Behandla halv grad?

N

namn

För ca tre veckor tyckte att min häst 9 åriga halvblodshäst som används framför allt till hoppning började kännas lite seg och lite annorlunda än annars, hon tog inte tag i hindren lika mycket som annars osv. Men var absolut inte halt vid ridning och så. Dessutom är jag lite nojjig och kan "få för mig" saker ibland. ;)
Det kändes så ett tag (ca två veckor) och tillslut valde jag att kolla upp henne för säkerhetsskull.

Vi tog henne till klinik och longerade utan att se något, men vid lågt böjprov så markerade hästen lite på ena frambenet och var en halv grad halt på andra frambenet. Veterinären behandlade båda framkotorna med cortison+tuppkam + metacam 10 dagar och ordinerade skritt 30 minuter om dagen tills återbesöket 14 dagar efter behandlingsdagen. Jag fick alltså rida i skritt.

Vid återbesöket så var hon helt ren på det ben som var en halv grad vid förra besöket och var en halv grad halt på det benet som bara var en markering förut, symptomen hade alltså växlat ben.
Veterinären behandlade med Adequanin + cortison intramuskulärt. Och samma skritt i en vecka tills återbesök.

Nu är det så att jag undrar om det verkligen var nödvändigt att behandla en halv grad när det hade bytt ben och när det dessutom säkert beror på att hästen nog blivit lite stel av sjukhage?
Jag har fått höra av alla vettiga och kunniga människor jag pratat med efter detta, att det är många veterinärer som inte ens behandlar halva grader och att vissa inte ens gör det med 1 gradiga hältor...?
Återbesöket är om 3 dagar och jag travar henne nu på "order" av alla kunniga människor som sagt att många hästar reagerar en halv grad på börjprov utan att det behöver vara något och att de är väldigt förvånade över att vet. behandlade igen. De säger allihopa att stillastående och endast skritt skulle göra mer skada än nytta? Hon får gå i sin vanliga hage nu så att hon kan röra sig lite mer.
Vad tror ni om detta? Vad kan det berott på att markeringarna bytt ben? Och vad anser ni om halva grader?

Lite rörigt och otydligt vad jag vill få ut av detta men jag skulle vilja ha åsikter och höra om andras erfarenheter. Kanske ska tillägga att jag har haft ute en massör som gått igenom hästen utan att hitta några fel.
Tacksam för svar och "spontana tankar". :idea:

Sv: Behandla halv grad?

jag skulle behandla en halv grad, min häst har inte ens nån böjreaktion och ändå behandlar vi, syns en liten hälta när man samlar honom max i galoppen och han hänger inte riktigt med med ena bakbenet när man travar medelfort i nedförsbacke!

Och det märks rätt stor skillnad på hästen... först var det båda bak, nu är det ena bak, så nu synns det tydligare!

Men iaf... jag skulle behandla, men det är ju jag.

Efetrsom hästen "bytte" ben skulle jag börja leta om hästen har ont någon annanstans än i benen. Man behandlar ju bara symptomen, inte orsaken.

Jättesvårt att säga rakt av vad man ska behandla och vad man inte ska behandla. Beror inte bara på grad på böjprov, utan på hur hästen är i övrigt.

Min herre är UA initialt på hårt och mjukt underlag, i longering i alla gångarter på både stor och liten volt och på hårt och mjukt underlag. Känns som vanligt i ridningen med etc. Men han reagerade 1 grad på ena bakkotan och 1½ grad på andra bakkotan på rutinböjprov.

Vet tyckte att 'visst kan man behandla om du vill' men tillade också att var det hennes häst skulle hon inte behandla i nuläget. Och jag ser heller ingen anledning att behandla i nuläget. ¨Helt enkelt för att hästen är helt oberörd initialt och fungerar som vanligt fullt ut i arbete. Dvs det är bara vid böjprov det finns minsta indikation på att det är problem.

Och han har bytt ryttare, tränats mer än tidigare och som vet sa så 'han förtar sig litegrann, tar i mer än han har muskelstyrka för riktigt, och sätter sig lite för djupt i bak, och orkar inte riktigt så då får kotorna ta belastningen när musklerna inte orkar'.

Så ingen behandling, fortsätta ridas och tränas (hoppning) som vanligt, men ska få längre traktarmar eller äggskor bak för att hjälpa upp lite, undvika klättra nedför samt hålla koll helt enkelt. Och om han fortsätter kännas bra så kör på och ny hälsokoll i augusti.

I andra lägen har jag (och vet) utan tvekan behandlat 1 - 1½ grad. Allt hänger på graden av problem.

Att som i ditt fall behandla den sista resten med allmän behandling (dvs inte ledinjektion) tycker jag dock är helt i sin ordning, och det är samma sak jag själv velat se om det vore min häst. Men jag hade inte velat se en ledinjektion för så liten kvarstående markering.

Så ja jag tyckte det var rätt av veterinären i din hästs fall.

Min häst hade en halv grad på ett framben efter böjprov. Alla, vet, tränare mfl. tyckte detta var HELT obetydligt. han är iofs äldre än din häst (16 år) men de gjorde en halvt skämtsam jämförelse. en person i liknande ålder fast i människoår mätt, skulle den gå igenom ett böjprov? njae, tror inte det. Jag tycker att det du säger låter riktigt, att det kan bero på att hästen "stått" så pass mkt osv. Själv skulle jag inte bli allt för orolig över denna halva graden.

Jag tror inte jag skulle få en enda led godkänd och jag är bra 20 ;)

möjligtvis käken... men det är den enda :D

Det här med att gå igenom böjprov eller ej vid viss ålder. Jag tycker inte man generellt ska tycka varken si eller så om det. Utan ta in individen i sammanhanget. Min herre t ex, är 14 år, har en lång och framgångsrik löpkarriär i bagaget. Dvs han har många mil i benen och ingen skulle vara förvånad om han var lite sliten och inte gick igenom böjprov UA.

Men jag vet att han normalt ska göra det, gå igenom UA alltså. Alltså skulle jag utan tvekan hålla koll på och 'engagera' mig i om han reagerade 1 grad på böjprov även om han är fräsch i övrigt. Eftersom jag vet att han bör/ska gå igenom.

Hade han däremot senaste åren haft stadigt en grad på böjprov men inga andra problem, skulle jag ju se det som 'normalläget'.

Men att BARA tycka att 'äldre hästar kan man inte räkna med att de går igenom' är inget jag tycker man ska. Jag har haft 20-åringar med lång, aktiv karriär bakom sig som gått rakt igenom böjprov.

Jag har haft 15 - 16 åringar som inte haft initiala problem men inte gått igenom, där jag sett det som 'normalt', men där de med annan träning och så gått klockrent igenom.

Så, man ska inte generalisera för mycket utan se till individen. Och just för att veta hur individens 'normalläge' ser ut böjer jag mina 1 - 2 ggr/år som ren hälsokontroll. Dvs jag böjer dem när de är i fullt arbete och känns friska, krya och fungerar fullt ut. För att ha en referens att använda sen om/när de inte känns helt okej och böjs pga det.

Okej. :) Min tränare har sagt som det du beskriver litegrann. Hästen har bytt ryttare och är nog "bara" lite ansträngd i kotorna efter en relativt hård träning under sista tiden.

Hon har ju trots allt inte varit minsta lilla halt vid ridning eller i hage. Hon har ej heller känts ett dugg oren utan bara lite lam på hinder. Och jag har poängterat det för veterinären.
Just därför så tycker jag att det kanske var lite "överdrivet" att spruta Adequanin i leden på återbesöket istället för bara allmänbehandling...

Mitt svar är att om som du beskriver hästen uppvisat förändring inför och under arbete så som du beskriver, och sen har dessa reaktioner som vet. hittat så är det helt klart befogat att både behandla och rehabilitiera.
att hältan vandrar runt är vanligt.
som alexandra säger så kan man inte uttala sig generellt om att "många hästar går inte igenom böjprov och det är inget fel på dom" - även om det uttalandet som sagt är mkt vanligt.

skulle lyssna betydligt mer på veterinären än på "förståsigpåarna" runtikring : )

Okej. :) Min tränare har sagt som det du beskriver litegrann. Hästen har bytt ryttare och är nog "bara" lite ansträngd i kotorna efter en relativt hård träning under sista tiden.

Hon har ju trots allt inte varit minsta lilla halt vid ridning eller i hage. Hon har ej heller känts ett dugg oren utan bara lite lam på hinder. Och jag har poängterat det för veterinären.
Just därför så tycker jag att det kanske var lite "överdrivet" att spruta Adequanin i leden på återbesöket istället för bara allmänbehandling...

Aha, det var i leden, tolkade det som det var i blodet. Sen, alltid svårt att säga vad som är överdrivet och ej. Jag har haft häst med små, små reaktioner kvar som vi avstod från att behandla en sista gång, och tre veckor senare var vi på ruta ett igen. Så det är ju alltid ett avvägande.

Och jag håller helt med mackan i att i din hästs fall så fanns det ju indikation på att din häst var besvärad, det märktes i hoppningen. Det är för mig skäl att absolut behandla, och behandla färdigt. Och vara glad att man hittade det i tid så att säga.

Så jag tycker du har en bra och noggrann veterinär. Och ledbeh är oftast bättre, men det är ju alltid en risk, men nu har det ju gått bra, så fundera inte så mkt över det, lyssna på din veterinär och försök låta andra tycka som de vill om de gnäller. Det finns så mycket folk med så mycket åsikter :angel: Vänta tills de som yrar om att veterinären böjt sönder hästen börjar yla ;P

Hoppas hästen är bra på ÅB och blir sitt forna jag i hoppningen. Blir den inte det, eller det fortsätter byta ben, så utred vidare efter problemet, även om symptomen är små. Litet tips bara =)

Jo det är självklart att jag vill behandla och rehabilitera. För mig är det viktigaste att hästen mår bra och det är ju "skönt" att få reda på vad "segheten" kanske berott på.

Och självklart lyssnar jag 100 gånger mer på veterinären än på "förståsigpåarna runtikring". Men det är svårt att inte påverkas av vad tränare och andra människor, som man vet har mååånga års erfarenhet och kunskap har att säga.

Självklart, man vet aldrig till 100% vad som kommer att passa hästen bäst.
Det känns iallafall jättebra att jag var tillräckligt uppmärksam så att vi kunde undersöka saken i tid.
Veterinären är verkligen döbra. :bow: Så otroligt noggrann och funderar vad som är bäst för just min häst och så. Väldigt snäll också, vilket hästen behöver med tanke på vad hon tycker om sprutor. :angel:

Tack och tack för alla tips.:idea:

*kl*
Rent spontant så tycker jag det låter överdrivet, och vet ingen vet. häromkring som skulle behandla om det inte är pga att ägaren tjatar till sig det möjligtvis :angel:
Skulle nog också letat grundorsak högre upp, ett fel är ju fortfarande ett fel, men att spruta en led eller behandla med starka preparat som magen kan ta skada av känns onödigt ffa om man inte vet vad hältan beror på.

Joo det är klart. Om hästen känns exakt som vanligt och den är 16 så är det knappast nått att bry sig om.

Nä du, jag skulle nog inte sätta ner mitt ben efter ett böjprov. :angel:

Joo jag tror att hon har blivit stel av att stå i sjukhage och bara skrittas. Hon är ju van röra sig väldigt mycket, så det blev nog lite från allt till inget när hon fick gå till att stå i sjukhagen och bara skrittas.

Det var precis vad alla häromkring också sa.
Men man får lita på sin egen veterinär och vad den har att säga. ;)

Jag trooor (så tråkigt att hästarna inte kan prata) inte att det sitter högre upp, har haft ute två stycken som kollat igenom det, och det är nog den "enkla" anledningen att hon flyttat = ny ryttare, andra underlag, mer regelbunden träning. Sen trodde veterinären att hon nog kan ha vrickat sig, hon har nämligen lekt galning i hagen i våras. :grin:

*kl*
Rent spontant så tycker jag det låter överdrivet, och vet ingen vet. häromkring som skulle behandla om det inte är pga att ägaren tjatar till sig det möjligtvis :angel:
Skulle nog också letat grundorsak högre upp, ett fel är ju fortfarande ett fel, men att spruta en led eller behandla med starka preparat som magen kan ta skada av känns onödigt ffa om man inte vet vad hältan beror på.

Varför förutsätter du att man inte vet vad hältan beror på?

Dessutom så oftast så för att hitta ett grundfel måste man behandla sig igenom symptomen.

Säg att en häst kommer in och reagerar på lågt böjprov båda fram. I övrigt inget avvikande, hästen är jämnt musklad osv. Kotlederna bedövas och släcker hältan. Då har du en dubbelsidig kotledsinflammation fram. Den behandlas.

När den är behandlad - DÅ kan man få svar på om det var 'hela felet' (för det förkommer faktiskt att det ÄR så enkelt), eller om det bara var ett symptom.

Man kan få behandla symptom efter symptom efter symptom innan man behandlat bort alla symptom så man kan se grundorsaken. T ex min förra valack. Han kom in reagerade från vä bakknä. Ren i övrigt, jämnt musklad osv. Bedövning av bakknä släckte allt och han var UA. Knäet behandlades. På ÅB ingen reaktion vä bakknä, men nu höger bakknä. Bedövning släckte helt. Behandlades i hö bakknä.

På återbesöket reaktion i vä bakknä igen, bedövning släkte helt. Båda bakknäna behandlades. På ÅB reaktion i vä has. Aktiv spatt.

Men vi var tvugna att behandla bort symptomet (överansträngda bakknän och knäledsinflammation pga överbelastning) för att hitta grundproblemet. Att tycka att 'ingen ide behandla bakknäna för det är kanske inte grundproblemet' hade ju varit på djurplågerinivå.

Ja, och det gör jag. Det är ju inte för intet de har den långa utbildningen som de har. ;)
Men jag vill ändå höra vad andra har att säga, även om det är veterinärens ord som är det man följer.

Varför förutsätter du att man inte vet vad hältan beror på?

Dessutom så oftast så för att hitta ett grundfel måste man behandla sig igenom symptomen.

Dels för att TS inte skrivit det och jag gissar att tråden skulle varit formulerad annorlunda, t ex "Behandla lätt vrickning?".

Frågan är ju om det inte är mer juste mot hästen att vänta ut och se om det går över av sig själv när det är såpass lite och förutsatt att hästen inte verkar visa obehag, än att riskera att behandla ruskigt många hästar ruskigt ofta och riskera magar "i onödan". Även om det givetvis inte alltid är i onödan.

Om jag ser till mig själv så hade jag aldrig gått på pencillin/antibiotikakur i mitt liv och överlevt ändå tro´t eller ej fram tills i höstas. Då mådde jag riktigt risigt ett längre tag och ville bli av med skiten så jag gick på kuren som läkaren ordinerade.
Den ynka kuren ledde till att jag numera har "orolig mage" som det så fint kallas när man har liknande magsårssymptom som kommer och går.
Hästarna lär knappast ha mindre känslig mage än mig och eftersom problem med magen kan ställa till med så himla mycket obehag och obalanser så vill jag iaf känna ett direkt behov av det om jag ska utsätta hästen för en sån risk.
Precis som det mesta inom den medicinska världen iofs eftersom det mesta har risker - inte behandla i onödan, om det inte är friskvård det är frågan om snarare än sjukvård.

Vad som är "i onödan" och inte kan vi säkert diskutera i all oändlighet. Men en halvgradig hälta som dessutom förflyttats är iaf i mitt huvud mer sannolikt INTE någon fara att inte behandla än i akut behov av diagnos och behandling.
Lite tillit till kroppens läkeförmåga har jag allt! :p bara man som hästägare tar hänsyn till att det trots allt finns en hälta och ser till att ta det lite lugnare ett tag och gå på återbesök om inte annat.

Jag skulle lyssna på veterinären och inte på "kunniga människor".

Problemet uppstår väl snarare när veterinärerna säger olika. Då kan ju knappast alla veterinärer ha rätt?
Hur ska man som hästägare veta vilken veterinär som har rätt? Jo, förmodligen genom att fråga flera om synpunkter och erfarenheter, kolla upp fakta själv osv.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 127
Senast: animalasia
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 583
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 862
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min lilla älsklingshäst blev för tre veckor sen ordentligt halt vänster fram. Vi har varit inne på klinik, lagt bedövning och då släcker...
Svar
14
· Visningar
2 969
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka