Behandling av katt - var är gränsen?

Asko

Trådstartare
I höstas upptäcktes en knöl på halsen på min honkatt på ca nio vårar. Ett besök hos vetrinären och prov senare så sa de att de misstänkte att det kunde vara malignt (vilket min mamma förklarade med cancer). Därför opererades knölen bort den 23 december vilket var så fort det fanns tid då jag tyckte att det var vettigast innan det hann sprida sig. Operationen gick bra och kostnaden blev tillochmed mindre då de sa att det var mindre än vad de hade trott.
Än så länge mår hon bara bra och såret har läkts utmärkt.

Men man har ju ändå haft lite samtal om vad om det eller det händer sedan ... Jag kan inte låta bli att hålla med om att man kan inte låta katten lida om cancern skulle spridas och proppa henne med medicin bara för ens egen skull - kostnaden nämnde mamma också men då blev jag rätt förbannad :devil: känns inte riktigt som det viktiga i det här.

Dock har jag funderat på det lite sen dess... Var tycker ni gränsen går?
Man vill ju gärna ge katten medicin om det kan hjälpa och leda till en frisk katt ... Men å andra sidan vill man ju inte att katten ska lida. Och hur än jag förnekar det så spelar slantarna in en bit.

Vad tycker ni?
 
Sv: Behandling av katt - var är gränsen?

När det gäller cancer resonerar jag som så att går det att operera med god prognos, då blir det operation. I andra fall får katten leva med sin cancer och avlivas innan den blir allt för klen. Jag vill inte utsätta mina djur för utdraget lidande. Jag ger dem mer än gärna chansen om det råder "rimliga odds" till förbättring och behandlingen inte är allt för utdragen.

Jag tycker att livskvalitén är viktigare än livslängden. Idag går ju dock en hel del att behandla och det är ju jättebra. Livslång medicinering behöver ju inte heller innebära ett lidande så jag motsätter mig inte medicinering för sakens skull.
 
Sv: Behandling av katt - var är gränsen?

Min gammelkatt insjuknade hastigt i somras och vid ultraljud visade det sig vara tumörer i hela bukhålan. :cry: Veterinären sa att det går att öppna och operera bort och kanske förlänga hennes liv ett tag, men hon rekommenderade det inte. Kissen var så slö och dålig att vi kände att det inte var något alternativ. Hon fick istället somna in.

Vad gäller pengar så hade jag kunnat betala hur mycket som helst för just den katten om det gjort att hon skulle må bättre. Hon hade precis rensat tandsten och opererat bort tänder pga FORL till en kostnad på många tusenlappar. Däremot skulle jag aldrig låta henne lida för min skull.
 
Sv: Behandling av katt - var är gränsen?

Jag håller med er båda och beklagar förlusten Oregano. Men nu blev jag lite nyfiken över livslång medicinering? Går det något gränsfall där också?
 
Sv: Behandling av katt - var är gränsen?

Man får väga lidandet av sjukdomen/under behandlingen mot tiden och prognosen.
Det knepiga är att det inte/väldigt sällan finns något rätt eller fel. Eller framförallt, det finns inget självklart svar på precis när det är nog.

Om medicineringen gör att katten (eller vilket djur som helst egentligen) mår bra och inte ger några biverkningar ser jag ingen anledning till att inte behandla länge eller livet ut.
 

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 889
Katthälsa De flesta här inne vet ingenting om min Gullan och jag orkar inte dra hela hans sjukdomshistoria men jag tar bara med det senaste. Det...
2
Svar
27
· Visningar
5 134
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 309
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp