Bedömningsmiss??

Sv: Bedömningsmiss??

Måste säga att jag är lite emot dessa bedömningar, föl,3-års och kvalitèn.... man vill ju gärna få höra lite kritik osv,men det ska inte behöva registreras, för man kräver väldigt mkt av tex en 3-åring,de ska vara löshoppade 1.10-1.20? och helöst ridna i form och i alla gångarter,trots att man inte ska rida in en 3-åring förrän årsskiftet då de fyller 3...och då ska man hinna med allt detta på 4 månader då testet ska äga rum.... likadant på kvalitèn, en 4-åring ska hoppa minst 1.05 och tävlat ....en del tävlar ju var och varannan helg för att kvala till championatet..... de ska kunna galoppombyten etc.... det är att kräva mkt tycker jag.
Fölbedömningarna,den kritik som ges där gör att uppf får bra el dåligt betalt... hade själv en fölis (hingstens första årskull) som fick omdömet veka kotor....men på 3-årstest och kvalitèn,hade den fina ben?? man ska få kritiken på ett papper,men det ska inte reggas och ligga till gagn för hästens framtid.... en häst som fått 5-5 på tex hoppning kan haft en dålig dag,och skulle kanske fått 8-8 om den gått som på träningen.... men då bedöms den som dålig hopphäst.....

Vem säger att hästen måste ridas in årsskiftet när den fyller 3, det går bra att börja lite tidigare så man slipper skynda. Tidig belastning i små, små doser gör att hästen blir mer hållbar.
Och även om man skulle rida in den då, och hästen har hyfsad ridbarhet och en hyfsad ryttare, så är det inte alls svårt att hinna få den så pass ridbar så den går att visa på ett tre-års test godkänt. Många hästar går i "form" redan efter dom blivit ridna ca 10 ggr, om ryttaren bara vet vad den gör och hästen är korrekt byggd.

Och en 4-åring behöver inte kunna byten, det kommer först i 6-års programmen!

Ja du, hur gör man....

Man tränar hästen för uppgiften efter konstens alla regler på Flyinge under expert ledning. Den hoppar på SAMTLIGA träningstillfällen (ca 6 ggr under 3månader) jättebra med mkt bra teknik och framförallt temperament/lätt att påverka.

Sedan åker man till Bollerup och får en häst med klas I på gångarterna (inte väntat, ren hoppstam), går in i manegen och hästen fullkomligt DÖÖR. Ställer sig i ett hörn och gnager på sargen och bryr sig nada om sin matte med medhjälpare. Hästen springer runt i en hasig trav utan tillstymelse till bjudning. Kravlar sig över hjälphindret 2 ggr och sedan även huvudhindret 1 g, fast med 2 språng imellan. sedan gör den inget mera alls, jag avbryter och vi går ut.

Tror att något är fel på hästen och åker till klinik veckan efter, de hittar inget fel. Löshoppar hästen igen samma vecka och den hoppar super.

MEN senare visade det sig att den hade KS och att den antagligen var född med det. Den började bete sig konstigt vid uppsutten hoppning och då röntagdes den och KS hittades.

Just på 3 årstestet var absolut första gången den visade någont som helst tecken på att inte vara ok och jag + alla andra var i chock.

Hästen börjar rehab men blir aldrig bra, avlivas när den är 5 år.

Ingen rolig historia med så var det:grin:

På Strömsholm både i år och förra året var det hästar som fick 1-1 på hoppningen. Tyvärr såg jag det inte men fick höra att de knappt kom över hindrena. I år var det en 0-0 som tydligen inte hoppade alls.

Varför åker man iväg med så oförberedda hästar? :( :cry:

Måste inte alls bero på dåligt förberedda hästar, är många andra orsaker som kan spela in...

min kompis fick 1-1 i hoppning för ett par år sedan och jag kan säga att den var förberedd. sedan att den tog i över hinder så ryttaren sköts ur sadelnx2 och efter det blev hästen osäker och ingenting fungerade.
så det behöver inte alls betyda att de är dåligt förberedda, precis som ann80 skriver.

Senast ändrad:

Det är ju svårt att uttala sig om hennes galopp om du inte tycker att filmen du visar är representativ. Men på filmen förtjänar hon inte högre poäng enligt min åsikt.

Jag såg denna bedömning och kan säga att jag reagerade på att domaren visade så lite intresse för denna häst, det är inte otänkbart att dom inte fick se hästens register eftersom dom större delen av tiden stod med ryggen mot denna häst.

Personligen tycker jag att det var MYCKET bättre när man red en och en. För det första så har jag sett flera fall där man fått gå en tillsammans med en häst som "flippar". Inte roligt om man har en känslig häst som då kanske får sin visning förstörd. Dessutom så tror jag att det kan vara en viss skillnad vilken häst du går samtidigt med. Kan tex nämna mina två hästar. Den ena har trevlig taktmässig gång med bra bakben, dock ingen stor gång, ser man honom solo ser han jättetrevlig ut. Men kommer han in tillsammans med min andra häst som har stora spektakulära gångarter så ser han ut som en struttig ponny.
Dessutom skulle man inte, som TS gör, behöva oroa sig för att hästen inte fått den totala uppmärksamheten.

Jag tycker att din häst har en trevlig galopp som säkert kommer att bli ännu bättre när den orkar mer/blir starkare.

Det som den har emot sig är nog att den kanske inte har en riktig dressyrgalopp med mkt gest. Den har lite mer fullblodsgalopp med god takt men lite markbunden och rakbent. Jag tror att du i längden vinner på din hästs galopp eftersom den antagligen är mkt lättare att reglera och påverka.

Det är ursvårt att bedöma galoppen på en film, men jag kan nog tycka att på filmen så ser det ut som en 6 kanske en 7, men inte mer.

Det är ju hästens förutsätnngar som dressyrhäst som bedöms.
Din häst har ju ren hoppstam vad jag kunde se och har enligt mig även en hopphäst galopp.

Är lite inne på samma bana som föregående talare. Att hästen har en mer hopphästbetonad galopp. Dessutom så är det ju så att just en markbunden galopp oftast är som aldra minst gynnsam att visa i fyraårs åldern, vilket kan förklara poängtappet. Som treåring visas dom ju lösa och kan dra på lite och sas kamoflera markbundenheten Som fyra åring har man ju precis börjat att plocka ihop dom lite men dom har ännu inte styrkan bak, vilket gör att markbundenheten blir ännu mera tydlig, det blir liksom ingenting kvar. Däremot när denna häst blivit starkare bak och därmed får upp sin framdel så blir hon nog fin igen ska du se.

Och en 4-åring behöver inte kunna byten, det kommer först i 6-års programmen!

Gäller dressyrhästarna. Men dom 4-åriga hopphästarna måste kunna byta galopp, det bedöms när dom visas upp i 4-års championatet.

Dessutom så kan man ifrågasätta poängsystemet och framförallt hur skalan används. Om man betänker att denna häst har bedömts tidigare, med en 8 på galoppen, det är samma galoppoäng som Briar fick. Hoppas att TS inte tar illa upp, men jag tycker mig se en viss skillnad.

Jag tror, helt ovetenskapligt, att dom flesta hästar som bedöms, får mellan 6-8 i betyg. Det ger väldigt lite spelrum. Det kan väl inte vara rimmligt att en vanlig hobbyhäst ska ha samma betyg som en häst i yppersta världseliten (sen är det klart att Briar inte rörde sig så bra då som nu, men iaf). Jag kan personligen inte komma på ngn häst jag sett som fått lägre en 4 på ngn gångart. Känns som att hoppsidan är bättre på att utnyttja skalan.

Betydligt mer rättvist hade varit att utnyttja hela skalan.
Tex:
Dom riktigt dåliga hästarna 1-3
"Hobbyhästar" 4-7
Hästar för eliten 8-10

Betydligt mer rättvist hade varit att utnyttja hela skalan.
Tex:
Dom riktigt dåliga hästarna 1-3
"Hobbyhästar" 4-7
Hästar för eliten 8-10

Det var ett märkligt uttalande, man kan ju inte betygsätta hästar beroende på vem som skall rida dom i framtiden...

poängskalan är ju graderad enl följande:

10= Utmärkt
9= Mkt bra
8= Bra
7= Ganska bra
6= GODKÄND
5= Med Tvekan godkänd
4= Ej Fullt Godkänd
3= Ganska dålig
2= Dålig
1= EJ Visningsbar/MKT Dålig

En häst kan ju vara bra för dagen vid ett unghästtest UTAN att Jan Brink sitter på den. Sen att den har mkt större förutsättningar att komma fram som sporthäst med en proffsryttare på ryggen, det är ju en helt annan diskussion tycker jag:)

Fast det var inte riktigt så jag menade.....
Förstår att det kan tolkas så eftersom jag var lite otydlig :o
Menar inte vilka som skulle rida dom i framtiden utan mer vilken typ av häst det var rent kapacitets mässigt, dvs att en "hobbyhäst" kanske är en häst med gångarter som motsvarar en lite lägre nivå medans en "elithäst" är en häst som skulle kunna gå hela vägen. Det var mer som en lite bildlig översättning, för att man skulle förstå att det måste vara skillnad på RIKTIGT bra och lagom bra.
Sen kan naturligtvis allt hända på vägen både uppåt och nedåt.

Men vart jag ville komma är att skalan utnyttjas för dåligt, gå ut och titta på vilken unghäst bedömning som helst det kan vara endast ngt ynka poäng som skiljer en riktigt bra häst från en väldigt medelmåttig. Titta tex på TS häst är det rimligt att den ska ha lika hög poäng som tex Briar? Eller för den delen en annan häst som visades som hade en kort, stum, oelastisk galopp fick samma betyg som TS som faktiskt ser riktigt trevlig ut.
Hur många ggr har du sett en häst som fått betyg 2= dålig?
Hur många ggr har du sett en häst som faktiskt rör sig dåligt :grin:

Fast jag fattar det som att de högsta betygen ska ges till hästar som har potential för att hamna hos eliten, inte att elitryttare rider dem under provet.

Kan nämna att jag roade mig med att titta igenom resultatet från samtliga bedömningsplatser. I dressyren varierade betygen mellan 5-9 majoriteten låg på 6-7. Vad är det för mening att ha en 10 gradig skala om man bara använder 4 utav dessa?
I hoppningen däremot varierade betygen från 0-10.
Varför kan hoppningen använda hela skalan men inte dressyren?

En häst kan vägra att hoppa över ett hinder eller bara plöja rakt igenom det och alltså inte göra det den ska men hittills har alla jag sett lyckats få hästen att röra sig i alla tre gångarterna.

En häst kan vägra att hoppa över ett hinder eller bara plöja rakt igenom det och alltså inte göra det den ska men hittills har alla jag sett lyckats få hästen att röra sig i alla tre gångarterna.

:rofl::rofl:

Men du som säkert sett rätt många pållar, har du sett någon få en 2=dåligt?
För jag kan lova att jag sett flera hästar som rent ut sagt rört sig bedrövligt ändå får dom oftast en 5.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka