Behandling av mugg.

A

Angely

Det finns säkert lika många åsikter om hur man ska behandla hästen när den har fått mugg/rasp som det finns hästar här i Sverige. Men nu vill jag veta hur ni själva behandlar mugg/rasp, och gärna förklara varför också? Vad har ni för erfarenheter av olika behandlingar och vad kan ni rekommendera till andra?

Med vår första häst hade vi ett helsike med mugg och rasp på hennes ben, hon hade det nästan konstant. Vi fixade och trixade med en massa olika medel och tjaffs, fram och tillbaka. Till slut orkade vi dock helt enkelt inte hålla på med massa salvor och skit, utan lät det helt enkelt vara så länge det inte blev för mycket. Vart raspen för mycket tvättade vi det enkelt med varmt vatten och lactacydtvål, så milt det kan bli.

Det här fungerade även på en kompis häst då denne hade mugg. Hon höll på med någon dyr salva fram och tillbaka, och det vart väl lite bättre, mne oändligt långsamt. Sen fick en annan tjej ha hand om hästen under ett lov, och lät det vara så mycket som möjligt. Resultat? Efter veckans slut var allting borta.

Av mina erfarenheter kan jag således dra slutsatsen att man ska låta vara mugg och rasp vara så mycket som möjligt och inte hålla på och kladda med det i onödan. Blir det väldigt mycket så tvätta bara lätt med varmt vatten och mild tvål. Min teori är att om man håller på för mycket med muggen blir det bara värre om man är där och håller på och irriterar huden.

Sv: Behandling av mugg.

Mitt fullblodssto hade mugg och rasp när jag köpte henne men när jag var och tittade på henne så gick hon i en hage som bestod av ENBART lera. Det är ett par år sedan men denna otroligt regniga sommar har gett lite mugg igen. Jag fick Socatyl av veterinären till en annan häst men har fortfarande mycket kvar så jag har smörjt på det en gång om dagen och muggen har krympt ganska rejält bara på ett par dagar. Har inte tvättat eller så utan bara på med salva ganska tjockt. Får väl se om det försvinner helt eller inte

Jag har aldrig haft några stora problem, men det mest effektiva jag klurat ut är att tvätta med ljummet vatten och lactacyd. Torka och sedan på med Locobase kräm (apoteket). Därefter läggs det bomull runt benet (eller kronan som det brukar vara) och lindas med Vetflex. Bytar en gång om dagen. På 4-5 dagar brukar det vara läkt. Därefter får man bara hålla ordentligt rent.

Att inte göra något alls har jag inte provat någon länge period, men på en vecka blir det varken sämre eller bättre. Damen jag har nu är väldigt känslig och hon för henne är mugg smärtsamt.

Min häst hade mugg och jag höll på hela sommaren och smorde med först skillingaryd, helosan, fucidin, sen penicillinsalva och bomull /wetwrap omslag . Till slut fick jag tipset att testa blåspray, absolut inte röra en enda skorpa utan spraya ordentligt minst en gång om dagen. På två veckor var mugg och rasp borta.

Bluespray använde vi också på en häst som hade helt sjukt med rasp och mugg. (när jag jobbade i dressyrstall) Det fungerade helt otroligt på honom också! undrar varför jag inte gjort det mer sen...

Jag tänkte på plåsterspray med. Borde inte det hålla en del lera och skit borta från karlederna om man sprejar in hela nedre delen av benet? :o

Alla sätt som fungerar är bra! :D

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
853
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej alla! Ska försöka förklara så tydligt jag kan! x) Jag har en 15 årig häst som för ett par veckor sedan fick konstaterat att han...
Svar
0
· Visningar
798
Senast: Hästanna
·
Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
11 488
Senast: Piaff
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 930
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gift vid första ögonkastet 2024
  • Motionscykel?
  • Dejtingtråden del 38