Behandla Balltramp? :O

I

iingentiing

om någon läst en av mina senare trådar om balltramp/mugg så skrev jag ju att jag först trodde att min häst hade fått mugg men nu är jag säker, hon har MASSA balltramp :eek: det är rätt sårigt dessutom! hon har jättemycket i ena karleden och relativt lite i andra. Hur behandlar man det på bästa vis? jag har smörjt med AloeVera nu ikväll, men jag vet inte alls hur jag ska behandla det då jag aldrig haft besvär av det innan... mycket tacksam för svar!

Sv: Behandla Balltramp? :O

Hur ska det vara:confused:

Har den balltramp även i karleden?

gör rent o skydda den med boots på!

Balltramp är ju när hästen trampat sig på ballarna. Eller?
(ehhu... för att klara upp missförstånd... ballarna på hoven)

dom kan väl inte riktigt ha trampat sej där?..där muggen annars sitter tänkte jag.
vad kommer de sej idåfall att hästen har börjat trampa sej så hysteriskt mycket då? speciellt om de är långt uppe i karleden den trampar sej?
när min häst fått balltramp så har de liksom varit vid ballarna..

Senast ändrad av en moderator:

När du har tvättat o lindat såren eller muggen:confused:
så kan du läsa lite om hästens anatomi:)

Balltramp är ju när hästen trampat sig på ballarna. Eller?
(ehhu... för att klara upp missförstånd... ballarna på hoven)

:rofl::rofl::rofl:

okey, jag ska klargöra lite, det blev lite flumm när jag skrev tråden :d:angel: på vänster fram har hon över HELA karleden och även en del sår på sidan innåt på kraleden, på höger så är det inte alls lika mkt, hon har bara lite sår. då hon är ett varmblod och breddar fortfarande mycket bak trots att hon är ridhäst nu sen ett antal år tillbaka nu så tror jag inte det är för hon trampat sig, kan dom inte få det ändå? :confused::confused:

då hon är ett varmblod och breddar fortfarande mycket bak trots att hon är ridhäst nu sen ett antal år tillbaka nu så tror jag inte det är för hon trampat sig, kan dom inte få det ändå? :confused::confused:

har den inte trampat sej?

ja förstår inte riktigt någonting..vad är de dom kan få endå?

jag tror inte hon har trampat sig... hästarna kan väll få balltramp även om dom inte trampat sig...

ne..? balltramp är när dom trampat sej på ballarna...därav namnet balltramp.

jo jag hajjar såklart det, tycker med det är lite knäppt då det inte ser ut som att hon har trampat sig:rofl: men jaja, hur behandlar man det bäst?

Det är väldigt svårt att förstå vad du menar... eller hur du menar. Balltramp vad jag vet uppkommer av att den trampar sej, på ballarna. Din häst verkar ha ngt annat.
Bild?

jo jag hajjar såklart det, tycker med det är lite knäppt då det inte ser ut som att hon har trampat sig:rofl: men jaja, hur behandlar man det bäst?

För att hålla med de andra; hur behandlar man vad bäst.

Du trodde först att den hade mugg, vi utgår från att du vet skillnaden mellan ballar och karled.
Sen trodde du att det var balltramp, utan att hästen trampat sig, vilket inte går.

Generellt för sår är torrt och rent, särskilt nere vid hovarna, kleta inte på en massa, så fastnar bara grus och spån bättre.

Vad det gäller mugg så finns typ 200 trådar i ämnet, hästar kan få mugg av olika anledningar, antingen störning innifrån, som obalans i tarmen, eller utifrån, dvs lera och fukt.

Skulle den istället trampa sig, så skulle jag ta ett snack med hovis och köpa mig ett par boots.

det är inte mugg, det vet jag nu säkert...
hon har massa "skinnflisor" som lossnar nerefrån ballarna och upp över hela karleden, även en del sår. i den andra sitter det lite högre upp, altså inte på ballarna, men det är "skinnflisor" lösa och lite sårit...

det är inte mugg, det vet jag nu säkert...
hon har massa "skinnflisor" som lossnar nerefrån ballarna och upp över hela karleden, även en del sår. i den andra sitter det lite högre upp, altså inte på ballarna, men det är "skinnflisor" lösa och lite sårit...

Detta rimmar inte heller.:crazy:

okey :S mysko mysko :confused:
jag kan fota och lägga upp bild om du vill?

Balltramp får hästen när den trampar sig på ballarna, det är inget som kommer hips vips. Något måste ju trampa upp såren?
Jag tycker det låter mer som mugg då, varför är du så säker på att det inte är det?

okey :S mysko mysko :confused:
jag kan fota och lägga upp bild om du vill?

Ja du får nog lägga upp bilder för inte ens jag fattar ett skit av det du försöker förklara:rofl::rofl:
Du är nog som jag, har svårt att förklara saker och ting:angel:
Så lägg ut bilder, även jag är mkt nyfiken av vad din häst har fått:)

japp, jag fixar bilder så fort jag kan :)

Karledsinflamation? :confused::confused:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej alla! Jag är ny medlem här på forumet efter att ha bara hängt här och läst kloka trådar i något år. Tänkte därför skriva om min...
Svar
1
· Visningar
1 295
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 940
Senast: skuggi
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
23 460
Senast: Alexandra_W
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (Ursäktar extremt rörigt inlägg) .... Vet inte vad som hände nyss. Var på ett studentevent (Gasque) nu under kvällen, och kom hem för...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
11 691
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka