Sv: Bedrägeri vid hästköp
Man har dessutom rättsskydd på hemförsäkringen, så tiotusentals kronor blir det inte om du läst på.
Fast det är ju inte så lätt som du får det att låta... Eller mina erfarenhter, vilket är väldigt små ifrån bara mitt fall och folk i min krets man pratar med, är att det inte är så enkelt som man önskar.
Jag ligger iallafall ute med tiotuseltals kronor som det ju inte är säkert om jag får tillbaka. Det är en chansning så som jag ser det.
Det gäller att ha en hemförsäkring som täcker det, vilket jag förstått det som att alla inte gör. Sedan ska hemförsäkringen okej:a det.
Men det kostar dig ändå pengar, eller iallafall tillfälligt om man vill se det så. Man får ju fortfarande betala självrisken plus ofta en viss procent. För mig är det 2-3.000 +25%. Med tanke på att advokats kostnaderna för mig på ett års tid och då har jag minst ett halvår kvar till huvudförhandlingar (som lär bli ännu dyrare för då kommer ju min advokat lägger ner mer tid igen när det närmar sig) är uppe i över 100.000kr så blir det ändå att man måste vara beredd att betala en hel del pengar.
Sedan ska man ju alltid vara förbered på att förlora. Min hemförsäkring täcker då inte lika mkt om jag förlorar eller väljer att dra sig ur. Så för min del är det mkt att ger man sig in i leken får man stå ut och inte ge upp.
Även om man vinner, är det inte säkert att det bedöms så att man får ut för alla sina kostnader. Och har man otur och har köpt hästen ifrån fel person så är det inte säkert den har pengar man får ut, utan man får en fin kö-lapp ifrån kronofogden.
Jag vill inte att någon som blivit utsatt för orättvissa ska ge upp, det är inte alls tanken med det jag skriver. Men man bör nog helt klart tänka sig för innan man ger sig in i processen, för det är slitsamt och bara för att man har rätt beytder det inte att det bedömms helt som man tycker i domstol...