Behöver bli mjuk i sidan!

movi

Trådstartare
Ett relativt lätt problem att fixa,om man är helt frisk.

Har under ett par månaders tid haft djävulsk värk i högerhanden,men har väl inte tyckt att det varit något problem med ridningen trots det..jag har tyckt att hon var ganska liksidig,tänk vad en klenare hand och värk kan ställa till med..

Ett misstag jag märkte idag,då värken var något mindre så handen funkade lite bättre.

Hästen är en totalkatastrof i höger varv,stel som en pinne!

Lätta övningar för mig mottages tacksamt,rida runt träd och sånt det fixar jag fram till minoperation,men dressyrpass klarar inte min hand just nu pga värk (jag ska stelopereras nästa vecka).

Veckan efter min operation kommer hästen att vila,sen blir det endast promenader(handen i typ gipspaket) i ca 2-3 veckor. Kanske någon vecka till beroende på läkningstid mm.

Hjälper det hästen att bara promenera runt träd/promenera i cirklar/serpentiner på banan? Eller är det ogjort jobb?

Andra tips på lösgjörande övningar som kan utföras med endast en hand mottages tacksamt.
Hästen är väldigt lätthanterad,så det funkar bra med en hand,men longering tror jag går bort!

Sv: Behöver bli mjuk i sidan!

JAg tycker du ska låta ngn annan som är mjuk och inte har några smärtor i sin egen kropp först rida hästen några ggr efter varandra. I och med att du har riktiga smärtor överför man ofta spänningar till hästen... Så ta reda på först om hästen har dina problem eller problem själv...

Det kanske låter lite löjligt men har du en snäll häst så kanske du kan testa att rida med korsade tyglar? På inhägnat område givetvis. Detta är en ganska rolig övning som tränar din koordination och ser till att man får tänka till ordentligt! Då blir ju tyglarna s.a.s. tvärtom och den svaga handen parerar den andra sidan istället. Det kanske kan hjälpa dig lite grann och om inte annat så får ni en kul övning. Detta är ju inget man ska sitta och träna med varje dag men någon gång ibland är nyttigt främst för ryttaren och så länge man inte pressar stenhårt eller ger tusen felaktiga signaler så tar ju hästen ingen skada av det. Dock lämpar det sig kanske inte för ridning på unghästar just p.g.a. risken för felsignaler och att ryttarens hjälper kanske inte är helt befästa på en yngre häst.

Annars håller jag med om att det kan vara lämpligt att låta någon annan rida hästen lösgörande med jämna mellanrum tills du klarar av att göra det själv. Kan du tömköra? Då kan du ju också hjälpa till med den friska handen s.a.s. utan att det nödvändigtvis måste störa hästen.

En annan bra lösgörande övning är att lägga travbommar i hörnen (på böjt spår) och ha innersidan på bommarna upphöjda och låta de ligga på marken närmast väggen/staketet. (Säg till om du inte förstår mina luddiga beskrivningar.) Hästen drar sig mest troligt åt det håll där bommarna är lägst (ut emot spåret) och det blir betydligt lättare att ställa och böja hästen inåt. På köpet tränar du musklerna i hästens rygg, nacke, mage och bakben när du rider över bommarna.

Lycka till!

Tyvärr kommer jag nog inte ens upp på hästen efter min op,för dom ska in i höften och plocka bort en benbit som sedan ska opereras in i handen(steloperation).
Så jag blir både halt och enarmad:D

Dottern är hemma mellan varven,i alla fall minst 1g/v,så hon kommer att rida henne då med mjukgörande övningar,men det blir inte så hårt då eftersom jag ej kan hålla efter kondisen på henne. Sen ska hon skogsridas av en tjej 1-2 g/v,somjag ordnat nu i veckan. Så hästen kommer ej att gå så mycket,mest underhålls ridning,så "hårda" dressyrpass kan det ej bli.

Utan något att göra mellan varven då hon ej rids,som kan hjälpa till med stelheten. Som jag kan göra trots mina "krämpor":D

Hörde en gång uttrycket ,vad du har i handen är vad du inte har gjort med skänkeln Alltså, fokusera mindre på hästens mun och se till att få igång hästens motor ordentligt och den ska mjukna i sidorna för skänkeln inte för tygeln.
Skänkelvikningar (på diagonalen) och diagonalslutor mjukar upp hästen. Skänkelvikningarna på diagonalerna får man mycket gratis på, jag rider hästen formad för innerskänkeln genom hörn, rakriktrar på kortsidan, formar för inner igen och påbörjar min diagonal där utterskänkeln blir( ny innerskänel) flyttar och formar om hästen (rider grna lite ställd från rörelsen) Täta väclingar mellan öppna och sluta på volt aktiverar och lösgör också.

Jag kan inte rida,jag vill ha något att göra med hästen under tiden handen är i gips.

Liknande trådar

M
Träning Jag behöver verkligen hjälp och vet inte hur jag ska bära mig åt. Alla råd mottages tacksamt... :( Ca 1 månad sedan köpte jag en ny...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 345
Senast: Appetax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar