R

Rapid

Det svåraste tycker jag är att veta vilket behov hästen har.

Mitt arabsto tillexempel. Hur mycket Smrp resp. Mj behöver hon?

150 cm hög, 425 kg tung, 16 år. normalhull, rids 5 dagar i veckan relativt lugnt. Dressyrtränas för instruktör 1 dag i veckan.

Min egen uppskattning är Mj någonstans mellan 400-500 och Smrp någonstans mellan 65-70. Kvot på 6-7. Låg i det högre spannet fg år (487/70). Förra året hade hon en ok överlinje (ej kantig) men en stor mage, utan att vara fet.

Nu när vi i år har fått analysen märker jag att jag ligger i det undre spannet, samt på en kvot på 5,1 (lägre proteininnehåll i detta hösilage). Hon är dock väldigt fin (ännu).

Funderar på att lägga mig på en kvot på 6. Men med hur mycket Mj resp. Smrp tycker ni behovet är för en arab med ovanstående förutsättningar?

Några med mer erfarenhet än jag?

/R
 
Sv: Behov??

Nu har det nog blivit lite tokigt ;) . Du menar nog att du har räknat ut att din häst borde ligga på 400-500 g protein (smrp) och 65-70 MJ (och inte tvärtom som du skrev).

Jag har inte någon personlig erfarenhet av araber, men har hört från mina bekanta arabägare att de gärna ligger på en protein/energi-kvot som ligger närmare 7 än 6. Sen skulle jag nog lägga din häst på en energimängd runt 70-75 MJ, och smrp runt 490-525.
 
Sv: Behov??

Ja det menade jag! Jag snurrade till det (som vanligt!)

/R
 
Sv: Behov??

Ok, här kommer ett förslag från mig efter era angivna behov (ungefär..) Från dagens giva betyder det 1 kg mer silage och 0,2 soja som tillägg. Tyvärr inga analysvärden på mineraler och vitaminer.

Åsikter?

FODER KG SMRP Totalt MJ Totalt

Hö 10 27 270 5,4 54,0

Havre 0,5 85 42,5 9,5 4,8

Korn 0,5 90 45 11 5,5

Soja 0,2 380 76 12,6 2,5

Betfor 0,5 56 28 11,5 5,8

SUMMA 461,5 Smrp 72,5 Mj

Torrsubstans 61%

Kg hö i torrsubstans 6,1 KVOT SMRP/MJ 6,4

/R
 
Sv: Behov??

Jag har ett arab sto som är 10år visserligen väldigt svårfödd.... ja, eller det går lika lätt åt båda hållen. Hon kan lika lätt bli fet som en gris.
Hon är 154 cm hög och väger (enligt viktmåttband) 398kg eller enligt uträkning (vikt formel) 425kg.
Hon rids normalt ca 1 tim/dag (dock inte just nu) och då ligger hon på 92 mj 598g smp kvot 6,5. Här funkar hon perfekt...
Höjer jag den blir hon fet som en julgris och hamnar jag bara snäppet under så magrar hon bort på typ en månad.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har två lättfödda hästar som behöver gå ned i vikt under vintern. Vårt hösilage har högt smrp vilket jag blev glad för...
Svar
3
· Visningar
1 081
Senast: Vivo
·
Foder & Strö Till att börja med - Jag fodrar givetvis efter hur hästarna ser ut men vill räkna så att jag har nåt att utgå från. Mina hästar är inte...
Svar
11
· Visningar
3 051
Foder & Strö Ja ni som har samma problematik som jag dvs att få kraken att hålla sig fin i hull. Vad ligger era foderstater för kvot, hur många mj...
2
Svar
28
· Visningar
3 731
Foder & Strö För första gången nånsin har jag fått chans att ge hästen ett grovfoder som inte kommer att leda till proteinbrist. Roligt att slippa...
Svar
10
· Visningar
1 503
Senast: Ingela_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Fästa huva
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp