Behandling av misstänkt vrickning.

Riley

Trådstartare
Min häst har troligen vrickat sig i ena bak efter att ha halkat, och är varm från hasen och ned samt tjock lokalt i kotan, men visar ingen hälta eller rörelsestörningar. Har pratat med tre olika veterinärer (det är ju inte det att jag får panik...) som alla ordinerat sjukhage och linda på natten: Det var tydligen avsaknad av hälta och, vad jag förstod, att svullnaden är lokal som fick dem att anse att det inte var akut. Men blev det inte bättre inom 4-5 dagar, alternativt att hon blev halt, skulle jag höra av mig igen.

Men eftersom jag är en värre hypokondriker än en hönsmamma när det kommer till min hästs hälsa, så är jag nu övertygad om att hon har både ledinflammation, senskador, en spricka i benet samt eventuellt även har fått en spontan hjärntumör på köpet. Jag har redan förberett mig på att hon måste avlivas eller allraminst får gå som promenadhäst resten av livet. :o:crazy:

Så kort och gott:
Vad är era åsikter/erfarenheter kring att avvakta några dagar utan behandling?
Skulle det vara dumt att fråga om man kan få sätta henne på butta, eller kan det stjälpa istället för att hjälpa?
Kan jag kyla benet när hon står i sjukhage på dagarna, eller är det bara i det akuta skedet som det eventuellt gör nytta?

Jag ska självklart fråga veterinärerna också men får inte tag på dem just nu, och det är väl alltid lugnande (...eller mer ångestgivande) med fler åsikter och erfarenheter, eller något. Eh.

Senast ändrad:
Sv: Behandling av misstänkt vrickning.

Jag åker alltid in vid akuta grejor, som den du nämner. Hittills har vi bara hittat allvarliga grejor, det har aldrig bara varit en vrickning. I några fall har det varit så illa att hästen förmodligen fått tas bort direkt, om det inte kommit under behandling utan blivit värre istället.

Mitt svar är solklart: jag åker hellre en gång för mycket än en gång för lite - och har aldrig åkt i onödan fast alla suckat och himlat med ögonen, sagt att butta 10 dagar och vila hjälper (mot allt).

åk till klinik om du tror det kan hjälpa, men antar att det blir lite pet på benet, ja det är en vrickning men linda bara och ha hästen i sjukhage.

min häst kändes halt för några veckor sedan, men då jag var ensam hemma samt hästen är svårlastad så fick hon vila i en inte för upptrampad hage samt BOT på alla 4 på natten i en vecka, sen lätt ridning efter en vecka. fortsatte lastträna varje dag för att kunna ta hästen till klinik om hon inte blev bättre på 4 dagar, men det blev hon och är nu igång igen. antar att det bara var att hon trampat fel i hagen, hon var inte svullen men direkt när jag märkte det så var det på med kylgel sen bot på natten

Fast då tycker jag att man väljer fel klinik, om man får det bemötandet.

Hos "min" klinik blir jag alltid tagen på allvar, och veterinären bryr sig om hästens välbefinnande och min oro som ägare. Det är faktiskt inte så ovanligt att hästen vilar sig i form, för att sedan ha problem som kommer och går. Istället för att ägaren tar problemet på allvar och går till botten med vad som hänt.

En vrickning är en övertänjning av en led med hälta som första symtom, svullnad utan hälta tyder på något annat.
PL

Vad kul det är när olika veterinärer ger olika upplysningar...

Du hittar inga sår? Svullnad kan ju vara lymfangit, men du skriver att den är lokal över kotan och då antar jag att det inte går neråt? Dum fråga men jag vill bara förstå.

Vad gäller att avvakta några dagar om hästen inte är allvarligt påverkad så ja, det gör jag faktiskt. Har haft både hovböld och vrickning och lymfangit som jag fått bukt med själv eller med hjälp av hovslagare, och det har inte blivit några bestående skador. Och ja, jag är också en grym hypokondriker, jag tror man blir det när man har djur som betyder mycket och kostar en förmögenhet att laga....

Men det är jättesvårt att råd andra, särskilt över nätet.
Hoppas det går bra för er.

Senast ändrad:

Nej, inga sår och hon är bara tjock över kotan trots att värmen går högre upp. Jag var även med (läs: red) när hästen halkade, så jag är 100% på att svullnaden/värmen beror på att hon halkat.

Men ja, jag har också alltid varit avvakta-typen vid sådana här fall utan "allvarliga" symptom, mest för att det är vad alla veterinärer alltid rått mig till. Tycker dock det är jobbigt i sådana här sitsar där alla råder en till olika saker, och man själv är så hypokondrisk och oroad att man inte är ett dugg objektiv i frågan.

Kör på linda över natten i alla fall och håller koll på tempen, så får jag se hur hon ser ut vid utsläppet i morgon och eventuellt rådslå med veterinär igen då.

Nu har jag precis tagit in, och kan konstatera att både svullnaden och värmen är borta, fortfarande ingen hälta. Kan inte svara på om hon är öm, dock, då hästen är rädd om bakbenen och dessutom var på för jävligt humör efter att ha stått i sjukhagen.

Är det positivt eller negativt att svullnaden och värmen gått ned?
Jag har ändå lindat över natten och det får bli sjukhage i morgon med, ska förstås ringa vet och rådfråga igen också.

Nu har jag precis tagit in, och kan konstatera att både svullnaden och värmen är borta, fortfarande ingen hälta. Kan inte svara på om hon är öm, dock, då hästen är rädd om bakbenen och dessutom var på för jävligt humör efter att ha stått i sjukhagen.

Är det positivt eller negativt att svullnaden och värmen gått ned?
Jag har ändå lindat över natten och det får bli sjukhage i morgon med, ska förstås ringa vet och rådfråga igen också.

Någon? Jag har inte fått tag på någon veterinär och har fortfarande magvärk av oro. :angel:

Nu är jag ju inte expert, men jag är ungefär lika orolig som du, och när jag är det brukar min mycket logiska sambo vara bra att ha.

I det här fallet skulle han ha sagt att om det varken syns något eller känns något, då är det sannolikt ingenting heller.

Hoppas jag har rätt åt dig den här gången, han brukar kunna ha rätt åt mig. Har sagt åt honom att utbilda sig till veterinär så vi får ner kostnaderna lite härhemma ;)

Då ska jag göra mitt bästa för att ta till mig lite av din/din sambos logik. ;) Min första tanke var ju också att det var bra, men sedan började jag noja över att en hastigt övergående svullnad kanske var symptom på en senskada eller något...

Men då är det kanske OK att låta henne gå ut i den vanliga hagen i morgon, och kanske testa att skritta en sväng på måndag? Eller bör man avvakta längre ändå? (Fortfarande inte fått tag i någon veterinär, klart att det här måste hända inför en helg...)

Om jag vore du, och inte expert utan bara vanlig hästägare med lätt hypokondri, så skulle jag ha lindat och använt liten hage över helgen bara för att vara på den säkra sidan. Om hästen är lugn i lilla hagen "kostar" det ju inget att vara försiktig tills det blir måndag och du får tag i en veterinär, eller?
Och för magens skull skulle jag ha tagit en liten promenad om dagen och sett till att hon fått i sig vatten/betfor och bajsat som hon ska.

En svullnad som försvinner skulle jag alltid ta som ett gott tecken! :)

Hade också provat att hålla henne i sjukhagen helgen över för säkerhets skull (förutsatt att hon inte lever mer rövare där än i normala hagen) och om inget mer händer skrittat och känt efter på måndag igen.

+ Lotus

Men då låter jag henne gå där även i morgon och håller henne lindad även natten mot måndagen, så får jag kolla med veterinär igen då. :) Tack för svaren!

Om allt ser fortsatt OK ut, tror ni chansen är god att det bara var en ofarlig stukning eller dylikt, och att det därmed borde gå bra att skritta igång henne i veckan igen och rida på som vanligt när hon är igång igen? Kommer ju i vilket fall att hålla extra koll på kotan framöver.

Min 2-åring hade liknande nyligen,han går på lösdrift och jag skulle ta in och borsta av han bara. Han går helt normalt när han kommer till grinden,leder in i stallet och där upptäcker jag att han är tjock i ena kotan bak,och nån cm upp,inget nedanför kotan. Han är lite varm ovanför och nån cm ner på kotan,men inte mycket alls,känner ingen puls,ingen hälta eller rörelsestörning,så jag chansade att släppa ut i hagen igen efter att kollat noga efter hälta/störning,räknade ut att det skulle vara gröna döden att ställa han på box/sjukhage när han är van att bara gå på lösdrift,och han var ju inte halt eller något,och var pigg och vid gott humör,hade gjort mer skada än nytta bara.

Dagen efter var det helt borta,och har inte varit något mer heller. Nu bor vi i Dalarna och har haft ett jävligt underlag några veckor,så jag antar att han halkat till eller något. Om han varit halt eller mer varm/tjockare hade jag ringt ut en veterinär,men nu var han ju helt ren,så jag valde att avvakta.

Senast ändrad:

Ja så skulle jag ha gjort iallafall - skrittat en dag eller två sedan ökat och hållit koll, och om inget hände skulle jag anta att allt gått bra.

Skadar ju iofs inte att linda på natten om du har möjlighet?

Tack båda två för svaren! :)

Har nu fått klartecken från veterinär att släppa ut som vanligt och sätta igång: Enligt den jag talade med verkade det inte vara något snack om att ifall svullnaden/värmen försvunnit på någon timme och inte återkommit, så var det bara en ytlig blödning och att jämföra med att stuka vristen typ. Så jag ska försöka lita på honom nu, trots att jag fortfarande är orolig. ;) Blev inte bättre av att kreaturet for iväg i idiotgalopp och drog järnet med kompisarna så fort hon kom ut i morse...

Tack båda två för svaren! :)

Har nu fått klartecken från veterinär att släppa ut som vanligt och sätta igång: Enligt den jag talade med verkade det inte vara något snack om att ifall svullnaden/värmen försvunnit på någon timme och inte återkommit, så var det bara en ytlig blödning och att jämföra med att stuka vristen typ. Så jag ska försöka lita på honom nu, trots att jag fortfarande är orolig. ;) Blev inte bättre av att kreaturet for iväg i idiotgalopp och drog järnet med kompisarna så fort hon kom ut i morse...

Det gjorde min också efter att ha stått ett tag med häftig vrickning. Han är nu återställd efter 6 månader. men han drog ju mer än en gång.

Liknande trådar

Hästvård Min lilla tjej som alltid varit "frisk" har all världens trubbel med sin kropp :( Känner på mig att det här kommer bli långt. För just...
Svar
18
· Visningar
3 454
Senast: Nethril
·
  • Låst
Hundhälsa Ni som hängt med vet att jag febrilt försökt ta reda på VAD som felas Utter, som inte varit sig själv sen i december, utan haft...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
21 726
Senast: Gunnar
·
Hästvård Min häst fick en lätt vrickning i ena kotleden för tre veckor sedan. Jag tolkar att den var lätt eftersom hästen inte var synligt halt...
Svar
1
· Visningar
2 570
Senast: joaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka