Behandling av sår

Explosion

Trådstartare
Idag när jag kom ut i hagen så hade min häst fått ett sår på ett framben, ungefär i samma höjd som armbågen men på utsidan av benet. Hoppas ni förstår var. Det är troligtvis från en spark av hagkompisen. Det är ca 3 cm långt och 1 cm brett, det är även ganska svullet.

Nu är det så att jag har varit förskonad mot sår en längre tid och tänkte höra med er hur jag ska sköta det bäst. Jag har tvättat det med vatten för jag har ingen koksaltlösning hemma, ska åka och köpa det senare idag. Så har ni några tips på hur jag ska behandla det?

Sv: Behandling av sår

Jag hade tvättat av det med klorhexidinsprit och sedan när det torkat strykt på Socatylsalva. Det får man på recept från veterinären, det är super att ha hemma till sår, speciellt sommartid när flugorna härjar som värst.

Jag är också lite fundersam på sådana sår. en kompis som jag känner tvättar m jodopax varje dag, det kan väl hindra läkningen? Det är skinn på det gamla såret. Men på ett sår som ditt skulle jag tvätta m koksalt eller mild tvål o vatten. :)

Tack för tipsen. Vi har tvättat med koksalt och så har veterinären skrivit ut antiinflamatoriskt och smärtstillande så nu ska det nog bli bra :)

Jag är också lite fundersam på sådana sår. en kompis som jag känner tvättar m jodopax varje dag, det kan väl hindra läkningen? Det är skinn på det gamla såret. Men på ett sår som ditt skulle jag tvätta m koksalt eller mild tvål o vatten. :)

Jag fick rådet att inte använda Jodopax förutom vid extrema fall, eftersom det tydligen dödar även bra hud, eller vad man ska säga... är svårt att få det att läka om man återbehandlar med Jodopax...

Har inte varit med om det själv, men jag har heller inte använt Jodopax återkommande... Jag tvättar rent med koksalt, och sedan på med blåsprej, och sedan ett lager med "sprut-plåster". Sen när det börjar läka så håll efter med någon lättare sårsalva eller nåt så flugorna inte käkar på det...

Men det är hur jag skulle tagit hand om det... :)

Lycka Till!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 053
Senast: Fazeem
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 745
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
1 998
Senast: Bluefish
·
Hästvård Hej Min häst har sparkat sig själv och fått några små sår på bakbenet. Jag har rengjort och såren ser inte infekterade ut. Dock är benet...
Svar
5
· Visningar
855
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka