Behålla framskor på betet?

MonteRose

Trådstartare
Jag har ett dilemma.... Ska hästen få ha framskorna kvar när jag släpper honom på betet?
Det hade varit bra med skor på om jag skulle få för mig att jag vill rida + att i somras när det var så torrt och hårt i marken, var han öm i fötterna flera dar.
Saken är den att han är mästare på att trampa av sig skorna och det var precis vad om hände senast jag provade med skor på. Skorna satt på i en vecka och hur kul är det med skor+söm liggande nånstans i hagen att trampa på samt riskera att hovarna går sönder vid själva avtrampandet.
Att lasta hästen och köra iväg till hovslagare blir ett väldigt stort projekt.
Hur hade ni gjort?

Sv: Behålla framskor på betet?

Om hästen har bra hovkvalitet (så att dom inte trasar sönder utan skor) så hade jag plockat av dom. Däremot kan man vänta med att rida tills dom vant sig vid att gå barfota. Tycker jag.. :angel:

Tack för ditt svar.
Hovarna håller sig fint i gräshagen om de är bra verkade men jag har inte vågat rida skolös just pga att jag trott att han skulle bli hemskt öm och hovarna gå sönder.
Om jag tar av skorna så blir det bara ridning på gräs. På bana slits väl hovarna alldeles för mkt?

Ta chansen till en barfotaperiod under betet.
Det är inte alls säkert att det slits för mycket på ridbanan det beror på hur mycket du rider och typ av underlag m.m.

Ok!
Tack för ditt svar.
Då testar jag barfota och jag borde väl märka ganska omgående om han får ont och slitaget blir för stort.
(Om det nu blir nån ridning öht på betet då han har det så bra i sin hage :) )

Liknande trådar

Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4... 3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 258
Senast: Marvin
·
Hästvård Jag har gjort bort mig riktigt ordentligt när det kommer till hovslagare. Sedan min perfekta hovis slutade sko i slutet av förra året... 2
Svar
37
· Visningar
4 437
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Först och främst, jag vet att jag som hästägare borde läsa på mer och bli mer insatt i hovslageri, och tro mig; Jag läser på allt jag... 2 3
Svar
41
· Visningar
6 271
Senast: mily
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt... 2 3
Svar
49
· Visningar
12 764
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka