Behöver bästa supertipsen för rengöring av ugn

nexxa

Trådstartare
Som ovan nämnt behöver jag supertips för att få rent vår ugn. Jag bakade häromdagen och formen har tydligen blivit lite väl kommen till åren och hade läckt och nu skapat ett klistrigt lager (troligen socker som nu sitter benhårt) med fläckar här och var som jag febrilt skurat på och köpt det ena dyra medlet efter det andra..
Igår blev jag varse om att de hade blivit spillt när hela lägenheten rökfylldes och maten smakade typ..kol utan för den sakens skull bränt. Jag hittade ett tips med 1 dl salt, 1 dl bikarbonat och lite vatten som man skulle bre på utsatta stället och sedan låta stå i 10 minuter i 200 grader, så snart ugnen var sval skulle man torka bort. Inget hände :crazy: sitter någon på en dunderkur? Varken vill eller kan använda ugnen förrän problemet är löst

Vanlig gul såpa, stryk på i hela ugnen, kör upp temperaturen till 100 grader och sen torka ur när det har svalnat lite. Det blir blött och tar lång tid att torka rent, men rent blir det! ;) Det står även på såpaflaskan! :D

@Snurrfian Tusen tack för ditt svar! :) Ska jag låta den stå i 100 grader en viss tid, eller stänga av så snart den nått 100 grader?

När du strykt på såpan så fyll en värmetålig form med såpa och vatten och ställ in i ugnen, låt stå i 100 grader så länge du bara orkar men se till att hålla ugnen fuktig hela tiden inuti. En blomsprayflaska är perfekt att fukta med med jämna mellanrum. Ju längre ugnen får stå i varm såpa fukt desto mer släpper skiten :)

Jag får nog invända att såpa och vatten är underbart. Den där Mr Muscle använde sina muskler till att angripa mina luftvägar och är hemskt svår att använda utan att gasmask.

Ja, det är inte kul att andas in men såpa och vatten kan inte mäta sig mot Mr. Muscle. Tyvärr.

Jag får nog invända att såpa och vatten är underbart. Den där Mr Muscle använde sina muskler till att angripa mina luftvägar och är hemskt svår att använda utan att gasmask.
Joo fast jag som testat båda tycker nog att såpa är grejen för en normalugn som rengörs ibland, eller för olyckor som för ts. I katastroffall (jo min ugn tenderar åt det hållet ibland) så krävdes de där livsfarliga prylarna, förhoppningsvis bara en gång vart 100 år eller så (vilket väl såklart är ursprungsproblemet, om man rengör oftare än var 100 år borde såpa räcka fint).

Det finns medel som är både bättre och som inte ger andnöd. Jag är inte säker på namnet, kanske K2R, men det innehåller siffror iallafall.

Som ovan nämnt behöver jag supertips för att få rent vår ugn. Jag bakade häromdagen och formen har tydligen blivit lite väl kommen till åren och hade läckt och nu skapat ett klistrigt lager (troligen socker som nu sitter benhårt) med fläckar här och var som jag febrilt skurat på och köpt det ena dyra medlet efter det andra..
Igår blev jag varse om att de hade blivit spillt när hela lägenheten rökfylldes och maten smakade typ..kol utan för den sakens skull bränt. Jag hittade ett tips med 1 dl salt, 1 dl bikarbonat och lite vatten som man skulle bre på utsatta stället och sedan låta stå i 10 minuter i 200 grader, så snart ugnen var sval skulle man torka bort. Inget hände :crazy: sitter någon på en dunderkur? Varken vill eller kan använda ugnen förrän problemet är löst

Har inga revolutionerande rengöringsknep som inte redan nämnts, men ett tips till framtiden är att lägga aluminiumfolie i botten av ugnen. Bara att kasta om/när det blir spill så slipper man jobbet med att få bort fastbränd gucka som sitter som berget.

Tusen tack för alla svar :) Svarar alla gemensamt:

Mr Muscle bet inte alls och sedan har jag provat ytterligare ett jag inte minns namnet på nu...brukar ha en plåt under det som tillagas i ugnen, men bara för att jag glömde det så skulle det såklart hända :p tror det får bli testing med gul såpa först, återkommer med resultat sen :D

@Snurrfian Tack och bock för råd om gul såpa :bow: Det enda som funkade av de 5 andra varianter som provats. Nu är ugnen brukbar igen och vi kunde igår äta mat tillagad i ugnen utan att vi stank svavel i dagar efteråt :yuck::D

Ska komma i håg gulsåpa faktiskt! Jag avskyr att rengöra ugnar, på riktigt avskyr. För att inte tala om glaset i luckan, alltså, det blir ju aldrig rent och blir smutsigt fort igen. Men såpa där också?

Hatar ugnar!!!

@Enya Kan erkänna att jag inte hade några förhoppningar på gulsåpa alls med tanke på alla snordyra och skarpa medel jag redan provat :o Jag smörjde inte ut det utan tryckte ur flaskan direkt på de utsatta ställena och jag kan lova att vår ugn inte var en kul historia, trodde nästan det aldrig skulle gå bort :nailbiting: men på med massa gulsåpa och sen fick ugnen stå på 100 grader i 3 timmar. När den svalnat av behövdes ganska så mycket vatten tillsättas för att få bort såpan, en vanlig skursvamp funkade bra. Vår ugn är jätteren och fin nu :D

Min ugn är ännu ren men knappt använd eftersom jag bara bott här i en månad, men jag ska absolut testa för maten har en förmåga att hamna utanför ibland *host* tur man inte har brandvarnare i köket...:o

Haha, vi har en brandvarnare i hallen intill köket, ett mirakel att den inte gick när jag tidigare i veckan lyckades rökfylla vår lilla två:a :o Men det händer så lätt att något hamnar utanför. Vi bakar en hel del egen pizza och ibland avancerar den lite väl långt ut från plåten och släpper ner diverse pizzafyllning på ugnsbotten :wtf: för att inte tala om kakformen som är delbar och alltid verkar ha något lufthål och avger sockriga högar

Delbara kakformar är ett jävla mög! De läcker alltid! Värst var den gången jag på nåt vis inte fått in botten ihop med ramen som jag skulle och allt trillade ihop i ugnen.... Då ville jag förvisa den som kom på delbara former till en ugn som behövs rengöras som straffarbete. Minst sagt. Svordomarna osade nästan värre än sockerlagret på ugnens botten.... :mad::meh::rage:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka