Befästa tölten

saraaandersson

Trådstartare
Jag har en 4åring som jag ridit in själv. Han är väldigt duktig, ganska ridbar, lösgjord och mjuk och han är redo både fysiskt och psykiskt för tölten.
Rider för tränare ganska ofta också (ca 2-3ggr/månaden)..

Han är en femgångare med mycket pass i sig och när jag köpte honom som oinriden 3åring så grisepassade han bara, vilket han även gör mycket i hagen idag. När man sitter på så travar han och galopperar utan problem.
Jag har börjat med tölten lite grann, den blir passtaktig ibland men jag har lärt mig att få honom ren.
Men jag vill ändå bli överröst med tips och ideer på hur jag ska få fram en så bra och hållbar tölt så möjligt. Det här är den första hästen jag rider in helt själv. Tanken med den här hästen är att han ska bli min framtida tävlingshäst, stil el speedpass kommer vi säkert tävla då jag (och mina tränare) tror att passen kommer bli väldigt bra, men skulle vara roligt att även kunna tävla femgång på honom med bra resultat.

Sv: Befästa tölten

Skicka iväg hästen till en tränare so mtöltsätter säger jag bara.. Det gjorde jag själv och ångrar ingenting.

Jag själv var helt grön på att tölta och red in hästen i grunderna bara de jag kunde helt enkelt sedan åkte hon först iväg 2 månader på dressyrträning hos en vanlig dressyrtränare som red storhäst.
Där fick Jorunn lära sig att arbeta rätt i form, skänkelvikning bak och framdelsvändningar öppna sluta och ja dressyrgrunderna helt enkelt.

Efter 6 månader åkte hon iväg för att lära sig att tölta då hade Jorunn inte visat en tendens övt att ens ha tölt i sig och trode inte hon kunde tölta ens.

Men efter 1 månad så töltade hon och efter ytterligare 6 månader åkte hon iväg för att utbildas mer i tölten under 2 månader.

Och resultatet är att jag har en välutbildad liten dam här hemma med supertölt:love:

Kan varmt rekomendera Michis här på buke..:love:

om du har möjlighet till det tycker jag att det bästa för er vore att träna oftare för tränare och att du och hästen lär sig tillsammans om tölten redan finns där, gör den inte det kan det vara knepigare men då skulle tränaren kunna töltsätta först och att du sen tränar för tränaren ganska ofta.

Att bara själv träna upp tölten är jätte svårt om man inte vet hur det ska kännas när takten är ren och hur man gör.

Jag har haft turen att få ha en riktigt riktigt bra tölthäst så jag har lärt mig massor av honom och sen har jag kunnat plocka fram tölten på ett helt annat sätt hos andra hästar nu när jag vet precis hur det ska kännas.

Tack för tipsen. Jag skulle vilja skicka honom till en tränare, men det är ju inte helt gratis..
Men skulle kunna rida för tränare lite oftare än vad jag gör idag. Tränar just nu ca 2-3ggr/månaden för utbildad instruktör. Rider även andra hästar som jag själv kan träna på.

ja det är snordyrt att skicka iväg dom, men om du kunde få ut en tränare som hjälpte dig 2 ggr i veckan och så kan du träna på det tränaren och du gjort på lektionerna emellan passen, blir betydligt billigare än om hästen ska bo heltid hos tränaren och så utvecklas ni tillsammans samtidigt.

Precis (: jag har turen att ha mina två tränare på samma gård. Den ena är lite mer åt dressyr, rida igenom hästen, teknik osv. Och sen har jag den andra som kommer ifrån island och rider "snabbt, rakt fram" .. så jag kan blanda deras två stilar.

Just nu har min häst tyvärr haft sönder sina framhovar lite grann.. men hovis kommer på torsdag så tills dess blir det bara lite lugn ridning. Min har även haft sin vila nu så jag har precis börjat sätta igång honom.

Nu är jag rätt kass med att förklara via dator osv. Men pratar genom min häst som jag hade. Hade nämligen en fyrgångare som hade väldigt svårt för tölten då den blev väldigt travtaktig. Bakbenen bland annat blev som gelé. Först var det små töltsteg sen gick det över i trav eller grisepass. Jag fick tips om att träna bakdelen och ryggen då hästen bär sig lättare om den har mer kraft och styrka.
Orkar inte hästen sätta under sig så faller den lätt framåt och "glömmer av bakdelen".
Tränade mycket i skogen. (Backar bla). Hästen tränar atomatiskt bakdelen för att ta sig upp och även ryggen. På stigar tränade jag mycket skänkelvikningar, öppna och sluta och att sätta bakbenen under sig.
När han fick knapp på det och blev starkare blev det även lättare för han att få fram tölten. :)

Okej, tack för tipset :) hade tänkt träna mycket i skogen nu i sommar och bygga muskler och förbättra konditionen. Blir kanske mycket lättare för honom med mer muskler.

Viktigast av allt är balans, utan balans ingen tölt.
Sen pga att hästen blir passtaktig är att han inte bär sig på bakdelen.
Tölten rids bakifrån och framåt genom ryggen..

Gör så här:

låt hästen tänja ut sig och gå på lösa tyglar i alla gångarter (utom tölt) tills den hittar sin balans, rid i halvlätt el lätt sits.

sakta ner och öva tygelhjälperna antingen sittandes i sadeln eller från marken, lösgör hästen och mycket halvhalter tills hästen lyssnar på dig.

Träna nu övergångar och när du har eftergiften i både skritt och övergångar kan du träna tölten.

Galopp övergångar är jätte bra pga att hästen då balanserar upp sig och bär mer på bakdelen. Gå över från galopp direkt in i tölt.
Träna i nerförsbacke är också bra pga att hästen måste böja sina bakben för att hålla balansen.
Bakdelsvändningar och volt tillbaka är bra och gå då direkt in i tölt.
Boots kan vara bra, men använd ej för mycket.

På vissa hästar med mycket pass kan det vara bra att göra en "travfattning" och försöka gå in i trav men när hästen precis ska börja trava så gör du en halvhalt, sätter dig ner i sadeln och driver på. Så att du på det sättet lurar hästen att gå in i tölt. Detta ska ske väldigt snabbt, kanske på nån sekund.

En bok jag rekommenderar är Dressyr med Kyra!

Mvh Anna

Tack så jätte mycket!! jätte bra tips.
Men dock tror jag inte att vi kommer kunna lära oss gå in i tölt direkt ifrån galoppen, då han lägger sig i pass istället. (plus att jag vill inte träna bort det, då jag vill ha en häst som är väldigt lätt att lägga)

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 216
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 640
Senast: Cambrie
·
L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
3 052
Senast: NOC14
·
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 590
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar