Bedöms stammen eller individen?

P

Pockan

Hej! Har med intresse följt flera års bruksprov samt visningar och årgångstester. Ibland blir jag faktiskt riktigt förbannad! Ta hingsten Stonefire tex. Nu när det kommit fram att D-Day är far ska betäckningstillståndet dras in. Man kan undra varför. D-Day är godkänd samt att Stonefire bevisligen bedömts vara av tillräckligt god kvalitet för att användas i svensk avel!
Vi har själva bedrivit uppfödning av halvblod i ca 15 år, och haft vår beskärda del av framgång på denna front. Vi har visat föl och unghästar i många år och sett många bra individer som blivit nerdömda pga "dålig stam". Är det inte individen som ska bedömmas?
Eller?
Ska stammen betyda så mycket? Det skulle vara roligt att göra ett blindtest med hästar med varierande stam som visas utan att domarna sett stammen innan.
MVH / Fia

Sv: Bedöms stammen eller individen?

Skulle sitta längst fram på bänkraden i så fall.

Inom travet finns mörkeranmälan..
Kanske skulle det vara kul att testa domarna.
fram med ett femtiotal halvblod som tidigare någongång har fått ett utlåtande.
Nu ska dom granskas igen..utan stampapper..

Då lär det kokta fläsket bli stekt...

AM

Hej ! Jag tycker också att fölmönstringar tex skulle så att säga genomföras utan att domarna fick se stamtavlan samtidigt som dom bedömde. Det skulle vara intressant. De kunde få se papprena på fölet efter omdömet om hästen...

Jag håller med dig fullkomligt !

Det vore oerhört intressant att låta alla former av unghästtester vara rena blindtester för domarna. Det är ju individen som skall bedömas, INTE stammen.

jag ser egentligen inte någon anledning ALLS till varför man inte kan göra på det viset !

Stonefores betäckningstillstånd drogs väl in p g a att hans stam var oklar? I ASVH:s pressmeddelande stod att det drogs in när man inte kunde matcha hans DNA mot hans uppgivne fader.

Jag fattar inte? Om han dög innan så är han väl inte en sämre individ för att han är efter D-day? Dessutom är det ju dressyr Stonfire tävlar i....

Vad skulle vara anledningen till att han INTE får lösa licens då?

En vän till mig ringde och frågade och fick svaret att det var inte den stammen som de godkänt utan de skulle ta upp det igen och se om han går igenom igen. Tycker det verkar lite konstigt att han inte skulle vara godkänd med D-Day som far, vi får se.
Kan inte tänka mig att de kan/vågar vägra honom tillstånd.
MVH / Fia

Men det är väl inte så konstigt? Han blev godkänd med en viss stam, som sen visade sig inte stämma. De har dragit tillbaka betäckningstillståndet under tiden de kommer tillrätta med alltsammans. Han ska visas igen nästa år för ny prövning och det borde inte innebära något annat än lite pappersexercis för hans del. Naturligtvis är det viktigt att godkända hingstar har känd och korrekt stam!!!

De analyserar ju stammarna på hingstarna som anmälts till bruksprov just för att se så att de har full stam. Finns det krav på fyra (god)kända led så ska det såklart efterföljas.

Att sen Stonfire är precis samma individ med precis samma kvaliteter är en helt annan femma. Eftersom han blev godkänd, kom igenom nålsögat, så kan jag inte tänka mig annat än att han kommer att bli godkänd igen, fast nu med korrekt stam.

Det är klart att hans stam måste utredas ordentligt innan de sätter honom i avel!

Är den bara klar, och han har ett godkänt bruksprov, så ska det ju inte finnas några hinder för att sätta honom i avel!

Undras hur seminstationen där han kom till känner sig idag...

Skulle vara intressant att reda ut ansvarsfrågan i det här fallet. Borde inte Stonfires uppfödare resp ägare (om det nu inte är samma) få ut nån slags ersättning?

Tycker verkligen att hans uppfödare borde få någon slags ersättning!

Om inte ansvarsfrågan i detta ärende reds ut och det kommer prejudikat om vem som har ansvar att stoet semineras med sperma från rätt hingst är det säkert många som drar sig för att slicka sitt sto till en seminstation och istället föredrar naturlig betäckning.

Precis och absolut! Det skulle behövas en kraftfull markering mot slarviga seminstationer!

Detta har diskuterats många gånger här och säkerligen lite överallt i Sverige. Mig veterligen har jag bara hört stöd för att mörka stammen till efter bed.
Min åsikt är inte bara att avkommor med "dåliga" stammar får lägre poäng, anser även att avkommor som inte är glänsare men som har "för tillfället intressanta stammar" får lite bättre poäng än vad de kanske förtjänar - för dagen.

Inom dressyrtävlan kanske häst och ryttares namn också borde vara dolda för domare till poängen är satta.

Jag anser också att hästarna ska bedömas utan uppgifter om stam. Rent fånigt att se ibland, hur en häst kan bli bedömd att ha egenskaper som pappan är känd för, och ingen annan än domaren ser dessa egenskaper hos hästen....

I den föga inkomstbringande hobbyn kattutställning får domarna inte läsa katalogen förrän utställningen är avslutad, katten går igenom alla bedömningarn med enbart ett katalognummer. Givetvis är ju vissa ägare och katter kända ändå, men man slipper en stor del av "bedömning på gamla/föräldarnas meriter".

Lånar knapp

Jag har tydligen missat den här hingsten eller rättare sagt kommer jag ihåg att det var en hingst som blev godkänd med den stammen, men kan inte komma på hur han ser ut. Någon som har en bild på honom.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har hört många historier om att hästar har "fel" fäder, tack ock lov aldrig råkat ut för det. Vet någon hur vanligt det är? Vanligt är väl fel ord men jag tror att ni förstår vad jag menar.
Misstag kan ju alltid ske, dock inte så kul att råka ut för detta. En kompis hade ett travsto som skickades till en seminstation i mellansverige för betäckning med stationens travhingst. Fölet kom och var en ädel och fin fölunge. Vid den vanliga DNA kollen visade det sig att det var stationens fullblodshingst som var pappa! Kan inte vara så kul att vänta en blivande Elitloppsvinnare ;) och istället få en XX / travare. Det blev visserligen en trevlig ridhäst av fölis.

Jag tycker forfarande inte att det är helt rätt att dra in Stonefires tillstånd då det redan är utrett vilken stam han egentligen har, men jag förstår mot argumenten. Det var inte meningen att det skulle bli en diskussion om Stonefire även om ämnet är aktuellt, det finns redan en tråd om honom. Bara så jag inte får "på moppo" för det! ;)

MVH / Fia

Vid hingstpremiering bedöms BÅDE stammen och individen.
Individen för att veta dess egna kvalitéer, stammen för att man vet hur den brukar förärva sig.

På shetlandssidan har det hänt några gånger de senaste åren att det visat sig att stammen inte stämt, vid blodtypning eller DNA-koll. Där är det dock så att man inte kan stambokföra hingsten förrän härstamningskontrollen är klar och därför blir ju inget tillstånd utfärdat förrän allt är utrett.
Jag vet inte storyn bakom ovan nämnda hingst - har han HAFT betäckningslicens redan, innan det var klart med härstamningskontrollen? DET förvånar mig i så fall. Men är det så, så är det ju ändå fel uppgifter som bedömts vid avelsvärderingen, vilket gör att man kan förstå varför man drar in tillståndet tills allt är utrett. Jag skulle tro att när allt detta är klart så blir hästen fullt godkänd, om han nu har dessa kvalitéer.. SÅ har det i alla fall varit bland shettisarna.

Det kan inte t o m vara så illa så att det är Flyinge som haft både D-Day och Levantos på tappning som har skickat fel? Någon som i hastigheten satt fel namnlapp på sperman efter att bara ha sett att det var en skimmel inne för tappning?
Var tappades Levantos det aktuella året? Var det fortfarande när han var hos Malin så lär de ha varit norrut dock...
Kanske sannolikare att det är seminstationen.
Spekulationer...

Som sagt, spekulationer.

Det viktigaste tycker jag är att stoägaren får upprättelse på något vis och att noggrannheten vid seminstationerna ökar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka