Behålla hästen eller inte?

Martina_m

Trådstartare
Hoppas ni orkar läsa för jag är så förvirrad.

Just nu är min häst hos fodervärd, eftersom jag studerar.

Fodervärden har blivit väldigt fäst i hästen och vill köpa honom, och hästen har det bra och trivs.

Jag har gått i tankarna om jag ska sälja hästen eller inte, mest pga ekonomi. Men jag tycker om honom så himla mycket, så har alltid ångrat mig.

Nu till anledningen varför jag kanske borde sälja honom.
I september förra året (2010) kastade han av mig så jag bröt armen. Var sjukskriven i 12 veckor, men började nog rida (sitta i sadeln iaf) efter ca 7-8 veckor. 6 månader senare gjordes det operation på armen, då den läkt ihop fel och jag haft ont i den mer eller mindre hela tiden sedan den bröts. Ny sjukskrivning på ca 11 veckor och denna gången tog det över 2 månader innan jag kunde rida lite försiktigt.

Jag har alltså inte kunnat rida min häst ordentligt på 1 år. Och lagom till jag var redo att börja rida ordenligt igen, började jag studera och lämnade iväg hästen på foder (till en som hjälpt mig under sommaren när jag var sjukskriven). Hon ska ha honom till sommaren, då är jag klar med studierna.

Så klart sitter det i att hästen har kastat av mig. Det var inte så att jag trillade av, utan jag FLÖG av. Han exploderade. Men det är enda gången hästen har gjort något sådant. Han haft honom sedan han var 3 år och nu är han 6, fyller 7 till våren. Han har aldrig under denna tiden ens försökt att kasta av någon, och detta var pga några barn som lekte i skogen och skrek som han inte såg så han blev taggad och tappade koncentrationen på mig helt. Och helt plötsligt kunde han inte hålla sig längre.

Jag känner att jag inte riktigt har fått bearbeta detta ordentligt. Och jag tror att jag kommer komma över det, men är samtidigt så himla feg. Detta handlar bara om att rida ut, i paddock och ridhus känner jag mig supertrygg.

Och nu vill fodervärden köpa hästen och jag kan inte ge något besked.