Behålla hästen eller inte?

Martina_m

Trådstartare
Hoppas ni orkar läsa för jag är så förvirrad.

Just nu är min häst hos fodervärd, eftersom jag studerar.

Fodervärden har blivit väldigt fäst i hästen och vill köpa honom, och hästen har det bra och trivs.

Jag har gått i tankarna om jag ska sälja hästen eller inte, mest pga ekonomi. Men jag tycker om honom så himla mycket, så har alltid ångrat mig.

Nu till anledningen varför jag kanske borde sälja honom.
I september förra året (2010) kastade han av mig så jag bröt armen. Var sjukskriven i 12 veckor, men började nog rida (sitta i sadeln iaf) efter ca 7-8 veckor. 6 månader senare gjordes det operation på armen, då den läkt ihop fel och jag haft ont i den mer eller mindre hela tiden sedan den bröts. Ny sjukskrivning på ca 11 veckor och denna gången tog det över 2 månader innan jag kunde rida lite försiktigt.

Jag har alltså inte kunnat rida min häst ordentligt på 1 år. Och lagom till jag var redo att börja rida ordenligt igen, började jag studera och lämnade iväg hästen på foder (till en som hjälpt mig under sommaren när jag var sjukskriven). Hon ska ha honom till sommaren, då är jag klar med studierna.

Så klart sitter det i att hästen har kastat av mig. Det var inte så att jag trillade av, utan jag FLÖG av. Han exploderade. Men det är enda gången hästen har gjort något sådant. Han haft honom sedan han var 3 år och nu är han 6, fyller 7 till våren. Han har aldrig under denna tiden ens försökt att kasta av någon, och detta var pga några barn som lekte i skogen och skrek som han inte såg så han blev taggad och tappade koncentrationen på mig helt. Och helt plötsligt kunde han inte hålla sig längre.

Jag känner att jag inte riktigt har fått bearbeta detta ordentligt. Och jag tror att jag kommer komma över det, men är samtidigt så himla feg. Detta handlar bara om att rida ut, i paddock och ridhus känner jag mig supertrygg.

Och nu vill fodervärden köpa hästen och jag kan inte ge något besked.

Samtidigt finns min gamla ponny till salu, som nu går på ridskola. Hon är 18 år och tung, stel, stark och överbyggd häst (148 cm och inte för liten). Halvblod med bra stam. Men världens snällaste som jag känner mig jättetrygg på. Men det kanske inte är någon framtid på dressyrbanan men henne direkt.

Jag har aldrig tävlat mer än några få klubbtävlingar, så vet inte om tävling är något för mig, även om det är lite lockande.

Så, hjälp mig att tänka.

Ska jag sälja min häst?
Ska jag köpa min gamla ponny (till sommaren isf)?
Eller ska jag leta efter en annan stor häst att träna och tävla med?
Eller ska jag behålla min häst?

:confused::confused::confused:

Sv: Behålla hästen eller inte?

Det ska vara roligt att ha häst, så du får följa ditt hjärta.

Är det bråttom med besked om köp?
Annars kanske du kan avvakta lite till? Känna efter och fundera.

Lite spontant skulle jag tänka :

Sälja hästen, dels eftersom den verkligen kommer till ett bra hem och du vet inte om du kommer vara trygg med den=inte schysst varken mot dej eller hästen.
Köpa ponnyn eftersom du är helt trygg på den, för att komma igång igen och få tillbaka självförtroendet ifall rädsla nu sitter i= du behöver aldrig bekymra dej för att hästen exploderar..
Vill du sen tävla mer än bara på klubbnivå så ta det då isf.
Ta ett steg i taget.

Säger precis som Lycanthrope, det ska vara roligt och ha häst och inget annat.
Känn efter och vänta med besked till hon som har din häst.
Att du skulle köpa din gamla ponny beror helt på vad du vill med din ridning. om du vill utvecklas och komma ut och tävla kanske det inte är det bästa för dig?

Jag hade sålt hästen, en bra köpare i de här tiderna är det få som hittar. Och dessutom en som känner hästen och där det fungerar. Hade verkligen slagit till direkt.

Och sedan köpt den tidigare hästen för att bygga upp ryttarförtroendet igen.

Lite spontant skulle jag tänka :

Sälja hästen, dels eftersom den verkligen kommer till ett bra hem och du vet inte om du kommer vara trygg med den=inte schysst varken mot dej eller hästen.
Köpa ponnyn eftersom du är helt trygg på den, för att komma igång igen och få tillbaka självförtroendet ifall rädsla nu sitter i= du behöver aldrig bekymra dej för att hästen exploderar..
Vill du sen tävla mer än bara på klubbnivå så ta det då isf.
Ta ett steg i taget.

Kan bara hålla med här, och tyvärr tycker jag det brukar vara så att rädslan inte släpper helt om den väl kommit fram, utan det är bättre att starta om på nytt med oskrivna sidor, än att gå och slåss med osäkerheten i bakhuvudet.

/Camilla

Är benägen att hålla med Lovisa.

Martina: Eftersom du redan tagit ett break från hästen och har dessa funderingar, hade jag grabbat tillfället och sålt till en bra köpare som känner hästen och vill köpa den! Och börjat om på ny kula, dessutom med all världens valfrihet som hästlös och i ett skede i livet där det händer mycket och du därmed har full möjlighet att välja på ett annat sätt.

Jag hade nog sålt. Du har en köpare som känner hästen och han kommer få ett bra hem där. Det mest trygga för er båda tror jag i detta läge är att sälja.

Jag vet själv hur det känns att "fega" ur, och det kan ta tid att komma över det. Och framför allt när du inte ridit den hästen som gjorde att du hamna i den här sitsen på över 1 år. Jag tycker man ska tycka, som de tidigare skrivit, att det ska vara roligt att ha häst och rida. Och frågan är hur roligt ni båda tycker det är att lunka runt i trygga miljöer för länge, och även med tanke på hästens ålder. För om du inte rider i trygga miljöer kommer du ju hamna i en oros bubbla med vad som kan hända. Det finns kanske en annan häst som kan lösa det problemet.

Han kommer ju inte försvinna för gott bara för du säljer.

... Och börjat om på ny kula, dessutom med all världens valfrihet som hästlös och i ett skede i livet där det händer mycket och du därmed har full möjlighet att välja på ett annat sätt.

Hur menar du där? Menar du hästrelaterat eller icke hästrelaterat? Eller, kanske bara jag som är trög :o...

Hur som helst,
Tack för alla svar!
Egentligen har jag väl ingen brådska med besked, men känner mig så himla förvirrad. Egentligen hade jag väl velat "testa" och se hur jag skulle känna om jag fick chansen att ha hästen igen.
En annan sak är att jag vill verkligen inte göra fodervärden ledsen heller, vilket hon verkligen skulle bli om jag tar honom för henne. Men det gäller ju att tänka på mig själv oxå, att jag säljer honom för att jag vill det, inte för att hon vill köpa.

det jag menade var att istället för att boka upp hela framtiden när du är klar med skolan så har du ju, om du säljer din häst, betydligt mera tid att verkligen tänka igenom vad du vill. Det kanske inte är att köpa tillbaks gamla hästen direkt, utan kanske vill du ha en helt ny häst? till exempel.

Jag tycker du ska sälja hästen, låter som ni haft ett och att annat äventyr. Kanske bra att byta till en tryggare häst så du inte blir skraj. Även om din häst som är hos fodervärden inte gjort detta ofta, så har det ändå hänt. Dessutom har du en fantastisk fördel av att du vet att hästen har det bra hos den du säljer till. Om du funderar för länge kanske inte fodervärden vill köpa o om du då måste sälja kan du ju ha otur med att hitta en ny lika bra köpare. Hästar kommer och går i ens liv vare sig man vill eller inte. De lever ju inte lika länge som vi. Sälj hästen, ta dig en funderare o vem vet vilken fantastisk häst som väntar där bakom kröken på livets stig...

Jag skulle sälja hästen,och köpa ponnyn,då kan du rida helt kravlöst,om du fortfarande känner att du vill ut på banorna när du kommit i gång helt så finns det ju alltid möjlighet att skaffa en annan häst då. Jag skulle inte tveka en sekund,du behöver ha något tryggt att rida på,där du känner att det är KUL igen,och 18 år är ju ingen ålder,ni kommer få massa underbara år tillsammans! :)

Jag skulle avvakta lite om det gick, dvs prata med fodervärden och höra med denna om du kan vänta med att lämna svar ett par månader.

Har ni diskuterat ev. pris? Kanske kan ni skriva något kontrakt med vilken summa som gäller och att du inte säljer till någon annan. För jag kan ju tänka mig också att fodervärden lägger en hel del jobb på hästen som mognar och utvecklas och troligen ökar i värde och då vill man ju gärna köpa nu och inte få betala dyrt för det jobbet man själv har gjort om du förstår mig.

Det är snarare så att han var bättre när jag hade honom. Nu har han mer blivit en skogsmulle och tappat en hel del muskler då han bara rids ca 3 dagar i veckan.

Vi har inte diskuterat pris eller något sådant.
Hon ska ha honom till sommaren och sen förlängs kontraktet allt eftersom. Och där står också att jag inte får sälja honom under tiden.

Kan du inte åka till hästen och rida ut på honom lite då? Då märker du om du är rädd eller inte. Är du rädd blir ju beslutet säkert lättare att ta :)

Jaha, då är ju läget lite annorlunda.
shetlandskusk tycker jag har en god ide också, fast det krävs kanske mer än en liten provridning för att bestämma sig och det kan jag tänka mig kan bli lite konstigt läge...

Kanske ska du börja med att höra efter om ni ligger i någorlunda samma tanke i prisklass, annars så är det ju inte aktuellt med försäljning i alla fall antar jag.

Sen skulle jag säga lyssna på magen. ;) Den brukar tala sannning.

Utifrån mig själv skulle jag inte sälja.

Jag har haft världens snällaste häst och vi hade jättekul ihop. Nu har jag en med jättemycket kapacitet (mer än mig) som jag lär mig massor på. Det är roligt att utvecklas fast jag mest troligt aldrig kommer att tävla. När man trillar av så blir man lite rädd, upp i sadeln och kom över det. Tråkigt att du bröt armen men olyckor händer.

Hmm fast nu utgår jag helt ifrån mig själv:grin:.

Du måste känna efter själv så du inte ångrar dig när hästen väl är såld och du har inte bråttom.

Jag går emot strömmen lite, sälja eller köpa är dit val givetvis, men det finns ingen häst som är idiotsäker och abolut inte kan bli rädda och slänga av (även om vissa är väldigt nära). Just nu är du rädd av naturliga skäl, man blir osäker när man skadat sig ordentligt som du gjort. Hade jag verit du hade jag om möjligt ridit hästen flera gånger, så pass mycket så du kan avgöra om du kan känna dig trygg med pållen igen eller inte. Först när du vet om hästen är något för dig och du kan forsätta rida honom som förut så kan du ta ett väl övervägt beslut.

Funkar det inte är ju valet enkelt, det är bara att sälja, men känner du att det skulel bli bra med hästen igen så får du tänka över vad du egentligen vill med livet oh om en häst får plats eller inte. Och om du vill ha häst känna efter om det är den rätta eller inte (bara för att det fungerar med ridningen behöver det inte vara ett bra val).

Varför sålde du din gamla häst? Köper du den igen kan mycket väl de skälen finnas kvar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
1 995
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 501
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 295
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 361

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka