Sv: Begränsning av hästbesök vid föl på gång?
Du behöver inte märka att de har EHV1 = den abortvirus stam som de kastar av. Min hingst var lite onormalt lugn = inga race i hagen odylikt, ett tag senare var det valacken som verkade "låg", ingen temp på någon av dem. Sedan blev de två 2 åringarna "låga", hade jag inte gått så inpå mina hästar som jag gör tror jag man mkt lätt hade missat det. Blodprover skickades på hingsten då han var under "stor" utredning även ang andra "konstiga" värden på prover analyserade i Sverige, ner till tyskland svaret = EHV 1 + en släng av EHV 4 (luftvägsstammen av abortvirus).
Som tur var sa kontrollproverna att infektionen var utläkt och antikropparna på fallande.
Tur i oturen är att det drabbade oss så tidigt, enligt veterinärerna skall det inte vara någon "fara" att drabbas av viruset innan 5 månaden men det känns ju långt ifrån säkert och vi håller nu på och kontrollerar om vi på något sätt kan utöka vaccinationerna med extra sprutor för att om möjligt skydda dem. Hela stallet är sanerat och högtryckstvättat efter smittan men oron finns ju där att det kommer gå åt pipan med de två fölen.
För övrigt så är det nog fler smittor än man tror som gracerar runt, jag var dum nog efter avvänjningen av mina förra föl att sätta en av dem i box bredvid hingsten (som är den som tävlar mest) och de åkte då på "små" smittor, som man inte märkte ett spår av på de äldre men med deras ännu lilla immunförsvar så såg man tydligt att det faktiskt är ganska ofta man har skit med sig hem även om det kanske inte är av så allvarlig art.
Själv har jag lyckats få in både A2 (från häst som tranporterades med buss), ringorm (samma smittsätt), zooepidermicus (falsk kvarka) från unghäst som gick kvaliten, och nu då abortvirus och då är vi ändå väldigt försiktiga med kontakten med andra när vi är i väg med våra, klappar tex aldrig en främmande häst och låter ingen klappa våra i ansiktet/mulen mm. 2 gånger är det veterinärer på "tävling" som smittat (dels den ovan på kvaliteten där vet kollade munnen utan handskar och utan att tvätta händerna, dels en gång när vet satte ett stetoskop som uppenbarligen var kontaminerat med streptotricos i sadelgjordsläget på en unghäst oturligt nog använde jag samma sadelgjord till tre unghästar varpå alla tre fick utslag och inte kunde ridas på ett par månader, numera kommer ingen tävlingsveterinär i närheten av mina hästar utan engångshandskar på händerna.
Så nog finns det smittor där ute, att sedan de är olika allvarliga för just ett dräktigt sto är ju en annan sak. Dessutom har smitttrycket klart ökat de sista åren det säger även veterinärerna, dels pga ökad förflyttning av hästarna dels pga minskad kunskap hos ägarna som inte reagerar i tid med isolering, tyvärr är det vanligare än man tror att folk trots sjuka hästar i stallet åker iväg med dem som är friska.
Nu under hösten har vi haft extremt lugnt då ingen tävlingshäst är igång dock kommer de att börja tävla igen om ca 1 månad och innan dess flyttar de dräktiga stona över i fölavdelningen och har alltså ingen kontakt med dem inne, dock är det ju jag som sköter alla samt att de går i hagen ganska nära de andra (brukar hålla en tomhage emellan). För övrigt har vi inget spring från folk från andra stall och vi går själv inte heller in i andra stall med samma kläder. Vi har både paddock och ridhus här hemma som bara vi själva använder sedan är det bara att hålla tummarna att man har turen på sin sida.