Behöver mer hull!

S

SecretLady

Min pålla var jättefin när jag köpte henne i hullet, men efer ett tag började hon gå ner
även om jag hade samma mängd foder med ganska lika ensilage värden även fall hon dessutom stog
i en gödslad gräshage ca 10 timmar om dagen. Viktminskningen började i sammband
med att hon blev "konstig" att rida. Mycket protester och inte så mycket "vilja" att gå fram som innan.
Sen var det problem att gå till och från hagen där man får gå ca 100 m på assfalt.
Nu är hon halt och har diagnoserats med hovbroskförbening som hon har haft sen födseln.
Men man har inte märkt det sedan vi kommit igång att träna lite mera än bara skritt och trav.

Nu är hon jättesmal och går bara ner mer och mer hur mycke vi än ökar fodert.
kan det vara så att all energi går åt att få benet att funka. :confused:
Vi har börjat täcka henne vid lite kyligare dagar så hon inte spiller med energin.

Nu äter hon:
Fri tillgång på ensilage (äter ca 8-9 kg dag resten lämnar hon bara)
2 kg müssli med ganska mycket kornkross
1 liter betfor
2 kg frafft grov
0.5 kg havre
0.5 kg lusern pellets
och såklart vitaminer o mineraler, foderjäst och extra b vitamin och linfröolja.

Detta är över 4 gånger så mycket emot vad hon har ätiti tidigare i sitt liv!

Vad rekomenderar ni? Åsikter? fodersorter?
skall kanske tillägga att hon har stått nu i över 1.5 månad och får bara stå i mindere hage (20*30 M)
Mia
 
Min häst var mager när jag fick honom, och hur mkt foder vi än gav honom så gick han inte upp i vikt.
Kom i kontakt med en "riktig" hästtandläkare som kollade hans tänder, där visade det sig att han hade stora problem med att äta, så det var inte konstigt att han inte gick upp i vikt!
Kanske ska prova med en hästtandläkare? De på veterinär klinikerna är inge vidare bra..inte heller raspning av hovslagare..kostar en del men värt varenda krona!
Sen är det ju bra i fall de får gå i hagar med mycket gräs i och så länge som möjligt (mot höste till och helst ute på nätterna med) Sen kan man stödfodra med, ger min häst 1 kg Fiberig Bas, vitlök samt foderjäst varje dag även nu sommartid och då han ändå gott om bete.
Hoppas det löser sig!
 
tack för svaret!
Tänderna var det dock inte något fel på! Tandläkaren var ute för kanske 2 veckor sen
och då passade jag på att kolla upp eftersom jag sett hela havre frön i avföringen.
men han tyckte hon hade exemplariska tänder! :)
Hon har en massa gräs i hagen som är grönt och det är nästan så att JAG blir sugen. :cool:
Förstår mej inte på detta... svårt!
Har fått rekomendationer av min hovis att skippa korn müsslin helt och ersätta
med ca 1.5 kg korn kross! Så det får man väll testa.
men det verkar ändå konstigt eftersom det är ca 80% kornkross i müssli och
till det en del majs, olika sorter pellets och endel örter!

Mia
 
Kollat att hon inte har mask då?

Hon har väl förmodligen tappat muskler om hon inte blivit riden och inte kunnat/fått röra på sig så mkt. Detta kan ju även bidra till det ändrade utseendet.

Hur väl känns revbenen, hur ser hästen ut över baken? Syns revbenen t.o.m.?

Vad är värdena på ensilaget och vad är ts?
 
Hon är avmaskad innan betet med banminth och ganska nydligen maskad igen med något nytt.
Så sanolikheten till mask är väldigt liten.
Hon har lite mage, man kan greppa om magen på henne, och revbenen känns inte.
det än mest över höftbenen och som hon har blivit väldigt hängig!
Hon gick på en SUPERSTOR backe i ca 1 månad undertiden jag inte red och det blev varken bättre el. sämre.

http://www.lunarstorm.se/Mia_vs_you/kollage/38

Där ser man hur kantig hon är i bak kärran, ändå spänner hon alla muskler hon har
i rumpan på denna bilden då den e tagen i landningen av en stegring!

Tack
Mia
 
Om du ändå fodrar henne nu sommartid med så hade jag köpt foderjäst.Det ger du ½ dl av/dag.
Hjälper till att hålla hull.
Hästtandläkare som kommer ut till stallet verkar inte vara något vidare seriöst :/
 
Om din häst inte är tunn över revbenen så är hon väl inte i underhull, snarare väldigt urfallen vad gäller muskler. Man kan jämföra med att en del bantar sina hästar som är stora i bålen så att revbenen till sist syns (de ska bara kännas - inte synas)... Hästens hull kollar man där 'ryggmusklerna övergår i revben' (inte bokstavligt övergår alltså). Avelston ska gärna ha mycket hull, ridhäst mindre.

I övrigt... Betar hon från marken? Har en erfarenhet av en häst som hade 'kissing spines' (dvs. allvarligt ryggproblem) och föll ur vid bete och då han inte fick hö från hönät, eftersom han hade svårt att böja sig ner och beta en längre period. Innan ryggbesvären upptäcktes var detta ett mysterium. När röntgenbilderna visade en helt ihopväxt rygg förstod man att bete troligen var förknippat med obehag för honom. Nåja, det här är nog inte fallet med din häst, för då hade den kärvat mer vid ridning.
 
Tycker att din veterinar ska ta ett blodprov pa din hast och se hur det ser ut pa den fronten.
Det ar inte helt ovanligt att hastar har nagot slag av infektion i kroppen, vilket gor att de inte gar upp i vikt. Det ar vanligare hos ston an hos valacker eller hingstar. Det ar vad jag har for erfarenheter i alla fall.

Gor ett blodprov och se vad det sager.
 
blodprov har dom tagit nu när vi ändå har varit på sjukhuset, och det är inget fel på det.
När det gäller "kissing spines" så betar hon obehindrat, och verkar inte ha några problem med det.
Men man vet ju aldrig...?

Tack för svaren
Mia
 
Jag tror att det kan bero på att hon spänner sig och på så vis kan inte de korrekta muskelgrupperna arbeta på rätt sätt. Be en duktig massör/kotknackare kolla igenom hela henne och se om hon kanske har en låsning någonstans dom kan hjälpa henne med.
 
Anledningen till att vår tandläkare kommer till stallet är att en som har häst hos
oss är släkt med honom, och att hennes häst är jättesvårlastad....
Därför får vi andra också utnyttja detta tillfälle på våra hästapållar :idea:

Jag känner inte riktigt att jag vill lägga ut en massa pengar på en kotknackare/massör
då jag antagligen inte kommer att ha henne mycket längre.
Antingen kommer vi skicka tillbaka henne till tyskland eller så avlivar vi henne här hemma :cry:

Mia
 
Fast en resa tillbaka till Tyskland eller ev. avlivning kostar betydligt mer än en massör. Väl?
Min kotknackare har aldrig tagit mer än 500 för en behandling, väl investerade pengar om man får hjälp åt sin häst.
 
jo, men lägga ut 500 kr på em häst som inte är "supernöd" av massör
kan jag inte lägga ut, speciellt inte när jag inte skall ha henne kvar... :crazy:

Mia
 
jo, men lägga ut 500 kr på em häst som inte är "supernöd" av massör
kan jag inte lägga ut, speciellt inte när jag inte skall ha henne kvar... :crazy:

Men vad är det för inställning?? Hästen lever här och NU, och något är ju uppenbarligen fel!
Ska den tas bort eller säljas??
 
jo, men i så pass dåligt hull är hon inte, det har blivit bättre sakta men säkert.
Vet inte än om hon skall tas bort eller flytta tillbaka till tyskland där vi köpte henne,
veterinärens slutgiltliga dom om eventuell utdömning kommer om 2 veckor...

Mia
 
Hej!
Naturligtvis måste du först ta reda på om det är nåt fel på din häst. Är det inte det rekommenderar jag Hippo Alfa. Innehåller MYCKET protein. Jag får själv stödfodra mitt varmblod med detta då han har svårt att hålla hull.

Jag ger min pålle varken betfor, kornkross eller havre. Han får bara Alfa (under sommarhalvåret). Fungerar UTMÄRKT.

Alfan kan du även ge i ganska stora mängder. Tänk bara på om du ger stora mängder pelletsfoder att blötlägga pelletsen några timmar innan du fodrar. Risken för foderstrupsförstoppning minskar kraftigt då.

Lycka till!!!
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 761
Senast: Bee
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 352
Senast: Farao
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 564
Senast: a1agnlju
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 375
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp