Begränsning av hästbesök vid föl på gång?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare black pearl
  • Startdatum Startdatum
B

black pearl

Hur pass noga är ni som bedriver avel på att frånhålla Era gårdar besökande hästar pga smittorisker av olika slag? Vi har en ridbana som för tillfället används flitigt av andra hästägare som tränar och tävlar en del. Hur gör ni? Bör man stänga av ridbanan under dräktighets- och fölperiod?

Sv: Begränsning av hästbesök vid föl på gång?

Ingen som har någon åsikt om detta?

Vi isolerar helt. Inga besökande hästar. Nykomlingar står i eget stall under några veckor.

AM

Jag som står inackorderad har ingen möjlighet att isolera mina djur helt från andras. Tur i oturen så är det inte så många djur på ön som lämnar ön för tävling och det är få som nyttjar vårat ridhus. Inga andra hästar än stallets egna får komma in i stallet o stallplanen.

I vinter kommer det dock bli möjligt att det kommer in smitta då min äldsta dotter har börjat tävla. Ponnytiden är så kort att det är svårt att säja nej till hennes nyfunna tävlingsintresse. Nästa år kommer vi enbart betäcka ett sto så det blir lättare för barnen att tävla.

Vi försöker att hålla våra tävlande hästar långt ifrån andras hästar och klappar inte på andras hästar. Vi släpper heller inte in folk från andra stall in i vårt stall om de inte har rena kläder o skor. Min yngsta dotter fick inte följa med skolan på utflykt i går till ridskolan på fastlandet. (Hon som har hur många ponnier som helst att rida på hemma var inte så intresserad heller, vilket var tur.)

Vi försöker undvika att ta hem veterinär o hovslagare runt tiden för fölning. Alla planerade besök läggs så att de inte kommer när fölen är små.

Jag hade inte varit så orolig om folk red på ridbanan. Men de får absolut inte gå in i sto-stallet med ridkläder eller klappa stona. Smittan är inte luftburen utan hästarna måsta ha fyskisk kontakt. Men det kan ju vi hjälpa dem med genom våra skor och kläder...

Mina hästar lämnar inte gården inte heller tar vi emot några besökande,då risken för smittan enligt vet är just luftburen , alla säger olika men denna linje går jag på.

Just iår inga ston i avel men har haft många föl genom åren.

Vi skiljer på ston och tävlingshästar(ridhästar)och har dem i olika stall och hagar. Gäller även unghästar den första tiden när de går i unghästflock, då går de bara med de hemmastadda.

Jag vill inte att ett inhyrningsstall i byn rider i mina sommarhagar när de inte betas. Jag vill inte ha deras skit där... det tycker de är löjligt. :mad:

Jag som står inackorderad hade inte så lätt att hålla helt fritt från smittor men klarade mig bra som tur var. Det är ett mindre stall med inte så mycket folk i och bara en tävlar och det i distans så det känns inte som att det är den sporten som drar hem så mycket sjukdomar.
Fick åka med ena stoet till djursjukhus högdräktig p.g.a. en böld som kommit av abortvirussprutan, så där hade det verkligen kunnat komma hem smitta, men det klarade vi oss från.

Sen tror inte jag att det är så himla högt smittotryck som man kanske tror, för jag har mig veterligen aldrig varit med om att det funnits smitta någonstans där jag varit (utom på djursjukhus en gång, men då var det i grannstallet där).

Jag vill inte att ett inhyrningsstall i byn rider i mina sommarhagar när de inte betas. Jag vill inte ha deras skit där... det tycker de är löjligt. :mad:

TIPS: Håll hagarna stängda med strömmen på. :angel:

Det där är ett väldigt konstigt fenomen faktist..
Ridhästar verkar ha fritt tillträde överallt. Vallar, nysådd och beteshagar. :grin:

Man har lust att strypa dom när det rids på vallar och hagar.
Dom fattar inte att dom är både smittspridare och förstör skördarna.

Men det finns lösning till sånt.
Sätt upp elrep, ett sjuhävers aggregat med jordspett slängda i brunn och trasiga handtag vid grindarna :devil:

AM

Vi gör som Nafayette. Inga obehöriga hästar får komma hit och nya får vara avskilda från de övriga några veckor. Enda undantaget är om de kommer från andra stall som bara har uppfödning och inte har haft någon smitta.

Sen tror inte jag att det är så himla högt smittotryck som man kanske tror,

Det beror väl på hur man tänker.
Jag har ingen bekant som kört ihjäl sig med bilen, men jag anser ändå att båda jag och mina barn ska ha säkerhetsbälte på sig.

Eftersom vi inte vaccinerar mot abortvirus....har aldrig gjort det under alla år vi har avlat, skall tilläggas.
Vi har bara ett stall så där får dräktig liksom unghästar stå i var sin box, alla är ordentligt vaccinerade.
Vi tar inte emot någon främmande häst liksom häst människa, under dräktighets tiden.

Var väl inte riktigt så jag menade utan mer kanske var man är med sina hästar.. Jag har aldrig sett en häst med något sådant virus som man brukar prata om och har väl på sin höjd haft en bekant som haft hästen sjuk av något som kunde varit A2.
Det hästar i min omgivning varit sjuka av har mest varit av olyckor mer än smittor.

Abortvirussmittan behöver inte alls visa sig utåt på hästarna.
I så fall vore det ju ingen fara alls, om man direkt såg på hästarna vilka som var smittbärare.

Ja, jag arbetar själv på ett stuteri och det var inte roligt när flera av stona drabbades av abortvirus och kastade så sent som en månad innan fölning. Detta var 6-7 år sedan men det var mkt tråkigt.

Själv står jag tyvärr i ett inackorderingsstall med mina ston, vacc mot virusabort och har haft tur hittills att allt gått bra.

Men jag är inte nöjd med situationen, har själv tävlande hästar som reser både inom landet och utomlands på tävlingar. Men hästarna står i olika stallavdelningar, men fodras ju och släpps ut av samma personer.

Jag håller så stängt det bara går.
Evenuella inhysningar i stallet (har nån ibland om jag har ledig box) får inte åka på träning eller tävling pga smittorisk.
Enda undantaget är om man måste åka till veterinär.

En höst för ett antal år sedan fick vi hem en ponny som blev något snuvig efter ett par dagar. Inga symptom kom på de övriga hästarna. Till våren kastade de två dräktiga märrarna pga abortvirus.
Så lätt hänt är det!

Du behöver inte märka att de har EHV1 = den abortvirus stam som de kastar av. Min hingst var lite onormalt lugn = inga race i hagen odylikt, ett tag senare var det valacken som verkade "låg", ingen temp på någon av dem. Sedan blev de två 2 åringarna "låga", hade jag inte gått så inpå mina hästar som jag gör tror jag man mkt lätt hade missat det. Blodprover skickades på hingsten då han var under "stor" utredning även ang andra "konstiga" värden på prover analyserade i Sverige, ner till tyskland svaret = EHV 1 + en släng av EHV 4 (luftvägsstammen av abortvirus).
Som tur var sa kontrollproverna att infektionen var utläkt och antikropparna på fallande.
Tur i oturen är att det drabbade oss så tidigt, enligt veterinärerna skall det inte vara någon "fara" att drabbas av viruset innan 5 månaden men det känns ju långt ifrån säkert och vi håller nu på och kontrollerar om vi på något sätt kan utöka vaccinationerna med extra sprutor för att om möjligt skydda dem. Hela stallet är sanerat och högtryckstvättat efter smittan men oron finns ju där att det kommer gå åt pipan med de två fölen.

För övrigt så är det nog fler smittor än man tror som gracerar runt, jag var dum nog efter avvänjningen av mina förra föl att sätta en av dem i box bredvid hingsten (som är den som tävlar mest) och de åkte då på "små" smittor, som man inte märkte ett spår av på de äldre men med deras ännu lilla immunförsvar så såg man tydligt att det faktiskt är ganska ofta man har skit med sig hem även om det kanske inte är av så allvarlig art.

Själv har jag lyckats få in både A2 (från häst som tranporterades med buss), ringorm (samma smittsätt), zooepidermicus (falsk kvarka) från unghäst som gick kvaliten, och nu då abortvirus och då är vi ändå väldigt försiktiga med kontakten med andra när vi är i väg med våra, klappar tex aldrig en främmande häst och låter ingen klappa våra i ansiktet/mulen mm. 2 gånger är det veterinärer på "tävling" som smittat (dels den ovan på kvaliteten där vet kollade munnen utan handskar och utan att tvätta händerna, dels en gång när vet satte ett stetoskop som uppenbarligen var kontaminerat med streptotricos i sadelgjordsläget på en unghäst oturligt nog använde jag samma sadelgjord till tre unghästar varpå alla tre fick utslag och inte kunde ridas på ett par månader, numera kommer ingen tävlingsveterinär i närheten av mina hästar utan engångshandskar på händerna.

Så nog finns det smittor där ute, att sedan de är olika allvarliga för just ett dräktigt sto är ju en annan sak. Dessutom har smitttrycket klart ökat de sista åren det säger även veterinärerna, dels pga ökad förflyttning av hästarna dels pga minskad kunskap hos ägarna som inte reagerar i tid med isolering, tyvärr är det vanligare än man tror att folk trots sjuka hästar i stallet åker iväg med dem som är friska.

Nu under hösten har vi haft extremt lugnt då ingen tävlingshäst är igång dock kommer de att börja tävla igen om ca 1 månad och innan dess flyttar de dräktiga stona över i fölavdelningen och har alltså ingen kontakt med dem inne, dock är det ju jag som sköter alla samt att de går i hagen ganska nära de andra (brukar hålla en tomhage emellan). För övrigt har vi inget spring från folk från andra stall och vi går själv inte heller in i andra stall med samma kläder. Vi har både paddock och ridhus här hemma som bara vi själva använder sedan är det bara att hålla tummarna att man har turen på sin sida.

Sen tror inte jag att det är så himla högt smittotryck som man kanske tror, för jag har mig veterligen aldrig varit med om att det funnits smitta någonstans där jag varit (utom på djursjukhus en gång, men då var det i grannstallet där).

Bara någon enstaka mil ifrån där du bor (Örebro? ) fanns det tills nyligen ett mycket stort stuteri.
Dom drabbades av virusabort för något år sedan.
Farbrorn där ringde till oss och grät då radvis med ston kastade...
Och han var en härdad hästkarl, men då helt knäckt..

Än idag så minns jag det telefonsamtalet, och får rysningar i hela kroppen.

Måtte man aldrig någonsin komma i den sitsen.

AM

Tack för alla kloka svar!:bow: Vi har en liten gård med uteridbana. Det är ett visst tryck från ryttarna i närheten att de ska få använda den. Tidigare har vi inte haft dräktigt sto men jag har alltid varit noga med att stänga av då olika smittor florerat i omgivningarna, vilket har skapat sura miner (trots att vi inte tar betalt för att de får använda banan ..i och för sig har de erbjudit sig att betala men vi har avböjt just för att inte vara bundna). Nu har en efter en kommit och bedyrat att de är otroligt noga med att inte åka till tävlingar och träningar om smitta är på gång i närheten. Det är ju viktigt med god grannsämja:confused: Och de verkar inte förstå min oro riktigt.

I stallet är det bara vi som rör oss och hästarna har stora hagar en bit från ridbanan men vad tror ni om att låta andra rida i paddocken? Gödsel hamnar ju där även om man inte är på banan samtidigt. Det är 4-5 ryttare som väldigt gärna vill använda den. Vad råder ni som har erfarenhet?

Jag skulle stänga ridbanan för utomstående under dräktigheten. Skulle aldrig låta grannsämja gå före mitt dyra föl. Måste ju säga att det är väldigt typsikt hästmänniskor att bli förbannade för att man inte får nyttja annans ridbana gratis, det är ju i princip samma sak som att gå in och laga mat i någon annans kök, vem gör det??

Liknande trådar

Hästmänniskan ...flytta till ett annat stall! Måste få beklaga mig lite och höra hur det ser ut i resten av landet. I somras flyttade jag till en...
Svar
14
· Visningar
3 304
Senast: Totola
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 573
Senast: moonstruck
·
Hästmänniskan Bilaga till fodervärdskontrakt. Jag har ett färdigt avtal men där står det ju väldigt kortfattat allting och inte riktigt så som jag...
Svar
13
· Visningar
2 390
Senast: jerseyko
·
A
  • Låst
Hästmänniskan Tänkte berätta och varna all hästägare att vanvårdnad förekommer närmare än vad man tror, och oftare. Vi har hade ett jättefint...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
20 827
Senast: tussen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tvillingar!?
  • Uppsättning
  • Mens