behov av ryggmuskler

Sv: behov av ryggmuskler

Ryggmusklerna brukar jag inte fästa mig så mycket vid. Att få bort spänningar i överlinjen och vid magen däremot är mycket bra för att få "normala" ryggmuskler. Tro mig, en häst behöver inte jobba bra för att vara rund om ryggen, det handlar om tillräckligt med protein och så lite spänningar som möjligt och en sadel som passar bra alt. jobba utan ryttare (eller inte alls).

Sen så ser jag hellre att hästen har starka magmuskler än stark rygg. Fast lite hänger det ju ihop. Det är magen som ska lyfta upp ryggen, inte ryggen som ska vara spänd - det är då man får LITE ryggmuskler :p

Bra skrivet!
många verkar hänga upp sig på ryggmusklerna när det i själva verket är bukmusklerna som skall tränas!;)

till ts, klättra, kliv över stock och sten, långa långsamma galopper...:)

Ja, och med just den här hästen går det bra också. Vet många som skakar uppgivet på axlarna när det blir tal om att få hästen att gå i vatten.:smirk:

Gå i vatten är underbart men man brukar få ha tålamod och räkna med att bli lite blöt! ;)
Får lite dåligt samvete när jag tänker tillbaka på nån gång sent i oktober/november då vi fick för oss att gå med hästarna i ån. Det kom nästan upp till simhöjd och var snorkallt i vattnet! Men bra träning :angel: nästan så man undrar om man egentligen BORDE tvinga ut kusarna i vattnet med tanke på hur korkade dom måste tycka att man är som absolut ska ha ut dom i det iskalla vattnet :rofl:

*Kl*

Alltså, min häst har väldigt markant manke och rygg. alltså han är inte särskillt musklad. Men jag kan inte rida barpacka allt för ofta utan tio paddar för det gör svinont rent ut sagt!

Skall jag då satsa på en bomlös när vi är ute i skogen och luffsar ? skulle han få muskler på de, iofs med att iv har bar med stigar osv och min krake tycker det är kul när jag har dåligt lokalsinne och han får ta sig fram själv!

Blir lite sugen på att köpa en bättre beg bomlös sadel, bara för att ha och rida i skogen på osv... alltså ha bomlös sadel som barbacka sadel...?! vet inte hur det låter för andra.

Annars har jag och kraken själva longerat lite, då söker han sig framåt,neråt och trampar under sig.. gör han nog när jag rider med men jag ser det inte lika bra då!

Vatten funkar ju också.. om man har älsklingsstoet som står tre meter längre ut i vattnet!.. annars stegrar vi och springer hem i stället :P

Tänk bara på att tänka extra mycket på en BRA pad till sadeln om du säger att du skulle behöva 10 paddar för att kunna rida barbacka :p även om sadeln är mer stötdämpande för dig så kommer hästryggen ändå troligen behövas paddas upp väl till en början innan den musklat sig.

Jo et är mycke möjligt.. skall se om jag kan visa :P

Olympus014.jpg

Inte den bästa bilden, men så ser han ut nu. han har mask med så därför han inte har gott upp i hull trots bra värden!!

Men den manken gör sitt i traven vill jag ju lova :P
Men jag vet inte om jag har pengar egentligen till en bomlös.. har redan två sadlar plus en som jag försöker bli av med.. känner som om de kostar lite.. får väl satsa lite på andra metoder i första hand kanske.. och försöka sy sig en egen barbackapad :P en tjock sådan ! :D

En barbackapad kan vara en bra idé! Men det bästa är ändå om man har en sadel att variera med (som passar bra alt. en bomlös sadel) för ju mindre musklade hästarna är i ryggen (eller ju mer spända i ryggen snarare) desto mer obehagligt kan även hästarna tycka att barbackaridningen är i längden. Det här är bara MIN teori så man får förstås ta det med en nypa salt. Jag vet ju inte hur hästarna verkligen tänker :p

OM man ska skaffa en bomlös bara som ett tillfälligt alternativ brukar det gå att få tag på för runt 2-3000:- ny eller begagnad. Räkna ca 1200-2000:- för en bra padd (MEN padden bör ses som en investering! gör ju att sadlarna blir mycket lättre att passa in, bolösa som bomsadlar och du bör välja en som går att ändra höjd på i takt med att hästen musklar sig) Bartl´s paddar som går att ta ur och lägga i inlägg i tror jag kan vara ett prisvärt alternativ, men troligen behöver man skaffa egna inlägg. Går att beställa från Grandeur eller återförsäljare för Grandeur t ex (eller andra tillverkare för bomlösa paddar som även säljer inlägg som går att klippa till). Resten är inte så viktigt, men jag tror att man kan komma undan med runt 4000:- för en bättre begagnad inklusive pad eller en av de billigare bomlösa.
Är kvaliteten dålig kan man faktiskt returnera och be om en ny. :p

Well, de får nog ta o bli efter att jag klarat körkortet i januari nästa år så att jag vet att jag har pengarna :P

För övrigt har jag och kraken problem när vi rider barbacka, för han ser allt farligt då. eller så upplever jag de så eftersom det blir svårare att sitta kvar :P..
men han är alltid glad och väldigt framåt när vi rider barbacka !
så helt negativ kan han inte vara till det hela :P

Nej, någon större fara är det nog inte. Du kan ju alltid göra en provisorisk barbackapad av dubbla vojlockar (eller en polypad eller liknande?) och en liten nätt longer-/tömkörningsgjord som bara har två små ringar upptill. Och så fäster man en rem mellan ringarna så får man ett handtag! :idea: själv föredrar jag att ha något att hålla i mig med och något som tar emot i nedförsbackar så man inte glider fram på manken.

Går ju att sy ihop en egen barbacka pad, med bra ja tjocklek :P för tjockleken behövs.. risk för blåmärken haha på mig :P

Men det får vänta lite tills trycket lättare lite i skolan :D

JAG ar lessen man jag kan inte halla med, hasten behover inte en bommlos sadel, eller en syntetsadel eller en barbacka pad. Vad din hast behover ar att arbeta ordentligt och den kommer inte helt plotsligt borja arbetaordentligt bara for att du bytter sadel.

Jag skulle nog mera rekomendera dig att lara dig longera ordentligt det bygger mycket muskler, tomkorning oxa och framfor allt hasten arbetar utan ryttare pa ryggen.

Barbacka skulle jag saga var direkt skadligt for en hast med daliga ryggmuskler och valldigt obekvamt.

Arbeta din hast ordentligt sa ska du nog se att musklerna kommer, va inte for messig, (det ar ett av mina stora problem) en hast far inte muskler av myspromenader i skogen aven fast man svanger runt trad. Men den far muskler av ordentliga promenade i skogen med eller utan att svanga runt trad.

ut o gå i skogen men rid inte barbacka om hästen inte har muskler över ryggen.. tömkör, busa i skogen, jobba mycke från marken=)

lycka till med din pålle

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 871
Senast: super
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 475
Senast: Badger
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
4 025
Senast: JennyLz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?