caballus
Trådstartare
Vad har jag för laglig rätt att få pengarna åter vid ett köp av sadel som visade sig ha knäckt bom, och hur går jag tillväga?
Här är hela historien:
Jag köpte en begagnad sadel på annons, som hävdades vara hel och fin. Betalade in pengarna för sadel + frakt på avsändarens konto, och fick sadeln skickad till mig genom posten.
När jag plockade upp sadeln ur kartongen såg jag att den hade ett kraftigt veck i sätet - blev givetvis misstänksam och började vrida och vända på den, och vid ett enkelt test av bommen så visade det sig att bommen är knäckt på mitten! Det går att böja den ordentligt både upp och ner utan större kraft, alltså ett rätt tydligt fall av trasig bom och ingen direkt dold skada.
Reklamerade givetvis detta direkt hos posten (väntar fortfarande på utredning), samt försökte få tag på säljaren. Ringde flera gånger om dagen, skickade sms och mail, men ingen som svarade vare sig i telefon eller i luren.
Fick till slut ett mailsvar där ägaren var lite stött och hävdade att hon aldrig skulle sälja en sadel med trasig bom (vilket iofs inte alltid är så lätt att se, vilket det i detta fall dock syns rätt tydligt om man vet vad man ska kolla efter). Hon hävdade även att sadeln inte skickats på öppet köp, varför hon inte ville ta den i retur, och ansåg saken avslutad.
Har letat runt lite bland juridiska texter och förstått att köplagen emellan privatpersoner gör gällande att köparen kan kräva att köpet går tillbaka även om varan sålts i befintligt skick, då den inte överensstämmer med det som utannonserats/överenskommits?
Samt att det är avsändarens skyldighet att paketera varan på ett fullgott sätt, och att det är avsändaren som som är skyldig att ersätta den skadade varan om pakteringen anses bristfällig av speditören?
Säljaren hävdar också att hon alldeles nyligen själv köpt sadeln men inte har kvar namn/adress på den som i sin tur sålde den till henne och att den säljaren hade sadeln hos sadelmakare för genomgång och att den då var ok?
Efter lite luskande har jag däremot hittat en text där säljaren själv uppger att hon hade just en sådan sadel (samma märke/inriktning) redan i september 2006 (hon hävdar däremot i sitt mail att hon köpte den precis innan jul 2006 och att hon knappt ridit i den, jag köpte den av henne i precis samma veva)!
Så, vad skulle ni rått mig till att göra?
Vänta på postens utredning? (paketerad i en vanlig kartong utan övrigt skyddsemballage) Skicka sadeln till henne direkt och kräva henne på pengarna? Polisanmäla?
Är jag som köpare skyldig att hålla sadeln till postens utredning är klar, eller kan jag skicka sadeln till henne direkt?
Var ska jag vända mig?
Vad har jag för laglig rätt egentligen?
Ska jag lämna in sadeln till en leg.sadelmakare för att få den utvärderad på pränt? Vem står isf för den kostnaden?
Jag är rädd att jag har blivit lurad, men eftersom jag inte bor i samma stad som denna person så är det inte så lätt att åka dit och knacka dörr direkt... men jag skulle bra gärna vilja
Här är hela historien:
Jag köpte en begagnad sadel på annons, som hävdades vara hel och fin. Betalade in pengarna för sadel + frakt på avsändarens konto, och fick sadeln skickad till mig genom posten.
När jag plockade upp sadeln ur kartongen såg jag att den hade ett kraftigt veck i sätet - blev givetvis misstänksam och började vrida och vända på den, och vid ett enkelt test av bommen så visade det sig att bommen är knäckt på mitten! Det går att böja den ordentligt både upp och ner utan större kraft, alltså ett rätt tydligt fall av trasig bom och ingen direkt dold skada.
Reklamerade givetvis detta direkt hos posten (väntar fortfarande på utredning), samt försökte få tag på säljaren. Ringde flera gånger om dagen, skickade sms och mail, men ingen som svarade vare sig i telefon eller i luren.
Fick till slut ett mailsvar där ägaren var lite stött och hävdade att hon aldrig skulle sälja en sadel med trasig bom (vilket iofs inte alltid är så lätt att se, vilket det i detta fall dock syns rätt tydligt om man vet vad man ska kolla efter). Hon hävdade även att sadeln inte skickats på öppet köp, varför hon inte ville ta den i retur, och ansåg saken avslutad.
Har letat runt lite bland juridiska texter och förstått att köplagen emellan privatpersoner gör gällande att köparen kan kräva att köpet går tillbaka även om varan sålts i befintligt skick, då den inte överensstämmer med det som utannonserats/överenskommits?
Samt att det är avsändarens skyldighet att paketera varan på ett fullgott sätt, och att det är avsändaren som som är skyldig att ersätta den skadade varan om pakteringen anses bristfällig av speditören?
Säljaren hävdar också att hon alldeles nyligen själv köpt sadeln men inte har kvar namn/adress på den som i sin tur sålde den till henne och att den säljaren hade sadeln hos sadelmakare för genomgång och att den då var ok?
Efter lite luskande har jag däremot hittat en text där säljaren själv uppger att hon hade just en sådan sadel (samma märke/inriktning) redan i september 2006 (hon hävdar däremot i sitt mail att hon köpte den precis innan jul 2006 och att hon knappt ridit i den, jag köpte den av henne i precis samma veva)!
Så, vad skulle ni rått mig till att göra?
Vänta på postens utredning? (paketerad i en vanlig kartong utan övrigt skyddsemballage) Skicka sadeln till henne direkt och kräva henne på pengarna? Polisanmäla?
Är jag som köpare skyldig att hålla sadeln till postens utredning är klar, eller kan jag skicka sadeln till henne direkt?
Var ska jag vända mig?
Vad har jag för laglig rätt egentligen?
Ska jag lämna in sadeln till en leg.sadelmakare för att få den utvärderad på pränt? Vem står isf för den kostnaden?
Jag är rädd att jag har blivit lurad, men eftersom jag inte bor i samma stad som denna person så är det inte så lätt att åka dit och knacka dörr direkt... men jag skulle bra gärna vilja