Begagnade grejjor till försäljning och tvätt av täcken..

Status
Stängd för vidare inlägg.
A

Arbogamarre

..tror ni det finns ett behov av det?
Jag går och klurar på en liten affäridé jag har men jag vet inte om det finns underlag för det. Det enda jag vet är att jag saknar ett sånt ställe själv :D

Ett ställe där folk kan lämna in begagnade häst och ryttarprylar till försäljning, utan kostnad. Får betalt när grejjorna är sålda till begärt pris (av säljaren själv), en liten provision utgår till affären (mig), som läggs på det pris som bestämts. Alltså, säljaren behöver inte betala något bara vänta på att det blir sålt.

Ev kan lagning av läderprylar fixas till en låg kostnad och lagning av täcken likaså.

Tvätt av täcken, vojlockar och schabrak erbjuds.

Köpare kan, vid behov, ta med sin häst och prova ut grejjor på plats, ibland kan även sadelutprovar tjänster erbjudas tex 1/mån.
Vid provning av tex sadel går det att provrida i den på plats så man är säker på att den passar och känns bra.
Även andra hästexperter kan inhyras vid behov, tex bettutprovare eller andra sådana bra hästexperter.. :)

Vad tror ni?

Jag ska tillägga att detta inte är tänkt som heltids sysselsättning, ( om det inte skulle vara behov för det i framtiden), och kommer att finnas hemma hos mig så ingen lokalhyra kommer tillkomma. Allt för att kunna hålla så låga priser som möjligt.

Skulle ni säga att det finns behov av detta?

Sv: Begagnade grejjor till försäljning och tvätt av täcken..

Rent generellt så tror jag att det är svårt att få någon vinst i en sådan verksamhet. Det är svårt att få även en vanlig hästaffär att gå runt! Sedan måste man ju titta på om det finns liknande verksamheter i närheten och hur stort upptagningsområde du har - Arboga i sig är ju inte så stort.

Behovet finns, det är jag övertygad om.
Men det gäller ju att nå ut till kunderna så de vet om att företaget existerar!
Jag tror inte faktumet att din bostadsort är mindre har så stor betydelse, flera affärer i den branschen bor ju "avigt" till, men har så bra service/sortiment att folk tycker det är värt att åka en bit.

Jag har en vän som har ett sådant företag. Hon lever inte helt på det, men hon tjänar i allafall så mkt att det lönar sig att fortsätta.
Tex så lämnar travtränare regelbundet in en jättebunt täcken för tvätt och lagning.

Och jag kommer genast till din affär när du öppnar den! :bump:

Du kan nog inte tjäna så mycket pengar, men det är en kul idé och behovet finns säkert! Det gäller bara att visa att din verksamhet existerar. Sätt upp plancher på den lokala ridskolan, och stall i närheten. Försök skicka ut lappar till närliggande klubbar i det ridsportdistriktet du tillhör. Annonsera på nätet och kanske i lite tidningar, typ lokaltidningen och ev. hästtidningar med, kanske på text tv?

Du kan ju kankse göra en hemsida med en presentation av de grejerna som finns inne just för stunden så att folk vet om det, och inte behöver åka till dig i "onödan" (de som kommer lite långväga ifrån..)

Vet inte om du har vägarna förbi Gekås och Ullared någon gång? Du kanske själv kan ta pengar (inkomster i kassan) och köpa lite billiga täcken, schabrak osv. som du ev.
kan tänkas sälja några kronor dyrare i din egen verksamhet.. Skulle kunna löna sig om varorna ändå hamnar under normala butikspriset!

Lycka till! :)

Har hört att Mjölby ridklubb bedriver nån sån här verksamhet vid sidan av ridskolan. ring och kanske hör med dem hur det fungerar och hur den går? skulle rent spontant säga vad andra redan sagt, att du nog inte kan livnära dig på den - men som sagt, kanske ha vid sidan om något annat?

Tack!!
Jag tar tacksamt emot alla idéer ni har!
Jag tror också att det skulle kunna finnas underlag för det, men jag vet precis som ni säger att man måste ut och synas. Jag har jobbat en hel del med media och vet vilka trådar man ska dra i samt hur man måste synas...
Jag har inte tänkt på detta som något jag ska bli rik på, tyvärr är jag för mycket av en idealist för att kunna bli rik tror jag.. :D
Faktum är att jag skulle vilja göra detta just för att jag tror att behovet finns..
Jag har så många affärsidéer så jag vet inte var jag ska börja men detta är just en sån sak man kan göra utan att behöva lägga en massa kapital i rörelsen till en början och nu har jag ju redan en kund i Kopparberg!!! :bow:
Jätte tack!!

Vad skulle ni vilja fanns i en sådan här butik?
Tror ni på idén sadelutprovare+att få provrida på plats?

Idén med internet sida är jätte bra och även detta med Ullared. Jag har små funderingar på det faktiskt, att även kunna erbjuda nya grejjor till mycket bra pris, eftersom jag av erfarenhet vet hur fattig man är som hästägare :p

Har Ullared hästgrejjor?

Jag har aldrig varit där, undviker stora varuhus, gillar små bodar själv, därav tanken men en liten butik på landet...

Så tack och ös gärna in mer tips till mig...

Har själv funderar på varför det inte finns någon sån affär (iallafall inte i storstadsregionerna). De flesta hästaffärer i Göteborg har en liten begagnat avdelning de brukar ta 15% i provision tror jag. Varförbi en affär i varberg som hade en riktigt stor begagnadavdelning men tyvärr var priserna hutlösa och varorna i kass kvalitée. Även om det är begagnat tycker jag det åtminstonde borde vara rena och något sånär hela saker som säljs. Men när man tittar på annonser här på buke så verkar det vara en stor omsättning på begagnade saker i bra kvalitée.

Tycker det som ofta är dåligt i begagnade affärer är hur varorna presenteras, ofta ligger de i en korg och man får rota som en dåre för att hitta något. Vilket man sällan inte gör. Lättare att köpa nytt och dyrare men då vet man iallfall vad man letar.

Om du ska ta provision får du räkna med mycket administration. Ska de som lämnar in grejorna själva behöva kolla upp när sakerna är sålda eller kommer de bli kontaktade? i första valet kan det leda till att säljarna drar sig, det är för omständigt för dem. I det andra fallet får du räkna med höga telefonräkningar/mycket administraition.

Hur varorna prissätts är ju viktigt, om det är provision som gäller ska kunden själv få bestämma priset eller ska affären bestämma? Det är med andra ord viktigt att ha koll på varors värde, om de är märkesvaror osv. I affären i varberg hade de enhetspris på tex täcken, alla täcken kostade 400kr. Dålig ideé tyckte jag då de skiftade väldigt i kvalitée och de flesta inte var värda mer än 100kr. Jag lutar väl mer åt att man köper in beganade saker, tror säljare gärna vill ha pengarna i handen annars kan de nog hellre tänka sig att sälja själva. Få affären överstökad direkt med andra ord. Man får ju ligga ute med lite mer kapital men får man omsättningen på en lagom nivå så kan det gå runt.

Det kan vara en bra idée att starta affären som en "internet" affär då du når en större kundkrets. Men då gäller det ju även att marknadsföra sig. De internetaffärer som har begagnade saker till salu tycker jag är för dåligt organiserade, svåra att hitta på och dåligt updaterade. Dåliga bilder och dålig beskrivning av varorna. Då tror jag det är Snabba & billiga leveranser som gäller. Då kan ju även säljarna skicka in saker de vill sälja.

Tja det var väl lite av det som jag funderat på.

ps du behöver inte en affärspartner ;)

Ja ullared har hästgrejor, mycket kläder, jackor & ridbyxor, men även mycket hästtäcken och grimmor.

Ps jag skulle vilja att allt fanns i affären! :)

hihi...en affärspartner?
Varför inte...kan ju höra av mig till dig när mitt begagnat imperium behöver utvidgas ...
Nä men skämt åsido, är det ju inte dumt att ha en filial på andra sidan sverige=)
Jag har ju inte startat upp än, bara på idé stadiet, och det kan ju alltid vara bra att knyta kontakter=)

Jag ska svara på lite av dina frågor,
jag hade tänkt att de som lämnar in sina saker ska inte behöva göra annat än sätta ett pris och så hör jag av mig när det är sålt. Jag lägger på en liten provision på varan, beroende på vad det är från 5 % och uppåt. Säljaren behöver inte göra någonting.
Visst kan en del vilja sälja sina saker själv, detta är för de mer bekväma =)

Priserna kommer att läggas i samråd med säljaren, och beroende på kvaliteten. Det ska iallafall inte vara hutlösa priser, därav samrådet. Om någon vill sälja sin grej för ett överpris tjänar ju ingen av oss på att det inte blir sålt om man såger så. Bättre ett lägre pris.
Viktigt är att man ger ett förtroende till bäde köpare och säljare och en god service.
Internet sida med en presentation är också en bra tanke, all PR är av vikt.

Presentation av varorna är jätte viktigt, min lilla bod ska vara inbjudande och mysig, och får jag bara till den jag har blir det jätte fint!
Det ska vara tilltalande att komma dit, och alla grejor ska få sin plats och synas. Även på internet sidan ska det vara utförlig info och fina bilder.
Vi har bussgods inne i stan som är ett bra sätt att leverera grejjor till och från mig om inte kunden kommer hem till mig dvs.
Man kanske inte åker till en butik på landet om man bara vill ha något litet men drömmen är ju att folk ska vallfärda för att vi har det så mysigt!

Jag är jätte glad att få så många bra tips och vinklar på detta.
Planerna börjar kännas mer verkliga nu=)

Att få provrida sadel på plats, det anser jag helt suveränt!
Men då måste jag ha några sadlar att välja på.
Men det borde väl gå att lösa med att kunna diskutera med sadelspekulanten vilken typ av häst den har osv, så du slipper ligga på ett gigantiskt lager.

Just det att inte riktigt veta om sadeln man lånar hem passar, samt att åka fram och tillbaka med sadlar som inte passar, det är ingen höjdare!
Mkt bättre då att ta med hästen och bara få en resa!

Synd jag inte ska ha ngn ny sadel just nu, annars kunde du ju få en kund direkt! :D

Provrida sadeln på plats är super, jag gör det på Mustang när jag köper sadlar!
Älskar att shoppa i beg. hästsaker affärer. har en karta över Sverige där jag kryssat i vart hästaffärer ligger som jag upptäckt under semestrar- Favoriten ligger vid Medevi och de har begagnade saker :love:
Skicka ett PM när du drar igång så kan du få lite startmaterial i form av täcken :D

Här har vi precis en sådan affär. De har en massa nya fräscha häst- och ryttarprylar samt en stor begagnatavdelning som är jättepoppis. Man lämnar in sina gamla grejor och så är det bara att vänta till de är sålda, då får man ut det de sålts för -10% som går till affären. En superidé tycker alla vi som handlar där. :)

Dessutom har de lagning och tvätt av täcken och sånt och så kan man hyra klippmaskin där. Utanför butiken har de en paddock där man kan prova sadlar och vill man så kan man då boka tid med sadelmakaren och så får man prova hej vilt bland nytt och begagnat.

//C

Senast ändrad av en moderator:

Det finns en affär inte så långt från mig som bygger på samma idé som din (minus tvätten). Det är en hästshop som också har en begagnat avdelning. Man lämnar in sina saker för försäljning och sätter själv pris. Man får pengarna när varan är såld. Avdelningen är jättepoppis och själv har jag fyndat en hel del där.

Mvh//LG

Asch då finns det i Västerås, ja då är det väl kört åt det hållet...fast man vet ju aldrig, kanske gårdet att locka kunder... :D

Låter ju som om de har kläckt en jätte bra idé och att min inte var så dum ändå...eftersom det går bra för dem..hade aldrig hört om den faktiskt..

Men tack för att jag fick veta!!

Bukefalos är ett diskussionsforum, och när diskussionerna börjar övergå till marknadsföring som de gjorde i de bortrensade inläggen så är Bukefalos inte rätt plats. Vill man ägna sig åt marknadsföring så rekomenderar jag att annaonsera och använda sitt personliga nätverk. Buke skulle inte vara det samma om alla tilläts göra "smygreklam" och värva kunder här.

Mvh
Lobelia - Moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 613
Senast: Mabuse
·
E
Hästmänniskan Funderar på att börja tvätta täcken och dylikt åt hästfolk. Det behövs en ny sådan inrättning i området då den gamla har lagt ner och...
2
Svar
21
· Visningar
2 292

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka