.

Kör Valp och den med ris växelvis.
Dryga ut med finmixade grönsaker för ökad volym. (Sallad, vitkål, morot, gurka, tomat mm)

Har fått för mig att hundar INTe får äta sallad då det/kan få samma effekt som att äta gräs:SS:S:S:S:S:eek::eek::eek:

Nej, det är katter som äter gräs för att kräkas. Inte hundar. De gör det för att det är gott/blivit en ovana/bara för att de vill.

Liknande trådar

Hundhälsa Min rottistant på snart10 år och ca 30 kilo äter idag Pure Natural grain free med lamm och mår bra på det, väldigt blank i pälsen, har...
Svar
11
· Visningar
982
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Okej jag behöver hjälp, ju mer jag grotta ensam desto svårare blir det. Jag ska byta foder till Emiron, hans mage är inte vad den borde...
2
Svar
24
· Visningar
5 398
Senast: calm
·
Hundhälsa Som rubriken säger, hjälp mig och min problem hund! :D Jag tycks inte hitta NÅGOT foder som inte går att matcha kriterierna. Bryr mig...
2
Svar
30
· Visningar
6 428
Senast: fijja
·
Hundhälsa Jag behöver lite tips nu! Jag har aldrig haft en hund som varit besatt av mat på något vis, så detta är en ny situation. Min...
2
Svar
28
· Visningar
11 463
Senast: crax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka