Befälet över bettet

mullah

Trådstartare
Behöver ett eller flera goda råd nu. Har ett sto som är stark och het. Travarbetet börjar funka bra och jag kan rida henne med ett mjukt stöd på tygeln I galoppen blir hon däremot het, ligger på. Men värst är när jag ska bryta av till trav, finns liksom ingen broms på hästen och hon blir sur och studsar på stället vid övergången. Det är värre i vänster galopp. Hur som helst, så brukar jag försöka flytta henne för vänster skänkel i själva övergången för att hon ska lätta i handen men då svarar hon med att bli ännu starkare. Hurifasen ska jag få hästen och acceptera övergången och inte ta tag i bettet och dra iväg. :confused:
 
Sv: Befälet över bettet

Här finns klassiska knep att ta till :laugh: . Avbrott från galopp ska göras för inner tygel (samling främst på ytter). I galoppen, minska så pass mycket som hästen orkar - och istället för att "bromsa" ned i trav - böj hästen inåt och lägg en liten volt i samma ögonblick som du vill ha trav (dvs en extra kram i inner tygel).

Då förhindrar du att hästen "kastar fram inner framben" vilket hästar som älgar iväg i avbrotten gärna gör + att du sätter in inner bak lite extra. Man vinner också på detta genom att man slipper slåss med hästen i munnen. Är det extremt mycket som hästen går emot kan man även lätta på ytter tygel i avbrottet - dvs medvetet låta den skjuta ut yttersidan - det brukar lugna den stressade eller upprörda hästen.

Precis när avbrottet går igenom måste naturligtvis en eftergift ges i innerhanden och sedan låter man volten "göra jobbet" vilken får hästen att automatiskt minska tempot!

Detta är ingen "quick-fix" - det kan ta många ridpass innan hästen lärt sig, eller förstått, att lugnt bryta av från galoppen...

Ett annat tips är att du som ryttare måste ha bestämt dig INNAN avbrottet vilken takt du vill ha i den efterföljande traven. Många bryter bara av och sen gör sitt bästa för att "hänga med" i den trav som hästen väljer - men följd att man lätt tappar balansen :o. Om du bestämmer i förväg har din kropp lättare för att förtydliga (läs hästen anpassar sig) vilken trav du är ute efter. Variera! Bryt ibland av till en ökning - och ibland till en minskning/samling.
 
Sv: Befälet över bettet

Hästen är aldrig starkare än ryttaren eftersom det ju är ryttaren som håller i snöret ; )

Träna övergångar av alla dess slag och tempoväxlingar - på långa tyglar. Börja med att göra det i sakta fart.. Det du ska hitta är knappen som gör att hon växlar ner utan att behöva dra i nödbromsen (tygeln). Om du inte får det svar du tänkt dig, släpp skänkeln, rid lite fram igen och testa igen, med en annan knapp. Är det inte rätt knapp så hjälper det inte att trycka fler gånger på den. Till slut kommer du att lära dig hur du ska göra med din kropp för att få rätt respons, då först kan du ta upp tyglarna.

Det som är viktigt är att inte fastna, ska du ner till trav från galopp så räkna ner i takt med sprången - minska (släpp), minska (släpp), minska (släpp). Om du 'hänger dig' på bromsen skapar du bara motstånd.

Glöm inte att rida framåt med jämna mellanrum, det är väldigt lätt hänt när man har en pigg häst att man hamnar i konstant bromsläge, man kör med dragen handbroms så att säga, man nöter ner den och plötsligt tar den inte, för den är nedsliten... Samma gäller ju omvänt, med tröga hästar. Därför är det så viktigt att alltid träna tempoväxlingar!

Sedan är det alltid bra att kolla tänderna!
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 328
Utrustning Hej! Jag tänkte fråga bara, vad har ni för erfarenheter utav bettet nedan? Det kommer ifrån Fager och modellen heter "John Universal"...
Svar
6
· Visningar
2 132
Senast: Dopy
·
Ridning Behöver verkligen tips och råd.... köpte för 2 månader sedan ett jättefint, välutbildad och välstammat dressyrsto som jag skulle ha som...
2
Svar
23
· Visningar
5 203
Senast: villhöver
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 668

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp