Haukur

Trådstartare
Själva foderstaten kan jag räkna själv men har ingen bok just nu... Vad har min häst för behov "rent generellt":
Islandsvalack 5 år. 340 kg. Lätt arbete (skogsridning ca 4 ggr/vecka). Dock hög ämnesomsättning, svår att hålla hull på. Fin i hull nu.

Så, kan någon vara snäll å hjälpa mej att ge en ungefärlig bild av hans behov i: MJ, Smrp, Ca, P och Mg

Vore jättesnällt! Har analys på höet men har inte orkat räkna på saken då han hållt sig fin i hull hela vintern för första gången sen han var liten bebbe... Vill lixom bara kolla hur väl nuvarande foderstat stämmer...
 
Sv: Behov??

Om man går till källan – islänska rekommendationer - är ett genomsnittsbehov för vuxen islandshäst 270-280 gram smältbart råprotein per dag och 3,5-4 foderenheter energi i underhåll. Foderenhet är ngt som används i våra grannländer för att beskriva den energimängd som en häst kan tillgodogöra sig ur 1 kg korn. Med vårt sätt att räkna energi blir en foderenhet ungefär 12-13 MJ. Alltså skulle den islänska genomsnittshästen behöva 42-52 MJ i energiunderhåll. Sen får man lägga till för livssituation.

Mineraler – samma behov som andra hästar, titta på Hippocampus eller likn. Dock viktigt att tänka på att rasen är adapterad till foder med hög Ca, Mg och Cu halt men låg Se halt så sannolikt är det bra att hålla en öga på sin mineralgiva och kanske extra viktigt inte överdosera selen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 730
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Har en 17 åring i stallet som jag snart blir galen på! Räknar och räknar och räknar foderstat men inget passar. VAD är det jag missar i...
2
Svar
21
· Visningar
3 064
Senast: Estivuz
·
Foder & Strö Jag har en beräknad foderstat åt min häst som har fungerat bra när han har stått installad på box nattetid. Han har då vistats i hage ca...
2
Svar
24
· Visningar
2 934
Senast: Jojo
·
Foder & Strö Vi har analys på grovfodret (torrt hösilage. TS 80)där provet är taget direkt på vallen. MJ är 7.2 kg/foder och smrp 63 g/kg. Kvoten är...
Svar
11
· Visningar
1 285
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp