Bedöms stammen eller individen?

Sv: Bedöms stammen eller individen?

För ett par år sedan när jag var mer involverad i kvalitets brukade löshoppningen dömas utan att domarna kände till stammen, det tycket jag var ett mycket bra initiativ.

Det är lite skillnad på hingstpremiering och vanliga unghästtester tycker jag.

Vid en hingstpremiering kan ju hästarna få extra poäng pga stammen är extra intressant av någon anledning. Det tycker jag är helt i sin ordning.

Xeline skrev:
Det är lite skillnad på hingstpremiering och vanliga unghästtester tycker jag.

Vid en hingstpremiering kan ju hästarna få extra poäng pga stammen är extra intressant av någon anledning. Det tycker jag är helt i sin ordning.

Tycker också att det borde vara så att domarna inte ska veta stam, ägare och uppfödare. På hingstpremieringarna är det en sak att de vet men på utställningar och andra visningar där man bedömer individen så kvittar det ju vad det är för stam eller vem ägaren är.
Likaså borde det vara på dressyrtävlingar att domarna inte vet vilket ekipage det är dom bedömer, (de beömer en häst med t.ex. nr 10).
Tänk om man kunde få igenom ett sådant förslag då kanske alla hade chansen att få fram något riktigt bra och få en rättvis bedömning. :banana:

Många av oss här skrev ju till Ridsport, där vi bla annat bad om att få fölmönstringar utan att domaren visste stamen, men icke. Men visst är det snett det här.

Eftersom att det fungerar att visa hundar utan att domaren vet stamen, så borde domarna som dömmer hästar också kunna göra det.

Håller med dig om att individen skall bedömas INTE stamen. Visst kan dom få + poäng om stamen är bra. Men vem säger att en stam är bra? Alla anser ju inte lika dant.

Sassy skrev:
Jag anser också att hästarna ska bedömas utan uppgifter om stam. Rent fånigt att se ibland, hur en häst kan bli bedömd att ha egenskaper som pappan är känd för, och ingen annan än domaren ser dessa egenskaper hos hästen....

Det är ju helt skrämmande att det kan gå till på det viset!! :mad:
Men visst så är det säkert inom all sådan verksamhet o sedan beror det säkert mycket på domarens egen personliga uppfattning om h*n gillar just den stammen, exteriören osv.

I helgens fyraårschampionat för gångartshästar vann en häst med okänd stam ! Det tycker jag är intressant ! Då måste de ju ha bedömt individen och ingenting annat. Kul !

lånar knapp

man kan ju undra om det finns ägare till vad de tror är e. D-day och så är det e. Sonefires pappa ;-) Att man helst sonioka blandat ihop en hoper strån och märkt dem fel ??
Det är ju svårt att veta omfattningen, är det bara denna individ, eller finns fler som fått fel sperma?
Skrattretande faktiskt. Klantigt, och hur skall man som stoägare kunna lita på vad man får i fortsättningen ?? Måste säga att förtroendet för seminhanteringen är väääldigt lågt hos mig efter detta iallafall.

Det står i senaste Ridsport att stoet som skulle seminerats med D-Day gick gall.

Jag tänker så här: En tappning av en hingst ger ju upphov till många doser/strån.
Om man märkt fel DÄR, då är det nog mer än _en_ stoägare som inte fått vad man trott sig få. När man så portionerar ut tappningen till doser/strån är ju isåfall alla de märkta med fel hingst...För man märker väl rimligtvis inte upp doserna när man skall inseminera, utan när man sätter in dem i "lager".

jag kan förstå att dom drog in tillståndet och jag kan förstå att stammen har stor betydelse när man skall prestationsavla. Det finns ju hingstar man vill ha bort från aveln därför att dom inte har nedärvt något bra även om individen har varit bra.

Men om man skulle bedöma hingstarna utan stam finns ju risken att man får in just den stammen igen som man inte ville ha i aveln och vart hamnar aveln då??

Xeline skrev:
I helgens fyraårschampionat för gångartshästar vann en häst med okänd stam ! Det tycker jag är intressant ! Då måste de ju ha bedömt individen och ingenting annat. Kul !

Med platssiffrorna 7 och 1 !!!

Läs senaste Ridsport så ser du att stråna blandades ihop på mottagarstationen och inte på tappningsstationen.

jajaja, sen när skall man tro allt som skrivs i tidningarna...

jajaja, sen när skall man tro allt som skrivs i tidningarna...

Jag anser att Ridsport är en seriös tidning och kan inte förstå varför de skulle "ljuga" om det. Det kan ju också vara så att de blandade ihop stona.

Efter att ha läst Ridsport i 25 år gör jag bedömningen att det är en seriös tidning!

visst kan det vara en seriös tidning, men de är väl ändå hänvisade till andrahandsuppgifter, för de lär ju inte ha varit med på plats när förväxlingen skedde-eller hur?
Och man kan ju anta att det ligger i stationens intresse att få det att framstå som ett enda olyckligt misstag -vilket det mycket väl kan vara, men jag tillåter mig en viss sund skepticism, som alltid när det handlar om prestige och stora intressen...

Läs artikeln så ser du att det är ett helt uppslag av intervjuer med olika inblandade :smirk:

jag får väl försöka leta upp den..
Som sagt, det kan mycket väl vara som det skrivs, men jag är ju en taskmört, och vi är skeptiska ända tills det står utom allt tvivel att inget fuffens föreligger :p :D

Men sannolikheten att det blir fel på tappstationen är ju mindre, varför skulle man märka rör med ett annat namn än den hingst man har på station? D-day och Levantos har väl aldrig varit på samma station? (kan ha fel där)
Tur i oturen ändå att inte Stonefire betäckt nåt i år, där kan man snacka om kompenstion till alla stoägarna...
Vore bra med individprövning på unghästtesterna. Tror många får poäng efter stamtavlan. Däremot på bruksprov är ju stammen relevant.

Det verkar nästan som att du vet mer i detta fall än du talar om. Skulle själv tro att det är på seminstationen dom slarvat, hur stor sanolikhet är det att D-Day tappades och Levantos kommer in som nästa hingst för tappning? Mig veterligen har dom ju inte varit på samma station.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka