Behöver en fetare häst...

C

Cybbe

Min häst är jätte tanig och omusklad på baken. Nån som har nått tips på vad jag kan ge honom så han blir lite rundare runt baken.
Skulle vilja ge honom rent fett. :bump:
 
Sv: Behöver en fetare häst...

Om den även är omusklad och inte bara mager så behövs troligen även protein. Bäst är det med ett grovfoder med bra värden 40-60 g protein. Men om du inte har det kan du lägga till sojamjöl. Annars går det bra att ge matolja för att ge mer hull. Fast det är ju lite svårt att veta vad som behövs utan att veta vad den redan äter.

Hälsning Maja
 
Sv: Behöver en fetare häst...

Kolla verkigen höt. Det ensilge som jag fodrar mer har 11 i protein :S.. tillskott, tillskott. Jag ger olja också.
 
Sv: Behöver en fetare häst...

Tycker spontant att det låter som ev. proteinbrist om hästen är omusklad vill säga. Har du analys på grovfodret? Hur mycket och vad äter han nu?
Svårt att säga något annars.
 
Senast ändrad:
Sv: Behöver en fetare häst...

Min har fått 2 dl rapsolja per dag utöver sin vanliga foderstat för att han gick ner lite för mkt i vikt i vintras, och det har funkat så bra att jag har tagit bort det nu för att han har lagt på sig så pass mkt.

Jag må väl tillägga att vi har analyserat hö och uträkna foderstat.
/Asmodeus
 
Sv: Behöver en fetare häst...

Vi har typ Sveriges bästa hösilage. Dessutom har han fri tillgång. Men jag ska testa med olja...
 
Sv: Behöver en fetare häst...

Vi har typ Sveriges bästa hösilage.

Jo det sa våran granne också, åtminstone tills analysen dök upp. 7,8 Mj 13 smrp 2,4 Ca samt 1,1 P och en TS på 47%.

Vad har ni för analys på erat grovfoder?
 
Sv: Behöver en fetare häst...

Cybbe skrev:
Min häst är jätte tanig och omusklad på baken. Nån som har nått tips på vad jag kan ge honom så han blir lite rundare runt baken.

Mer mat!?

10 tecken.
 
Sv: Behöver en fetare häst...

Min häst är jätte tanig och omusklad på baken.

Om det är omusklad hästen är så kan det ju vara bra att tänka på hur han tränas, till exempel brukar klättring i (branta) backar vara bra, samtidigt som man givetvis ser över foderstaten, analysvärden etcetera.
 
Sv: Behöver en fetare häst...

Jag skulle göra så här:

Inte jobba hästen för hårt utan låta den äta upp sig lite först..
skulle ge den mycket hö och krafft grov och naturligtvis avmaska, och någon sorts vitaminer rekomenderar krafft miner.
 
Sv: Behöver en fetare häst...

Alla tjatar om sina analyser och nu har jag tänkt att nu jäklar ska här analyseras. Har gjort iordning påsar med hö och allt, men vart sjutton skickar man för analys??? Snälla kan inte någon pma om det? :bow:
 
Sv: Behöver en fetare häst...

Jag tror inte att han behöver mera mat. För fri tillgång på hösilage tycker jag räcker.
Sen tror jag inte det är fel på träningsvariationen. För vi har inget ridhus. Bara skog, utan stigar. Dessutom är han en fälttävlans häst, så han får en mkt varierad träning.
Hösilaget är det inget fel på för det har 71 i smp.

Men nu har jag pratat med en tjej på Granngården och hon rekomendarade olja. Så nu köpte jag en burk med kraft oil. Så vi får se hur det går.

Mitt problem har varit att jag inte kan öka kraften för en gång ökade jag med 1/2 liter havrekornkorss, som han får 1 liter i vanliga fall + pluss. Men då vart han helt tokig. Men oljan skulle tydligen inte sätta sig i huvudet på honom....
 
Sv: Behöver en fetare häst...

Du kan köpa vanlig mat/raps/majs olja för 10:-/1L om du vill komma billigare undan, samma effekt!
 
Sv: Behöver en fetare häst...

Eftersom det nu varken är fel på foder eller ridning efter vad du säger, så är det läge att börja leta efter andra problem. Utrustningen? Skoningen? Ont nånstans?
 
Sv: Behöver en fetare häst...

Det är klart att det är svårt att ge mer än fri tillgång. Men om du upplever att hästen har för dåligt hull behöver den få i sig mer energi = maten räcker inte. Då får man ge något utöver grovfodret och då kan olja vara ett alternativ!

Det låter dock (?) som om hästen inte är mager generellt, utan som om den bara är tanig över baken?? Då kanske det inte är energitillförseln det brister i, utan träning eller annat. Då får man leta efter orsaken på annat håll än i foderstaten.

Hoppas jag inte låter negativ nu, inte min avsikt i så fall, men det är svårt att komma med råd utan komplett bakgrundsfakta.
 
Sv: Behöver en fetare häst...

Är han tanig över baken låter det faktiskt som omusklad snarare än mager (det sista syns klassiskt på att revbenen känns tydligt eller rentav syns). Men det kan vara en kombination av båda - att han behöver mer av både energi och protein. Tränas han fälttävlan och då gissningsvis har en del fullblod i sig, så behöver han troligen mer mat än de flesta. En del högpresterande hästar eller sådana som står högt i blod behöver mer näring än de orkar äta - höet kan vara utmärkt, men han behöver kanske ändå fler kilon av det än han kan peta i sig. Det är just sådana situationer man använder koncentrerade fodermedel, kraftfoder, proteinfoder osv till.

Enbart olja ger högre energi, men minskar proteinkvoten i foderstaten och kommer inte hjälpa hästen att muskla sig. Olja kan också överdoseras, ge lös mage, så det är inte säkert att det räcker med olja för att få i hästen allt han behöver. Men olja är energitätt, så det kan vara ett bra komplemet till en kraftfodergiva med hög proteinhalt.

Jag vet inte vad du ger utöver hö och korn? För inget av det är så proteintätt som jag tror din häst behöver. Jag rekommenderar nog att ge lucern, en skvätt soja (börja med väldigt lite) eller t ex Krafft protein, och en skvätt olja om du nu vill - då får du upp fler värden. Hästen kanske då äter lite mindre hö, men det gör ingenting om det han äter är mer koncentrerat.

Sedan kan han falla ur pga träningen i sig. Tränar man hårt och vill bygga muskler så behöver man ge hästen vila dagen efter ett hårt pass för att återställa musklerna efter det slitage som träningen skapar. 48 timmar tar det för musklerna att läka och bli starkare efter ett ansträngande pass, så varannandagsträning för en häst under uppbyggnad, eller omväxlande ansträngningsgrad i arbetet och 2 vilodagar i veckan brukar göra under för muskelsättningen. Är hästen så urmusklad som det låter i nuläget, är det nog vettigast att ge en vilovecka eller så att återhämta sig på, och återuppta träningen på en lite lägre nivå än ni slutade. Då kan du trappa upp succesivt i takt med att fodret tar och muskelbildningen tar vid. Man måste ge hästen en chans att komma ikapp muskulärt med de krav han ställs inför.

Det kan också som andra påpekat vara något fysiskt problem, kanske sadeln, kanske en snedhet eller låsning som en equiterapeut kan hjälpa er att lösa.
 
Sv: Behöver en fetare häst...

När jag köpte honom i jan. så hade de precis satt igång honom efter hans op i höstas. Så jag fick göra allt grovarbete med att sätta igång honom. Jag har alltid haft min tränare som ser efter oss. Men det är nu på senare veckor som hon har börjat klaga på att han ser mager ut över baken. För vid magen kan man ta på mkt fett.

Men jag ringde hon på kraftdirekt när jag köpte honom. För han stod på halm, hos de förra ägarna, vilket vi inte vill att våra hästar ska göra. Hon gav mig en jätte bra foderstat som har funkat super, men nu har han massor med energi. För han blir nästan aldrig trött, man märker när han är trött för då börjar han att snubbla. Dessutom står han ca 1 gång i veckan och får ta det lungt 2 dar. Vi tror att han kan behöva ännu mera energi för annars kommer han börja ta muskler från andra ställen.

Man kan nu tro att han har massor med fullblod i sig. Men han har liksom bara fullblod i femte ledet hos både mamma och pappa. Men han ser mer ut som ett fullblod än min tränares häst som har fullblod hos morfar. ;)

Hur som helst är jag väldigt taksam över alla svar jag har fått.....
 
Sv: Behöver en fetare häst...

Aha.
Det låter lite som du förväxlar energi = humör, pigghet med energi = MJ från fodret!?

För att upprätthålla en bra muskelmassa behöver hästen få rätt balans av energi och protein från fodret (plus rätt träning, såklart). Att bara tillföra energi och inte protein kommer inte hindra att hästen "tar muskler från andra ställen". Protein är byggstenar i muskler. Om du fortsätter att öka bara energigivan kommer hästen bara få mer fett runt magen utan att det hjälper bakdelen.

Om du har analysvärdet på ditt grovfoder samt beskriver hur hästens foderstat ser ut idag kan du få hjälp med att se om eller vad som saknas i foderväg.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 740
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Jag behöver tips på bra torrfoder att ge som kompliment till musch. Jag har en sexmånaders kastrerad dvärgpudel som äter musch med god...
2
Svar
31
· Visningar
2 642
Senast: Puffindog
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
572
Senast: Sesca
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 052
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Köp av häst
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp