Behöver lite tips på frukost och mat till snart 8 månaders

Sv: Behöver lite tips på frukost och mat till snart 8 månaders

Det lät gott med rivet äpple på gröten, jag har än så länge gett gröten utan något i. Det skulle man ju kunna testa.

Är det leverpastej som du har gett? Sambon tänkte köpa det, han gillar det själv, men glömde bort.
 
Sv: Behöver lite tips på frukost och mat till snart 8 månaders

Är det någon mer än jag som är vegetarian? Hur gör ni med mat, ger ni bara vegetariskt eller ger ni kött?
 
Sv: Behöver lite tips på frukost och mat till snart 8 månaders

Knapplån :)

Det lät så gott som ni pratade om, turkisk yoghurt och frukt och bär.
Det är något som jag lätt hade kunnat trycka i mig som mellis nu på sommaren!!!
En liten fråga bara, kan man göra ett par små byttor på en gång (den turkiska är ju rätt stor)
och blanda i vad man vill utan att man förstör konserveringen och allt blir förstört efter 2-3 dagar.
Eller bör man blanda en dags ranson i taget?

Nu är ju min dotter lite äldre än 8 mån, hoppas det är ok att jag är frågvis ändå :angel:
 
Sv: Behöver lite tips på frukost och mat till snart 8 månaders

Min älskade pojk fyller 8 månader på lördag! :love:
Senaste 1-2 veckorna har han varit kinkig, först tänder och nu förkyld + varmt så han äter jättedåligt nu. Nästan så jag blir orolig men idag verkar det vända. Så här kommer hur han äter normalt. Tiderna är verkligen inget vi tänker på nåt vidare.

Han ammas när han vill hela nätterna och allra mest mjölk får han i sig under morgontimmarna då vi ligger och myser. Sen kanske 2 ggr om dagarna.

8-9 Frukost - Gröt
Mild havregröt, gjord på 1 dl vatten och äter han upp det har han gjort det bra. Vatten till. Ibland får han risgröt med banan.

11-13 Lunch - köpt eller hemlagat + lite fruktpuré
Äter oftast en halv stor burk. Vatten eller havremjölk till, men han dricker aldrig några mängder. Därför jag ger havremjölk ibland, den innehåller ju lite salt men han dricker så oerhört lite att jag tycker det är ok.

Eventuellt mellis i forma av banan eller fruktpuré, beroende på hur dagen ser ut

16-18 Middag - som vid lunch ungefär


19-19.30 Lite gröt eller välling, kanske en halv dl.
Han är jättedålig på att dricka, vi övar på vällingen med nappflaska och pipmugg.

20.00 - Läggdags med amning
 
Sv: Behöver lite tips på frukost och mat till snart 8 månaders

Även vi kör turkisk yoghurt blandat med fruktpuré (mer frukt än yoghurt) som mellis eller efterrätt. Han älskar Hipps röda bär med yoghurt!
 
Sv: Behöver lite tips på frukost och mat till snart 8 månaders

Jag tycker det är intressant att höra vilka maträtter era bebbar gillar!

Bland burkmat gillas följande här hemma.
Spagetti med köttfärssås
Lasagne
Pasta med grönsaker

Mango
Mango & banan
Röda bär med yoghurt

Hemlagat går inte ned lika bra som burkmat, oftast. Men men...
Det ska mixas ordentligt, får vara små små bitar men då ska det vara mjukt som t.ex. kokt pasta. Han har iofs inga tänder än, har två st risgryn bara.
Brukar laga bönor med olika grönsaker som ärter, morot, potatis och blanda i smör och lite lite mjölk eller grädde. Kryddar med tex färsk basilika.

Brukar också koka med banan ett tag, det blir jättegott.
Tex ris eller pasta med grönsaker och banan, kryddar med curry.
I med lite lite grädde eller havregrädde också. Köttfärs kokar jag ibland i vatten kryddat med curry också.

Favoriten för mig att göra är den frysta tärnade mangon, så smidigt att bara mixa!
 
Sv: Behöver lite tips på frukost och mat till snart 8 månaders

Populära just nu:
Pasta med grönsaker
Kyckling med grönsaker

Inte så populära:
Lasagne
Spaghetti och köttfårssås

Alla fruktpuréer och all frukt han har fått har han älskat!

Här är det oxå tänder på gång, nummer 3, 4 och 5! Men jag tycker han är som vanligt, sover lite sämre men det tror jag beror på vädret.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Min 7-åring är lite jobbig med frukost. Helst skulle hon nog inte äta något alls förrän efter tolv men det funkar ju inte när hon går i...
2
Svar
36
· Visningar
1 662
Senast: Tilly_85
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 516
Senast: Sassy
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Igår var det fettisdagen och det bjöds på minisemlor på mitt jobb. Jag är alldeles galen i semlor – de innehåller väl typ alla triggers...
Svar
6
· Visningar
2 011
Senast: Unafraid
·
Hundhälsa Är i desperat behov av tips på vad jag kan prova på min hund med kronisk gastrit. Det känns som det är sista chansen nu och det gör mig...
2
Svar
26
· Visningar
18 545

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp