Behov åt 1,5 åring.

J

Jaba

Vad kan en 1,5 åring ha för behov?
Hon är varmblod, och väldigt liten, bukig och skulle behöva lite mer hull över revbenen.
Vart ska jag lägga henne i energi, smrp kvot? HUr pass stort mineralbehov har en unghäst?

Sv: Behov åt 1,5 åring.

Ca 59 mj om hästen väger ca 500 kg som färdigvuxen annars ca 64 mj vid ca 550 kg och 6,5 smrp per mj är 384 smrp eller 416 smrp. Lysin 0,4 g/mj vid 18 mån ålder.
kalicium 0,50 x mj
fosfor 0,30 x mj
magnesium 0,10 x mj

Om det inte är en trav- eller galopphäst som ska börja tävla vid 2 -3 års ålder. Då blir det helt andra värden.

Senast ändrad:

Jo det var ju ett VArmblod som ska börja tränas för tävling så smått.

Ok! Det är alltså en ren tävlingshäst i travsporten då?
Här kommer värdena som jag har då.
vikt 500 kg som vuxen: 74 mj
550 kg 80 mj
600 kg 86 mj
vid 19 mån - 36 mån
500 kg 73 mj
550 kg 79 mj
600 kg 85 mj lägg till 6,5 smrp per varje mj.
Detta är enl min bok från Hästen Näringsbehov och fodermedel.
Enl den är det samma behov i mineralerna som jag skrev om förut.

Ska jag lägga på några Mj för att hon är lite mager oxå eller? Har ju ingen som hälst aning om vad hon har för igentliga behov.
HUr pass mycket kan jag höja kvoten föresten med tanke på att hon är så pass bukig?
Hur mycket soja kan hon äta? Är maxgivan på den vikt hon kommer att väga eller väger idag?

Visst du kan ju lägga på tex 7 smrp per mj om du vill.
Jag själv har gett en kvot på 7 till mina unghästar som jag har haft. Sedan om du börjar köra och jobba hästen så blir det ju andra värden. Det gör du kanske snart?

Ang sojan så är det vad hon kommer att väga som vuxen. Rätta mig om jag har fel ni andra som ser detta.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 306
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
642
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 011
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 922
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar