Behandling av eksemhäst

L

liselott100

Hej! Tips om bra kurer för eksemhäst. Vilka täcken är bäst? Hur hanterar man dem på bästa sätt.

/Liselott

Sv: Behandling av eksemhäst

Det finns massor med olika klådstillande och läkande salvor, man får prova sig fram vad som passar din häst. Det är väldigt individuellt vad som passar just din häst. Det finns även en mängd olika eksemtäcken. De jag kan rekommendera är nog Hööks och Boetts. Men det finns många fler, och säkert många som har olika åsikter om det också. Sen är ju insektsspray, vindskydd med tak och väggar eller installning under den värsta tiden med knotten också viktigt.

Men det finns en mängd trådar om detta på buke. Så det är nog bara att söka på "eksem" så kommer du nog att få tips.

Har haft eksemäst imånga år och provat lite olika saker, det är nog så att täcke är det bästa. Boetts är jättebra (köpt ett)men jag köpte av en tjej som sydde själv och sålde (fick tre täcken för samma pris som ett!) Har även provat tabletter med knottekstrakt och kunde inte se ngn skillnad.
Örter hjälpte inte och ökozon hade jag inte råd att fortsätta med, jag fick dock råd av en veterinär att ökozon var det enda som hjälpte fast det fick hon inte rekommendera eftersom det är ett naturmedel. Det skulle ta runt tre år innan effekten av ökozon visade sig

Jag har också funderat på ett boett. Men hur är dom i storlek? Pollan har 135 i täckesstorlek. Ska jag beställa det på exemtäcket också etter är dom små/stora i storleken?

Ring och prata med dom !
Dom är väldigt hjälpsamma och kan även specialsy !
Jag ber alltid om "Juverskydd "

hHj från hambo

Okej. kostar det nått extra med juverskydd? Är huvan bra eller kan man lika gärna köpa en billigare?

Vi har en exemhäst sedan 8 år tillbaka.
Det bästa vi gör för henne är att hon får exemtäcke på maj-sept. alltid när hon e ute. ibland redan i slutet av april.

använder swith pour on var 4 de vecka. från maj. smörjer in henne dagligen med helosan salva. massor om det behövs. s att hon alltid är fet i huden.
Badar henne vb om hon e för fet i huden/svettig.

Hon måste komma in senast kl 17 VARJE DAG!!. går ut på morgonen vid sju.

Vi använder exemtäcke, inte flugtäcke. Även de billiga har funkat jätte bra.

detta har hjälpt henne jätte mycket och de sista åren har hon inte kliat sig alls.
slarvar man en dag börjar hon klia sig direkt.

Tidigare har vi provat örter olika salvor etc.

LYCKA TILL MED DIN HÄST:

Det är väldigt olika på hästarna. Men på vår exemhäst har vi Boett täcke och huva som tvättas ca 2 ggr i veckan. Vi tvättar hästen ungefär 1 ggr i veckan. Smörjer varje till var tredje dag med 1/2Nylandershästkräm 1/2 olivolja. Vi gör av med 3-4 deciliter varje gång. Våran häst går ute dygnet runt. Dom har skugga men inga träd i sommar hagen. Givetvis vatten och saltsten.
Grannes exemhäst fungerar bra med exemtäcke och med huva dom smörjer med Prob oljan och tar in hästen på natten.
En annan i närheten smörjer bara med olivolja och har exemtäcke med huva.
Alla hästarna går på bete.
Så det är väldigt olika på vad som fungerar.

Glömde!

Täcke på så fort temperaturen börjar närma sig +7-8 grader.

Har denna sommar börjat med Horsol (använde slutet av förra säsongen) och kombinerar det med Prob-olja, och Prob-schampot vid dusch.
Svampar honom dagligen (då han ej duschar) med ÄCV-vatten.
Equicreme på mulen och på torra fläckar i ansiktet, skapet.
Duschar minst en gång per vecka, byter täcke (Hööks) var fjärde-femte dag, sprayar med eget flugmedel.
Släpper ut vid 7-8 på morgonen och in vid 5-tiden, går i gräshage med kort gräs på dagarna.
Måste säga att detta fungerar riktigt bra, visst kliar han sig lite, men inte alls som förut, all man kvar också:).
Men, detta fungerar på min häst, det är dyrt, man MÅSTE sköta ordentligt varje dag, men det är det värt när jag ser resultatet.
Hoppas du hittar något som passar din häst:)

Jag använder prob,schamponerar ca en gång i veckan,olja i man och svansrot och deras häst-deo varje dag. Täcket åkte på tidigt i år,tror det var redan mitten av april. Än så länge har jag i år klarat mig med täcke och prob-hästdeo(sprayar MYCKET)
Tycker H...S täcke är bra,enda nackderlen är att det tar en stund att trä det över huvudet,har en Nordsvensk kille som inte har jätte litet huvud precis:D
Hoppas du hittar något som passar

Har också en nordis med stort huvud;), men eftersom han verkar gilla att få på sig täcket så böjer han ner huvudet och står så till jag har dragit det på plats. Brukar också lägga "kropps" delen av täcket över min ena axel, känns som det är minst ivägen då!
Tycker också Hööks täcken fungerar bra, enda nackdelen är huvorna, men brukar klippa bort nätet och sy dit flugpannband istället, dessutom prisvärda, och sedan har jag alltid "reservdelar" eftersom jag bara har köpt täcken därifrån.

Senast ändrad av en moderator:

Ger brunalger 1,25 dl/dag nov-april, maj-okt 2,5 dl.
Boettäcke och en huva
Flystarspray
Horsol enl schema
Tvättar med Hexocil nån dag i veckan
Inga mängder med gräs
Använder även skillingaryd salvan till juver vb
Flusar ca var 4:e - 6:e vecka

Jag har även provat nylanders men den är så kladdig och ger ingen bra effekt tycker jag.

Hej Coop!
Hur tycker du att det fungerar med alger? Märker du någon skillnad "föra och efter"?
Jag tog bort algerna i höstas, vart fundersam över att ge det som tillskott, har ej märkt någon försämring, det positiva är att han gladeligen numera äter sin krubba, förut fick jag blanda i massor av "gott" för att han skulle äta sina alger.

Hej Coop!
Hur tycker du att det fungerar med alger? Märker du någon skillnad "föra och efter"?
Jag tog bort algerna i höstas, vart fundersam över att ge det som tillskott, har ej märkt någon försämring, det positiva är att han gladeligen numera äter sin krubba, förut fick jag blanda i massor av "gott" för att han skulle äta sina alger.

Jag tycker att det fungerar. Har ännu inte i år tagit fram täcket!! Hon har kliat svansen en gång. Hon ser så fin ut! Jag kommer att fortsätta med det. Funderar på om det kanske tar ett tag innan det fungerar fullt ut, hon har fått det i 2½ år nu. Eller så är det något annat som spelar in, men vågar inte sluta :)
Har aldrig haft några bekymmer med att få i henne det. Blandar det i maten som består av foderjäst, betfor och lite vitaminer.

Vad kul när man hittar någonting som fungerar! Och Horsolet är det bästa jag har köpt! Dyrt, men effektivt, och nu kan jag köpa det på apoteket också!
Vad har du för häst?

Liknande trådar

Hästvård Olyckan är ett faktum. Pållen ska stå på box med gipsbandage i minst 8.veckor. Era bästa tips för att göra det drägligt för både häst...
2
Svar
31
· Visningar
1 627
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 599
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
793
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka