behov av ryggmuskler

J

Josse58

idag var vi iväg och prova sadel.. visste redan att pållen inte hade några ryggmuskler, därför behövde vi hjälp med att hitta en sadel. fanns dessvärre ingen där, men nu till min fråga. hr ni några tips och råd på hur man bygger upp ryggmuskler bäst ?

han har sedan jag bärjat rida honom fått muskler på andra ställen, men just ryggen är svårt, dels för sadeln inte sitter bra, men dels för han blivit riden i fel form innan.

Sv: behov av ryggmuskler

rid barbacka och va nogran med att hästen arbetar i rätt form så får hästen fina ryggmuskler tillslut och sen kan du köpa en sadel.
och ut o gå med hästen mycke i skog/backar och sånt, de funkar med.

men rid inte med en dåligt passande sadel sålänge.

sen kan du ju alltid tömmköra och sånt..om man kan de så är de jättebra.

Tömkör i en månad rätt ut i skogen, bara gå och gå med hästen. Du kommer sitta som på en kudde sen, förutsatt att hästen får rätt foder så den kan bygga muskler.

jo, ska få lära mig tömköra, så tänkte börja göra det seedan. har hört att det ska vara jättebra, och ut o gå har vi med börjat göra, väldigt jobbigt :rofl:

För att bygga upp ryggmusklerna på min ponny så tömkörde jag henne i alla gångarter ca 1-3 ggr/vecka. Jag red inte så mycket ibörjan utan promenerade långa turer rakt ut i skogen och på små ojämna stigar i ca 1 - 2 timmar per gång, mycket backträning samt gick vi mycket slalom runt träden. När jag red fick pållan oftast gå på långa tyglar och vi skrittade på små små stigar... Detta hjälpte min häst att få ryggmuskler..

Mitt tips är att promenera mycket med din häst på små ojämna stigar och gå uppför många backar, gå små "kringelkrokar" runt träd. Min uppfattning är att det är viktigt att hästen går med huvudet sänkt och inte "rusar" i uppförsbackarna.:idea:

Lycka till!!:)

Köp en syntetsadel till att börja med är ett tips! Dom ändrar form efter hästen mycket bättre och snabbare än en lädersadel gör. Sen när du har fått hästen att se ut som du vill i ryggen kan du köpa en bra lädersadel. Jag köpte en syntet när jag skulle bygga upp min häst från dragmuskler till ridmuskler för sju år sen, men jag har fortfarande min syntetsadel för den är så himla skön och lätt. :)
Sen finns det måååånga bra trådar du kan läsa i om att bygga upp ryggmuskler här på buke.

Ryggmusklerna brukar jag inte fästa mig så mycket vid. Att få bort spänningar i överlinjen och vid magen däremot är mycket bra för att få "normala" ryggmuskler. Tro mig, en häst behöver inte jobba bra för att vara rund om ryggen, det handlar om tillräckligt med protein och så lite spänningar som möjligt och en sadel som passar bra alt. jobba utan ryttare (eller inte alls).

Sen så ser jag hellre att hästen har starka magmuskler än stark rygg. Fast lite hänger det ju ihop. Det är magen som ska lyfta upp ryggen, inte ryggen som ska vara spänd - det är då man får LITE ryggmuskler :p

Skaffa en bomlös med en riktigt bra uppbyggd padd, rid sedan i skritt på lång tygel över stock och sten så hästen får lyfta på benen, sänka huvudet och slappna av...växla med tömkörning och promenader...då kommer den bygga riktigt bra ryggmuskler.
Det bästa är att den inte kommer växa ur den bomlösa, möjligen får du byta ilägg i padden om den ändrar form mycket.

Som andra har sagt: gå ut med hästen i skogen, så den får lyfta ordentligt på benen. Klättra med den när du är ute och går.
Det är mitt bästa tips

jag har hört folk som tycker att bladsadlar är rena undermedlet för vissa ryggar. många får tydligen byta sadlar efter ett tag, eftersom hästarna musklas ifr¨n dom.
jag har bara sporadisk erfarenhet av bladsadel och det var en western. så jag vet inte själv hur bra det funkar.

en illasittande sadel hämmar nog musklerna mer än man tror.

Skaffa en bomlös med en riktigt bra uppbyggd padd, rid sedan i skritt på lång tygel över stock och sten så hästen får lyfta på benen, sänka huvudet och slappna av...växla med tömkörning och promenader...då kommer den bygga riktigt bra ryggmuskler.
Det bästa är att den inte kommer växa ur den bomlösa, möjligen får du byta ilägg i padden om den ändrar form mycket.

fick höra utav saldeprovaren av bomlös är inte alls bra. man måste sitta väldigt stilla och skulle inte passa vår pålle. sedan är den inte alls bra att hoppa i heller, tydligen.

tack för alla svar :)
jag ska ut o gå mkt med honom, tömköa så fort jag lärt mig, köättra med honom vid promenader och leta efter en passande sadel :)

fick höra utav saldeprovaren av bomlös är inte alls bra. man måste sitta väldigt stilla och skulle inte passa vår pålle. sedan är den inte alls bra att hoppa i heller, tydligen.

Sadelutprovare är ofta negativa till bomlöst, förståeligt nog - det är ju deras levebröd att prova ut bomsadlar ;)
Sitta stilla bör man väl göra i vilken sadel som helst?
Men hoppa bör man inte göra i bomlös, framförallt för att stigläderfästena sitter på ett annat sätt.

Min pålla satte så mycket ryggmuskler när jag började rida bomlöst att hon snabbt växte ur bomsadeln jag haft innan (som jag behållit för att hoppa i)

Senast ändrad:

Självklart passar inte bomlösa sadlar alla, men det är väl DU som ska avgöra om den passar dig, inte sadelmakaren?:crazy:

Vad gäller bomlösa blir det lite mer som vid barbackaridning, att man får lära sig rida med magmusklerna för att hålla balansen. Likaså är det viktigt med en avslappnad sits i övrigt. Hästarna får i regel ett helt annat steg, på en häst fick jag så gott som omöjligt att sitta i traven för att hästen helt plötsligt fick ett megasteg i traven som gjorde att mina underskänklar följde med bogarna framåt och bakåt, nästan som att åka skidor :rofl: men det fungerade mycket bättre med en fastare modell av bomlös, där får man ändå lite stötdämpning.

Rent generellt så om sadelmakaren säger att hästen inte ska ha bomlöst så bör man köra på de fastare modellerna (dvs inte de som blir mer som en barbackapad utan som liknar vanliga sadlar) och se till att passa in den på hästen för bland de fastare kan det vara liite svårare att hitta rätt direkt eftersom de inte är fullt lika flexibla som de mjuka modellerna.

Själv pallar jag inte med bomsadlar längre eftersom det blir mycket mer stumt för ryggen och man får rida med större signaler från sitsen. Rider hellre med barbackapad :p

Men hoppa bör man inte göra i bomlös, framförallt för att stigläderfästena sitter på ett annat sätt.

Det finns bomlösa sadlar man kan hoppa med (Ansur t ex) och sadlar som tillverkarna inte vill hävda går att hoppa med men som i praktiken inte bör kunna skada hästen (Flexion/Phoenix t ex) de mjuka modellerna bör man undvika att hoppa med mer än på lite lägre nivå och endast i träningssyfte, ej tävling.
Vi använde min Fitform (äldre variant av Barefoot) vid hoppning och hoppade banor på 60-70cm och hästen verkade inte ta skada av det, däremot klagade "vi ryttare" på att det var svårare att hålla balansen och jag själv trillade av lite då och då när hästen körde ner huvudet :p

Skriver som jag brukar skriva i såna här trådar (finns oändligt många, sökfunktion :idea: )

Rid barbacka
Tömkör
Ut i skogen och röj
Klättra
Cavaletti och små studshinder.
Rygga (räcker med 2steg i taget)
ha kul med hästen!

Dessa råd är såklart efter foderstaten kollad (rik på e-vitamin + proteiner)
Hästen genomkollad utan anmärkningar
Och att du såklart kan rida hästen korrekt i form.

Ja, har också hört att det finns några bomlösa som anses ok att hoppa med :idea:
I en sådan här tråd känns det dock säkrast att ge mer generella svar kring bomlöst :D

kl

Min equiterapeut rekommenderade mig faktiskt att variera bomfri sadel och bomsadel, just för att bygga ryggmuskler. Jag har en överviktig medryttare som har ridit min häst i bomfri och det gillade inte equiterapeuten.
Om man är tung och rider i bomfri på lång tygel, dvs med liten ryggaktivitet hos hästen, så kan det vara destruktivt för hästens ryggmuskulatur. Detta säger alltså en equiterapeut som är oberoende av sadeltillverkare. Hon tycker att padden inte fördelar vikten tillräckligt mycket för att hästen ska kunna få igång sin ryggmuskulatur.
Enligt henne kan man skritta fram vid hand, sitta upp i den bomfria och samla hästen, rida, sitta av och skritta av för hand under tiden som ryggmusklerna byggs upp.
Hon hade hursomhelst tips på en bra övning för buk- och ryggmuskler: gå i vatten! Det behöver inte vara djupt, bara lite över kotan. Det vet man ju själv, det gäller på att gå i vatten.

Självklart har du/ET´n en poäng. Bomlöst passar inte alla hästar eftersom bommen har ett syfte.
Å andra sidan (hoppas jag inte låter fördomsfull nu) så finns det ryttare som ÄR för tunga för att rida. Särskilt om man märker att hästens rygg blir dålig. Det måste alltid vara en ryttare i förhållande till vad hästen klarar av, vissa klarar sig bra utan spänningar, andra inte. Särskilt om man betänker att en bom inte är formbar, det kommer ALLTID finnas lägen då det blir punkttryck beroende på hur hästen rör sin rygg. Då blir det exakt samma vikt men på mindre tryckpunkter.
Men som sagt, det är skillnad på tryckfördelning på fasta bomlösa sadlar (som egentligen bör kallas sadlar med flexibel bom) med tryckfördelande pad och mjuka bomlösa sadlar (de som är mer åt barbackapadshållet) med tryckfördelande pad. Milsvid skillnad.

Gå i vatten lät som ett bra tips! :)

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 871
Senast: super
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 475
Senast: Badger
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
4 025
Senast: JennyLz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?