Begränsning av hästbesök vid föl på gång?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare black pearl
  • Startdatum Startdatum
Sv: Begränsning av hästbesök vid föl på gång?

Risken borde vara väldigt liten att du får in nån smitta bara för att grannarna rider nån gång i er paddock.
Jag antar att du inte rider stoet där samtidigt?

Svårt val. Att hålla sig väl med sina grannar är ju också viktigt.

Jag har ju inte så svårt med att förklara varför jag inte vill ha massa hästar här i onödan efter att vi stängt seminstationen i september, när vi har så många dräktiga ston, (och de flesta är ju inte ens våra egna.)
Det förstår nog folk bättre än i ditt fall.

Senast ändrad:

vi stänger stallet för besökare 30 dagar innan fölning.

Jag skulle låta dem rida i paddocken men inte tillåta att de hälsar på hästarna eller går in i stallet

vi stänger stallet för besökare 30 dagar innan fölning.

Intressant. Jag är mest rädd för smitta under den tidigare delen av dräktigheten.
Sista månaden anser jag faran vara över.
(Därmed inte sagt att jag blandar snoriga hästar med högdräktiga).

Har för mig att jag läste nånstans att största andelen kastning sker mellan sjunde och nionde..

AM

Stämmer säkert.
Det enda jag är rädd för när stona är högdräktiga är EVA.
Jag låter inte högdräktiga gå med nyseminerade/nybetäckta, även om jag "vet" att hingstarna inte har EVA.

Jag som står inackorderad hade inte så lätt att hålla helt fritt från smittor men klarade mig bra som tur var. Det är ett mindre stall med inte så mycket folk i och bara en tävlar och det i distans så det känns inte som att det är den sporten som drar hem så mycket sjukdomar.
Fick åka med ena stoet till djursjukhus högdräktig p.g.a. en böld som kommit av abortvirussprutan, så där hade det verkligen kunnat komma hem smitta, men det klarade vi oss från.

Sen tror inte jag att det är så himla högt smittotryck som man kanske tror, för jag har mig veterligen aldrig varit med om att det funnits smitta någonstans där jag varit (utom på djursjukhus en gång, men då var det i grannstallet där).

jodu smittrisken är stor...jag gör som flera här stänger mitt stall ingen in utan rena kläder och skor även mina egna barn har flera ombyten pga ridning på ridskola, tvättning innan in i vårat stall....dock kan jag inte hindra folk och hästar att rida/köra förbi på vägen och genom detta så fick ena stoet (ej dräktig)ett virus i våras 2 månader innan fölnining för andra i stallet som gjorde att vi gick på nålar tills fölen hade kommit. Jag vill bara gråta och gärna köpa en ödegård med minst 10 mil till närmsta granne då först kan jag känna mig tryggare.

så nog är det luftburet alltid...man ska verkligen vara försiktig.:crazy:
om man kan.

Vad tråkigt! Hur gick det med fölet? Klarade det sig?

Jag kommer att hålla mina hästar på avstånd från andra fram tills det hela är över, Basta! Tack för att ni har stärkt mig i beslutet.

Känner mig nästan lite irriterad på mig själv att jag inte kan sätta ner foten. Alla häromkring är ju väldigt rädda om sina egna men tänker inte på vad de kan ställa till med för oss:cool: Så egentligen behöver jag nog inte känna skuld..det är ju trots allt därför vi skaffade eget en gång i tiden.

Vad tråkigt! Hur gick det med fölet? Klarade det sig?

Jag kommer att hålla mina hästar på avstånd från andra fram tills det hela är över, Basta! Tack för att ni har stärkt mig i beslutet.

Känner mig nästan lite irriterad på mig själv att jag inte kan sätta ner foten. Alla häromkring är ju väldigt rädda om sina egna men tänker inte på vad de kan ställa till med för oss:cool: Så egentligen behöver jag nog inte känna skuld..det är ju trots allt därför vi skaffade eget en gång i tiden.

Som tur var så var det "rätt" virus så killen mår prima och växer så det knakar börjar bli flyttfärdig för övrigt!!*s* men man ska alltid alltid alltid vara rädd för virus...denna ggn hade jag tur...men vad säger att jag har det nästa gång...;)

usch.. nu blev jag nojig..
Har ett sto som är dräktigt på 120 dagar, hon är fullvaccinerad, precis som de andra två i stallet. De har ingen fysisk kontakt alls, men de står ju i samma byggnad, och jag och min pappa sköter ju om dem.
Den ena åker jag och tränar med, och hade planerat att tävla lite smått med också. Den andra ska på tillridning i en vecka nu. Jag ska vaccinera stoet i 5:e osv. för virusabort, men detta gör ju en extremt nojig..
Hjälper det att spraya häst som varit ute med virkon eller dylikt? Vet sa åt oss att göra detta när vi tog in häst från tjeckien.. fö. den som är dräktig nu.
Jag har inte möjlighet att isolera stoet, tyvärr. Men de delar inte hage och kan inte nosa, och när jag tränar/tävlar har hästen heller ingen kontakt med andra hästar, men den passerar ju klart dem i boxar osv. Usch nu blir jag jättenervös.

Liknande trådar

Hästmänniskan ...flytta till ett annat stall! Måste få beklaga mig lite och höra hur det ser ut i resten av landet. I somras flyttade jag till en...
Svar
14
· Visningar
3 304
Senast: Totola
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 573
Senast: moonstruck
·
Hästmänniskan Bilaga till fodervärdskontrakt. Jag har ett färdigt avtal men där står det ju väldigt kortfattat allting och inte riktigt så som jag...
Svar
13
· Visningar
2 390
Senast: jerseyko
·
A
  • Låst
Hästmänniskan Tänkte berätta och varna all hästägare att vanvårdnad förekommer närmare än vad man tror, och oftare. Vi har hade ett jättefint...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
20 827
Senast: tussen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10