Behandlingar, ska man och vart börjar man?

Icehorses

Trådstartare
Hej,

Jag funderar över detta med hästtandläkare, kiropraktor, akupunktörer. Hur vet man om man bör använda det till sin häst? Min häst har inga uppenbara problem, finns en del att förbättra både i ridning och hantering såklart men inga stora problem. Samtidigt är man nyfiken på att testa dessa behandlingsmetoder, kanske kan det hända mirakel? Hur vet jag vad jag börjar med i denna djungel? Hur vet jag att utövaren är pålitlig och inte förvärrar något? Är det onödigt att söka upp detta om man inte har några problem?

Sv: Behandlingar, ska man och vart börjar man?

Don't mend what ain't broke;)

Kolla tänderna en gång per per känns väl som en bra idé, men varför ta ut kiropraktor och akupunktörer om hästen inte har några problem?
Har tagit hjälp av kiropraktor en gång när hästen var lite stelare i ena varvet (inga hältor eller annat allvarligt, då hade jag bums tagit ut en veterinär!)

Tänderna bör kollas regelbundet, för att så tidigt som möjligt kunna åtgärda om det dyker upp någon vass kant, hake eller annat. En gång per år är den vanligaste rekommendationen.

Kiropraktor, equiterapeut och liknande tar jag ut när det finns orsak att tro att det behövs. Om hästen känns stel, inte tar ena galoppen, etc etc. Vet man med sig att man ridit i en sadel som inte passat så bra, t.ex., kan det också vara lönt att kolla av så att det inte bildats spänningar eller så av den felinpassade utrustningen.
Visst skadar det inte att få hästen masserad, t.ex. Men inte går du till kiropraktorn utan orsak? ;)

Jag tycker det är en god idé att ta ut en skicklig equiterapeut för check. Om det är så att något i träningen inte fungerar optimalt och nån spänning eller muskelvajsing är på gång innan du märkt det så är det bra om det uppäcks innan det gått för långt. Mycket lättare att komma till rätta med då. Men var noga med att höra dig för och ta referenser på ET:n. En del hästar är väldigt skickliga på att dölja skavanker och det är inte omöjligt att ryttaren inte märker direkt när något är fel.

Veterinär är det korrekta svaret på frågan.
Misstänker du fel på ett djur så börjar du där.

Jag kollar tänderna på hästen ca en gång om året. Har använt mig av veterinär som gått och vidareutbildat sig hos hästtandläkaren Torbjörn Lundström. Om det är några uppenbara fel som hon inte kan lösa hemma så hänvisar hon i stället till Torbjörn. Det känns bra! Annars är jag skeptisk till de många veterinärer som bara åker ut och raspar i stort sett bara för "raspandets skull"..

Jag har använt mig av två olika kiropraktorer till min häst genom åren samt en hästmassör. Jag försöker ha en helhetssyn när gäller min hästhållning och en viktig faktor i att försöka hålla hästen frisk och hållbar tycker jag ligger i att man försöker förebygga problemen innan de uppstår. Därför tycker jag det känns skönt att då och då ha ute någon som jag litar på som kan känna igenom min häst och ev behandla Innan problem uppstår.

Självklart anlitar jag veterinär vid behov. Vid vaccineringar o dyl tycker jag det funkar bra att du gårdsveterinär men annars föredrar jag att åka till klinik direkt i stället, där de har ordentlig utrustning osv för att kunna ställa en vettig diagnos.

Jag anser att man årligen ska kontrollera:
Tänder
Rygg
Utrustning

Även på en häst som inte har några märkbara problem.

Och då inte med hjälp av en veterinär utan av personer med utbildning på området. Det bästa är att gå på referenser för inte alla är bra. Jag vill tillägga att tänder inte bör raspas årligen (helst aldrig, det görs ofta i onödan) men man ska undersöka ändå. Dessutom kan man låta tandläkaren kolla hur bettet ligger i munnen samtidigt.

Fråga ut personen, lämna inte mer uppgifter än du måste, var kritisk om man "gör" en massa utan att kunna ge dig en utförlig förklaring kring behandlingen. Då blir jag alltid misstänksam. En bra ex tandläkare raspar inte på rutin bara för att kunna ta betalt för besöket. Det samma gäller kiropraktor eller vad man nu tar ut. Min nuvarande häst har aldrig behövt brhandlas vid besök av ryggvet. Men jag tar årligen ut honom ändå.

Tänderna tycker jag ska ses över minst en gång om året. Det gör jag på veterinärklinik i samband med den årliga hälsokontrollen (inkl. vaccination etc).

Jag anser att man årligen ska kontrollera:
Tänder
Rygg
Utrustning

Även på en häst som inte har några märkbara problem.

Och då inte med hjälp av en veterinär utan av personer med utbildning på området. Det bästa är att gå på referenser för inte alla är bra. Jag vill tillägga att tänder inte bör raspas årligen (helst aldrig, det görs ofta i onödan) men man ska undersöka ändå. Dessutom kan man låta tandläkaren kolla hur bettet ligger i munnen samtidigt.

Fråga ut personen, lämna inte mer uppgifter än du måste, var kritisk om man "gör" en massa utan att kunna ge dig en utförlig förklaring kring behandlingen. Då blir jag alltid misstänksam. En bra ex tandläkare raspar inte på rutin bara [B]för att kunna ta betalt för besöket[/B]. Det samma gäller kiropraktor eller vad man nu tar ut. Min nuvarande häst har aldrig behövt brhandlas vid besök av ryggvet. Men jag tar årligen ut honom ändå.

Det hände mig , 400 kr och allt såg bra ut och inget gjordes.:eek::cool:

Kolla igenom hästen med en bra equiterapeut även om det inte är några kännbara skadar ju inte (så länge denne är bra). Är hästen "felfri" behandlas den ju inte då utan man får ett kvitto på att hästen är fräsch helt enkelt. Likaså skadar det inte att göra en hälsokoll hos veterinär, ett besök hos tandläkare etc.

Bra tanke är också att om du själv använt dig av kiropraktor som rättat till problem på dig är det absolut värt att kolla sadeln så den inte är snedsutten och hästen så den inte är felmusklad. Det är inte ovanligt att häst och ryttare har snarlika problem. Nästa gång jag tar ett besök hos kiropraktor lär de hitta allt möjligt då det var läääänge sedan jag var på sånt besök sist och i samband med det kommer jag försöka få mina hästar kontrollerade så de inte "ärvt" problem av mig.

Det hände mig , 400 kr och allt såg bra ut och inget gjordes.:eek::cool:

Men vänta nu, för att ta betalt för besöket? Om en veterinär, eller annat kommer ut för att underöka och ev behandla en häst. Inget fel förekommer och personen vill ha en slant för det, kostar ju trots allt att ta sig dit och undersökningen. Varför är det märkligt?

När jag var yngre så fanns det bara hovslagare och veterinärer. Jag tror inte att hästarna var sjukare förr. Det hästar vi hade levde långt upp i åldrarna utan att någonsin sett någon tandläkare, massör, kiropraktor, terapeut etc....

Håller med övriga, om jag hör om någon som utbildar sig till hästmassör och som gärna vill ha hästar att massera för sin praktik så tycker jag att det är toppen. Hästen får en mysig stund, förbättra cirkulationen osv kan ju hända att eleven upptäcker något som verkar "skumt" och då tar jag ut ett proffs.
I övrigt litar jag på min tränare att hästarna rör sig korrekt.

Men vänta nu, för att ta betalt för besöket? Om en veterinär, eller annat kommer ut för att underöka och ev behandla en häst. Inget fel förekommer och personen vill ha en slant för det, kostar ju trots allt att ta sig dit och undersökningen. Varför är det märkligt?

Hon kom inte enbart för min häst, det var ett gäng och min tog ca 1 minut. Men jag borde ju veta att det kostar. Den som höll på en timme tog 800.

Så om du går till läkaren/tandläkaren/bilverkstan/vad som helst för att kolla upp om något är fel så ska det också vara gratis om inga fel hittas?? Jättekonstig inställning. Vet du vidareutbildningar, utrustningen som krävs etc kostar - som gör att veterinären kan konstatera att det ser bra ut? Det är väl BRA att inget behöver göras, då betalar du bara för undersökningen - såklart. :)

Så om du går till läkaren/tandläkaren/bilverkstan/vad som helst för att kolla upp om något är fel så ska det också vara gratis om inga fel hittas?? Jättekonstig inställning. Vet du vidareutbildningar, utrustningen som krävs etc kostar - som gör att veterinären kan konstatera att det ser bra ut? Det är väl BRA att inget behöver göras, då betalar du bara för undersökningen - såklart. :)

Jag har haft såna som bara tittar och konstaterar att inget behöver göras annat än ta bort nån kant för samma pris.
Jag har inte sagt att det ska vara gratis utan i propotion till tiden. Resan delade vi på.

Ny häst, häst som gått omkull eller häst som inte varit igång på länge låter jag alltid kiropraktorn kolla i förebyggande syfte, annars bara om jag känner att något är på tok med häst jag känner väl.

Det har jag lärt mig den hårda vägen med ny häst som var lite prillig, men jag tänkte att det var väl så den var helt enkelt. Efter ett tag stod jag där med skada som visade sig komma från en låsning i ländryggen. :crazy: Hästen blev som ny efter behandling, och nu när jag känner hästen så märker jag tydligt om det är något på g.

Går på rekommendationer av annat hästfolk som jag litar på när det gäller den typen av behandlingar.

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 089
Senast: JohannaB
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 706
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 193
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 801

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Valp 2025
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat