Behöver lite tips på frukost och mat till snart 8 månaders

Diana

Trådstartare
Vad äter era små på en dag? Det är ju tänkt att jag ska sluta amma men behöver lite tips vad man kan ge. Vad ger ni era små till frukost? Lilla E. 7,5 mån brukar amma när han vaknar sen så äter han lite smörgås och dricker vatten när jag äter frukost. Det är inget han blir mätt på utan mer något att göra när jag äter. Vad ger man, gröt eller välling eller något annat?

Just nu äter han:
kl.11: nästan en hel liten barnmatsburk + efterätt + vatten.
tidig kväll: en portion gröt
innan läggdax: 110 ml välling
ca 01-01.30: ammar
ca 05-06: ammar
Sen så ammar han lite oregelbundet...

Nu har han ätit mat, gröt och välling ett tag. Började med smakportioner vid 5 månader, så vi har tagit det rätt lugnt... Men hur går jag vidare?

Hade egentligen kunnat amma ett tag till men det går inte så bra längre, är vi ute så kan han inte koncentrera sig alls. Hemma går det rätt bra, om sambon sitter still å inte säger nått:) Enda gången det går riktigt bra är på natten, så det kommer jag fortsätta med, tycker det är ganska mysigt.
 
Sv: Behöver lite tips på frukost och mat till snart 8 månaders

Min son är ioförsig 10 månader, men kan skriva vad han fick vid 8-9 månader.

Frukost, gröt och vatten.
Lunch, barnmatsburk och en burk med fruktpure eller mosad frukt och vatten.
Mellanmål, fruktpure med youghurt i.
Kvällsmat, välling
Får även vatten att dricka när han är törstig under dan.
 
Sv: Behöver lite tips på frukost och mat till snart 8 månaders

Linus som är 9 mån äter

07 naturell yoghurt med frukt + babysmörgås
11 en stor burk hemlagad mat + fruktpuré
14.30 1 port 8 månaders gröt + fruktpuré
16.30-17 1 liten burk hemlagad mat + fruktpuré
18.15 1.5 portion 6-månaders gröt + fruktpuré

Dricker vatten till maten och lite däremellan. Han slutade själv dricka välling vid 7 månader och slutade då även att äta på natten.
 
Sv: Behöver lite tips på frukost och mat till snart 8 månaders

Rasmus har ätit gröt till frukost sen han var 3½ månad. När han var kring året åt han 2 portioner till frukost!
 
Sv: Behöver lite tips på frukost och mat till snart 8 månaders

Mellanmålet du ger, är det något du gör själv eller finns det färdig att köpa?
 
Sv: Behöver lite tips på frukost och mat till snart 8 månaders

Man kan alltså ge vanlig yoghurt? Det kanske bara är vanlig mjölk man ska vänta med, har inte riktigt koll på det där än.
Jag brukar ju själv äta yoghurt så det verkar smidigt att äta samma!
 
Sv: Behöver lite tips på frukost och mat till snart 8 månaders

Viking snart 9 månader äter så här (och har gjort det sen 7 månader i princip):

05.30-6.00 Ammar, somnar om.

8.00 8-månaders fullkornsgröt på 1 dl vatten + vatten att dricka.

11.00 Lunch, 1 liten burk mat + lite fruktpuré + vatten.

14.00 Mellanmål, 1 liten burk fruktpuré (el motsvarande banan) + 1 liten smörgås m smör + vatten.

16.30-17.00 Middag, 1 liten burk mat + lite fruktpuré + majskrokar + vatten.

19.30 8-månaders fullkornsgröt på 1 dl vatten + vatten att dricka.

20.30-21.00 Fullkornsvälling på 1,5 dl vatten + amning. Somnar.

Sen brukar han vakna vid 3.30 -4 och amma en gång. Händer också att jag ammar någon enstaka gång under dagen om det verkar behövas.

Här rekommenderas ang mjölkprodukter att man väntar med att ge vanlig mjölk, filbunke och youghurt tills barnet är 1 år. Men i matlagningen kan man använda det tidigare.
 
Sv: Behöver lite tips på frukost och mat till snart 8 månaders

Det är låg fett % i vanlig youghurt, köp turkisk youghurt som ligger på 10% och blanda med frukt :d
 
Sv: Behöver lite tips på frukost och mat till snart 8 månaders

Köper för det mesta färdigblandat, annars gör ja på turkisk youghurt och mosar frukt och har i. Den jag köper är sempers skogsbär med youghurt.
 
Sv: Behöver lite tips på frukost och mat till snart 8 månaders

Juni är lite drygt 7 mån och äter precis som din E (förutom vällingen). Har nyss börjat att ge henne gröt till frukost.

Mattider:
ca 8 gröt + frukt + vatten
ca 12 lunch(ca 1 dl) + frukt + vatten
ca 19 gröt + frukt + vatten

Sedan ammar hon fritt under dagen och äter oftast två nattmål(sover mellan 20-07).
Frukten är antingen pure på burk eller färsk(beroende på vad som finns hemma) och maten brukar vara varannan hemlagat och köpt(för att magen funkar bäst då)
 
Sv: Behöver lite tips på frukost och mat till snart 8 månaders

Rasmus är iofs snart 9 månader med han har ätit ganska lika i över 1 månad nu..

7.30 Frukost
1 port fullkornsgröt + fruktpuré
el. 220ml välling och smörgås

11.00 Lunch
hemlagad mat ungefär i storlek med en stor barnmatsburk + fruktpure eller fruktbitar som han äter själv, ibland både och..

14.00 Mellanmål
turkisk yoghurt blandat med fruktpure. Ev med något smörgåsrån eller skorpa, majskrokar eller liknande.
El. fruktsallad

17.00 Middag
I stort sett lika som vid lunchen

18.30 Kvällvälling 220ml

19.00 Läggdax

Ibland vill han även ha en flaska välling vid 5.. Det varierar..

Mängden mat varierar ganska mycke mellan dagarna, ibland vill han inte ha nånting knappt, ibland äter han massor..
Alltid vatten till alla mål mat.
 
Sv: Behöver lite tips på frukost och mat till snart 8 månaders

Ludvig, åtta månader och fyra dagar äter ungefär så här:

ca 06: Ammas

ca 08: Frukost; Gröt på 1,25 dl vatten o lagom med pulver, alltså en dryg "normalportion". Vatten till.

Någon gång under f m ammars han igen

ca 12: ca 2/3 stor matburk (ibland motsv mängd hemlagat) o en liten burk fruktpure alt minst samma mängd mosad/riven frukt, samt vatten att dricka

Ammas oftast någon gång under e m, samt får ett litet mellis, t ex frukt/fruktpure och rån eller babysmörgås (kul att äta själv!)

ca 18: Gröt, som på morgonen

ca 19: Ammas o somnar sött :)
 
Sv: Behöver lite tips på frukost och mat till snart 8 månaders

E är 7 månader och för honom ser det ut såhär (ungefär):

8:30 - gröt+amning efteråt

11:00 - frukt+amning

13:00 - en portion lagad mat+vatten

15:30 - frukt+amning, eventuellt en smörgås

18:30 - en portion lagad mat+vatten

Utöver detta ammas han fritt, främst på nätterna.
 
Sv: Behöver lite tips på frukost och mat till snart 8 månaders

Tack för alla svar! Det är intressant att veta hur andra gör och även bra med tips. Ska ta och kolla efter yoghurt när jag handlar nästa gång, det är ju jättebra som mellis.

Idag har matschemat sett ut så här:
06: ammade
7.30: en portion gröt+ vatten+ lite smörgås
10.30: ammade
ca.12: 2/3 av en liten barnmats burk+ fruktpuré+ vatten
16.00: ammade
17.15: en portion gröt+ vatten
19.00: 110 ml välling+ lite snutt på bröstet
(får vatten när han vill, har med flaskan i vagnen)

Det blev ett ganska långt hopp mellan 12 och 16 ser jag nu, men han verkade nöjd. Han badade med sin kompis, så det var väl kanske därför:)
Har alla fasta mattider som ni följer? Jag brukar försöka ge lunch vid elva, men idag vaknade han halv elva och vi skulle iväg så då blev det lite senare. Gröten och vällingen ger vi alltid samma tid. Morgonmålen beror ju lite på när han vaknar.
 
Sv: Behöver lite tips på frukost och mat till snart 8 månaders

Vi följer inte mattiderna slaviskt men försöker hålla dom så bra det går.. Både för att vi har hittat en rutin som funkar för oss alla och för att han blir otroligt kinkig om det går för länge mellan målen..
 
Sv: Behöver lite tips på frukost och mat till snart 8 månaders

T

  • Har alla fasta mattider som ni följer? Jag brukar försöka ge lunch vid elva, men idag vaknade han halv elva och vi skulle iväg så då blev det lite senare. Gröten och vällingen ger vi alltid samma tid. Morgonmålen beror ju lite på när han vaknar.


  • Inte vi. Det är ett ungefärligt upplägg. Rätt vad det är sover E längre på morgonen och då blir det senare frukost och så hoppar vi ett mellanmål och "kommer in på schemat igen" vid lunch. Likaså kan det hända att han tar en dagslur som gör att ett mellanmål hoppas över eller lunchen skjuts upp. Vi är inte alls benhårda med mattiderna.
 
Sv: Behöver lite tips på frukost och mat till snart 8 månaders

*kl*

Hur äter era små nu när det är så varmt? Min tjej (8,5 månad) som har ätit jättebra om dagarna äter nu mindre och vill återigen amma lite mera. Kall fruktpuré som stått i kylen går också ner. Mycket vatten går också åt.

En annan är ju inte heller så himla sugen på varm mat just nu utan det blir mest sallader och fil etc.
 
Sv: Behöver lite tips på frukost och mat till snart 8 månaders

*kl*

Hur äter era små nu när det är så varmt? Min tjej (8,5 månad) som har ätit jättebra om dagarna äter nu mindre och vill återigen amma lite mera. Kall fruktpuré som stått i kylen går också ner. Mycket vatten går också åt.

En annan är ju inte heller så himla sugen på varm mat just nu utan det blir mest sallader och fil etc.

E äter helt klart mindre "mat". Det blir fler amningar och mycket frukt, plus vatten.
 
Sv: Behöver lite tips på frukost och mat till snart 8 månaders

Jag slutade amma då sonen var 5 månader, vi gick aldrig över på ersättning utan han började äta mat fullt ut direkt. När han var 7,5 månad åt han typ

8.00 Gröt med rivet äpple, vtn och dricka. Ibland ett rån med mjukost också
10.00 mellis Frukt och vatten
13.00 Lunch. Vanlig mat (mosad) och typ en kiwi till efterrätt
15.00 mellis. Smörgås eller frukt och rån med mjukost el pastej och lite yoghurt
17.30 Middag, som lunch men utan frukt
20.00 välling

Har inte nattmatat sen han var 5 mån
 
Sv: Behöver lite tips på frukost och mat till snart 8 månaders

Jag har inte märkt någon skillnad alls, tycker han äter lika mycket. Han har aldrig gillat om frukpurén kommer direkt från kylskåpet. Den får inte vara för kall, så jag tar alltid fram den när jag värmer maten.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Min 7-åring är lite jobbig med frukost. Helst skulle hon nog inte äta något alls förrän efter tolv men det funkar ju inte när hon går i...
2
Svar
36
· Visningar
1 662
Senast: Tilly_85
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 516
Senast: Sassy
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Igår var det fettisdagen och det bjöds på minisemlor på mitt jobb. Jag är alldeles galen i semlor – de innehåller väl typ alla triggers...
Svar
6
· Visningar
2 011
Senast: Unafraid
·
Hundhälsa Är i desperat behov av tips på vad jag kan prova på min hund med kronisk gastrit. Det känns som det är sista chansen nu och det gör mig...
2
Svar
26
· Visningar
18 545

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp