Behov av vitaminer

Zolt

Trådstartare
(Hittade ingen annan tråd om ämnet)

Som jag förstått det så behöver man inte tilläggsfodra med vitaminer under betet eftersom det finns tillräckligt med vitaminer i betet ändå. Min fråga är då hur det fungerar under vintern?

I den höanalysen jag haft under vinterperioden fanns varken mineraler (mer än kalcium och fosfor) eller vitaminer med. De mineraler som passade bäst med fodret var kraffts miner grön, som inte innehåller några vitaminer eftersom det främst är tänkt att användas under sommaren.
Skulle ni då utfodrat med något vitamin-tillskott utöver allt annat, eller anses vitaminerna inte vara "så viktiga"?

Kraffts miner grön är ju dessutom tänkt till unghästar och då att användas året om. Hur blir det med vitaminerna då? Det borde väl vara ännu viktigare för unghästar att verkligen få i sig allt de behöver?
Eller förutsätts det alltid att man fodrar med ett annat foder också, och att hästen därför får vitaminerna därifrån?

Och medans jag endå håller på :p på andra "färdigfoder" till häst står ju alltid en rekomenderad giva som alltid är riktigt hög. Hur funkar det med vad som står på mineralerna? Eftersom jag inte vet mer än kalcium och fosfor på höt, jag skall jag ge mineraler så att den delen stämmer och hoppas att övriga också gör det? Lite luddigt förklarat, hoppas någon kan förstå haha.
 
Sv: Behov av vitaminer

Jag säger som så..man ska inte alltid lyssna på den finaste reklamen ;). Vitaminer finns ju i allt. I grovfoder tex. En del vitaminer tillverkar hästar själva. Man kan googla..typ leta i SLU:S bibliotek..så hittar man mycket om vitaminer till häst.

NÄR man tar en höanalys så väljer man själv om man bara vill há energi och protein med..ELLER med mineraler. Man behöver inte veta mer om mineralerna än just kalcium/fosfor
 
Sv: Behov av vitaminer

Jovisst finns det vitaminer i grovfodret, men hur mycket och finns alla nödvändiga vitaminer finns där? Eller måste man tillskottsfodra, isåfall med vad?
 
Sv: Behov av vitaminer

Får hästen en välbalanserad foderstat med ett bra grovfoder så ska den få i sig tillräckligt av de viktiga mineralerna och vitaminer.
Den enda vitamin som hästar kan behöva få tillskott av är E-vitamin. Men då är det viktigt att ha koll på hur mycket E-vitamin hästen redan nu får i sig.
Många tillskott består av E-vitamin och selen och ett för stort överskott av selen är inte bra hästen.

Det som händer med många vitamintillskott (t.ex B-vitamin) som vi ger våra hästar är att de passerar hästen rakt igenom och kissas ut = en totalt onödig utgift, men ofarligt för hästen...

Har du ett bra och näringsrikt grovfoder så behövs varken kraftfoder eller andra tillskott :)
 
Sv: Behov av vitaminer

Jo men det är ju just det, jag vet ju inte hur bra mitt hö är i vitamin/mineral-synpunkt eftersom jag bara har uppgifter på kalcium och fosfor. Skall jag då anta att alla grovfoder täcker övriga vitamin & mineral-behov utan tillskott, eller anta att grovfodret inte gör det? Hade jag tex kunnat använda enbart grovfoder och kraffts miner grön under vintern utan att använda andra fodsermedel? Självklart förutsatt att protein, MJ, kalcium och fosfor är täckt.
Nu har ju samtliga hästar gått på en foderstat som täckt behoven av protein, MJ, kalcium och fosfor men övrigt vet jag ju inte.
 
Sv: Behov av vitaminer

Det är en grov missuppfattning att hästen endast behöver mineralerna kalcium och fosfor. Hästen behöver en rad olika mineraler och måste få alla dessa mineraler genom foderstaten eftersom hästen inte kan tillverka mineraler själv.

För att veta vilka mineraler som din häst behöver tillskott av och i vilken mängd så måste du göra en foderstatsberäkning. För att kunna göra en foderstatsberäkning måste du ha en analys av alla foder som hästen får. Den viktigaste analysen är av grovfodret eftersom grovfodret är den huvudsakliga foderkällan. Det räcker inte med att bara ha en analys av kalcium och fosfor. Du måste åtminstone även ha en analys av magnesium, järn, zink, koppar och mangan.

Mineraler som det ofta är brist på i ett grovfoder är magnesium, natrium, klorid, zink, koppar, selen och jod. Det är således troligt att du måste tillsätta alla dessa mineraler.

Beträffande vitaminer så innehåller ett grovfoder av bra kvalitet alla vitaminer som hästen behöver utom E-vitamin. Du måste därför ge tillskott av E-vitamin när hästen inte går på bete. Du behöver således ingen analys av vitaminerna i ditt grovfoder. Innehållet av E-vitamin i hö/hösilage är i princip lika med noll, så ge hela hästens behov av E-vitamin som tillskott.
 
Sv: Behov av vitaminer

Tack för lärorikt svar!

Jo att hästen behöver andra mineraler än bara kalcium och fosfor är jag fullt införstådd med. Menar mest skenerellt vad man kan säga om tillverkarens foderrekomenadationer? Ett vanligt fullfoder till häst brukar det ju stå på att dom "skall" ha 4-6 kg per dag vilket nästan alltid är alldeles för mycket! Undrar om det , generellt sätt, är samma med mineraler alltså att givan som tillverkaren säger man skall ge i de flesta fall är väldigt hög där också? Svårt att förklara känner jag.

Intressant med vitaminerna! Täcker de vanliga mineralerna till häst även behovet av e-vitamin eller måste man "alltid" ge extra av e-vit utöver allt annat foder?
 
Sv: Behov av vitaminer

den giva som tillverkarna rekommenderar ligger ofta långt över vad som behövs för att täcka dagsbehovet utöver det som foderstaten i övrigt ger.
 
Sv: Behov av vitaminer

fodertillverkarna vill ju så klart att an gör slut på fodret snabbt och köper mer. En hobbyhäst behöver sällan ha 4 kg kraftfoder per dag om den får tillräckligt med grovfoder av någorlunda bra värden (dvs minst 1,5 -2 kg TS/100 kr kroppsvikt). Har man starthästar på travet eller liknande behöver de förstås mer men det är en annan sak.

För att veta vilka mineraler och ev. kraftfoder man behöver ge så får man räkna ut det efter sin höanalys. Räkna på de värden du har till att börja med, och skicka in för kompletterande analys eller ta "standardvärden" ur t.ex. Hästens näringsbehov eller SLUs foderstatsrekommendationer. Se efter vad hästen får av grovfodret och pussla dit så att behoven är täckta med mineraler, kraftfoder eller annat som kan vara lämpligt.
 
Sv: Behov av vitaminer

Det är en grov missuppfattning att hästen endast behöver mineralerna kalcium och fosfor. Hästen behöver en rad olika mineraler och måste få alla dessa mineraler genom foderstaten eftersom hästen inte kan tillverka mineraler själv.

Den varianten har jag faktistk aldrig hört för... att hsäten inte skulle behöva andra mineraler än de två? Däremot är det ju vanligt att man får höra att man inte behöver räkna på andra mineraler eftersom de finns i tillräcklig mängd i svenska marker, dvs i grovfodret.

Jag analyserar och räknar själv på Ca, P, Mg, K, Na, S, Fe, Mn, Cu, Zn (Kalcium, Fosfor, Magnesium, Kalium, Natrium, Svavel, Järn, Mangan, Koppar, Zink) och socker (eftersom det är vad analysföretaget analyserar).
Selen analyserar jag inte eftersom det är såna brister i sverige att det känns som onödiga pengar, ger tillskott ändå.
 
Sv: Behov av vitaminer

Jag svarade på att mineralerna inte ofta är över behovet i rekommendationerna som jag uppfattade att ameo tyckte.

Jag räknar alltid ut om och vilka mineraler som behövs till grovfodret. Där jag köpergrovfoder nu är det nästan alltid miner grön som passar.
 
Sv: Behov av vitaminer

Så vad är då en mer rimlig giva att ge av ex kraffts miner grön/blå? Om vi utgår från normalhästen och standardvärden, normalhö.

Raggsock- när du ger kraffts miner grön, ger du då extra vitaminer eftersom det inte finns i mineralerna? Vitaminer brukar väl nästan aldrig stå med på grovfoderanalysen så där får man väl räkna utefter standardvärden.

Lewellyn- De värdena jag vet har jag fått från stället jag köper grovfoder hos, de brukar bara analysera MJ, protein, kalcium, fosfor, magnesium kalium och socker om jag minns rätt och så gör de varje år. Jag tänker inte själv skicka in en egen analys på övriga mineraler då hästarna äter varje "hö-sort" en så kort period att jag inte anser det värt det. (Har hosthäst men bara ett fåtal hästar i stallet dvs de äter hö under hösten, hösilage sålänge det går under vintern och oftast ett annat hö under våren/sommaren)

Om man utgår från en vanlig normalstor vuxen häst, säg 500 kg, och vi förutsätter att jag bara vet värdena på MJ, protein, fosfor och kalcium. Jag gör en foderstat som matchar dessa behoven perfekt, säg att jag använder mig av förutom hö/hösilage även kraffts miner grön i tillräcklig giva. Nu är alltså de behov jag känner till uppfyllda. Skall jag då räkna med att övriga mineraler & vitaminer som jag inte känner till, också är uppfyllda?

Enligt spaderÄss behövs ju inga fler vitaminer än E-vit tillskottsfodras. Eftersom mina mineraler jag valt inte innehåller några vitaminer alls, behöver jag alltså tillsätta e-vitaminer till foderstaten och då tillräcklig dos så det tillskottet täcker hästens dagsbehov.
Men säg att jag valt tex kraffts miner blå (eller vilka som helst andra) som innehåller vitaminer också, behöver jag fortfarande tillsätta e-vit eller finns det (normalt sätt) tillräckligt av e-vit i mineralerna?

När man börjar fundera över sånt här kan man sitta i evigheter :p
 
Sv: Behov av vitaminer

Jag har inte gett extra vitaminer generellt. Jag räknar med att det är bra med vitaminer i hösilaget eftersom övriga värden är bra.
Jag har dock gett lite extra e-vitamin vintertid eftersom det försvinner ur hösilage. På sommaren inte. Dock får mina ofta lite linfröolja som innehåller e-vitamin. Jag borde bli noggrannare med e-vitaminet vintertid dvs utan uppehåll som det blir ibland ;-)
 
Sv: Behov av vitaminer

ok men då har du ju Mg och K också i alla fall - och inte bara Ca och P som du skrev innan om jag inte läste för slarvigt... i så fall ber jag om ursäkt :)

Jag räknar på de andra mineralerna enbart för att se vilket mineralfoder jag ska välja. Vad gäller vitaminer så kan du räkna med att hästen år i sig det via grovfodret, förutom då E-vitamin som tidigare nämnts.
 
Sv: Behov av vitaminer

tillägg: om du behöver tillsätta e-vitaminer eller inte får du nog räkna ut baserat på var kraftfoder och mineralfoder innehåller.
Räkna med 75 mg/100 kg kroppsvikt för en vuxen häst i underhåll eller normalt arbete (dvs inte högpresterande). Den maximala toleransgränsen för E-vitamin är 3000 mg så man får ta i rejält för att överdosera skadligt.
 
Sv: Behov av vitaminer

Enligt spaderÄss behövs ju inga fler vitaminer än E-vit tillskottsfodras.

OFTA behövs inte tillskott av andra vitaminer förutsatt att hästen får tillräckligt med grovfoder som är grönt och fint och inte för gammalt. Dock finns det tillfällen då även andra vitaminer kan behövas. Ger man lite grovfoder och mycket kraftfoder kan t.ex. vissa B-vitaminer behövas som tillskott.

Men säg att jag valt tex kraffts miner blå (eller vilka som helst andra) som innehåller vitaminer också, behöver jag fortfarande tillsätta e-vit eller finns det (normalt sätt) tillräckligt av e-vit i mineralerna?


Tyvärr är nog den E-vitamin som finns i färdigfoder inte mycket att räkna med. E-vitamin är känsligt för värme, syre, fukt, oxiderande fettsyror och även spårämnen och förlorar mycket av sin verkan vid torkning, när fodret processas och vid lagring. Oxidation av E-vitamin ökar genom malning, pelletering, extrudering och vid blandning med mineraler och fettsyror.

Det bästa är att köpa enbart E-vitamin och blanda in detta i fodret precis innan utfodring. Dessutom behöver E-vitamin fett för att kunna absorberas av hästen. Innehåller den E-vitaminprodukt som man köper inget fett så bör man blanda E-vitaminet med vegetabiliskt fett (t.ex. olivolja). Då får man bäst effekt av E-vitaminet.

Sen finns det en rad olika typer av E-vitamin, t.ex. d-alpha tocopherol, dl-alpha tocopheryl acetate och en mängd andra typer. Alla har olika effekt, en del är bättre än andra. Tyvärr är detta en djungel och chansen att bli lurad är stor.

Är det någon gång man behöver hjälp av en foderrådgivare så är det beträffande tillskott av E-vitamin.
 
Sv: Behov av vitaminer

KL Kalium finns nästan alltid i stort överskott i en grovfoderstat, magnesium likaså om hästen i inte svettas extremt mycket, här kan det dock vara regionala skillnader..
PL
 
Sv: Behov av vitaminer

Nej det var jag som inte tänkte på att skriva med dom också, precis som peter_lundin skrev räknar jag med att det finns tillräckligt med kalium i grovfodret iallafall och magnesium tror jag inte heller borde vara någon fara?

spaderÄss- jag hittade ett tillskott med e-vitamin och selen som verkade bra, men frågan är om man skall ha selen med eller inte? det borde väl täckas av mineralerna, hur stor är risken att överutfodra selen? det jag tittade på var krafft E vitamin från granngården eller Protect E-selen (tror det är samma men olika mängd?)?
 
Sv: Behov av vitaminer

KL Kalium finns nästan alltid i stort överskott i en grovfoderstat, magnesium likaså om hästen i inte svettas extremt mycket, här kan det dock vara regionala skillnader..
PL

Ingen i den här tråden har väl påstått att man behöver ge tillskott av kalium?

Magnesium kan det dock vara brist på. Främst i de fall kalciumhalten i grovfodret är högt. En hög kalciumhalt påverkar upptaget av magnesium negativt och det räcker inte då med att endast ha miniminivån av magnesium i foderstaten. Man måste ha koll på Ca : Mg-kvoten också.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Är det någon som testat Trikem Vitamins? Jag sitter här och pusslar lite med Bs foderstat inför hösten och kommer behöva byta bort...
Svar
18
· Visningar
1 675
Senast: MiniLi
·
F
Hundhälsa Det påstod i alla fall en instruktör häromdagen. Enligt hen ska man inte blanda färskfoder och torrfoder, då det kan uppstå kalkbrist...
2 3
Svar
42
· Visningar
11 728
Senast: em-pirre
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 565
Foder & Strö Jag tänkte starta en tråd för oss som fodrar utan grovfoderanalys. Hoppas att detta kan bli lite av en kunskapsbank. Mycket för att lära...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 146
Senast: bizzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp