Bedömningsmiss??

Sv: Bedömningsmiss??

Görel: Absolut. Jag riktade inte inlägget till dig. Tycker bara att det är roligt att "tjöta" lite.

Du är min idol när det gäller avelskunskaper :bow:

Ps. Jag vill poängtera att jag absolut inte riktar ngn kritik till domarna som jag tycker gör ett strålande jobb, bara systemet som sådant.

Sorry, jag är byråkrat i det civila och tycker att det ibland är så jobbigt när jag blir påhoppad när jag bara följer regelverket;)

Jag var på föreläsning i förra veckan om avel. En känd profil sa att hoppryttarna helst inte vill ha stor trav då det blir för mycket att rida på, de bästa hopphästarna, förutom att de skulle hoppa och galoppera bra, var de som hade 6 på trav, då var de behagliga att trava på. Så det är bra om det avlas fram sådana hästar för hoppsporten.

Ha ha Eastwick vad ska du göra med din pålla då?
Den travar för bra för att bli hopphäst och galopperar för dåligt för att bli dressyrhäst.
Voltige kanske?

Nu blir det OT, men man skulle även fästa större vikt vid att avla på hästar som hade bra syn och uppfattningsförmåga och i och med det kunde avståndsbedöma hinder bra. Teknik och förmåga måste hästen såklart ha för hoppning, men de hästar som ej har bra syn kan aldrig lära sig lösa lite trixigare vägar som det är i de högre klasserna hur bra de än kan hoppa teknikmässigt. Han gav exempel på några hästar på Flyinge med bra hoppförmåga, men ej med så utvecklad syn som för några år sedan hade tränats av honom själv och Flyinges bästa hoppryttare. De tränade hästarna i ett år i löshoppning inför bruksprov, så länge hästarna kom bra på hindren hoppade de jättebra teknikmässigt, men så fort det blev en förändring i avstånd som ej stämde så kunde de ej själva rätta in sig efter detta utan rev eftersom de ej kunde se att de låg fel. Därför sa han att man inte ska lägga ner för mycket tid på vissa saker, för har de inte naturligt syn och uppfattningsförmågan med sig så går det ej att träna in.

Så nu kanske vi ska börja syntesta våra hästar innan de sätts i avel;) Syntest på kvalitets kanske... Något ligger det väl i vad han säger, men såklart finns det andra faktorer som också spelar in tycker jag.

Fast det finns ju hästar som bara har ett öga och ända gått svår klass. Hur kan han vara säker på att det är synen det var fel på hos test hästarna. Dom kanske helt enkelt bara var väldigt tröga i tanke/reaktionsförmågan? Hästvärdens bimbos :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka