Bedömningsmiss??

Sv: Bedömningsmiss??

Inte om 5 = med tvekan godkänt. Då tycker jag gångarten är mycket ordinär men ändå godkänd.

Fast jag fattar det som att de högsta betygen ska ges till hästar som har potential för att hamna hos eliten, inte att elitryttare rider dem under provet.

Det är sant, men precis som i dressyrtävlingar så ser domaren ofta vem som rider och heter man vissa namn blir det alltid pluspoäng för det. Sedan kan det även vara så att elitryttarna kan plocka fram bättre gångarter än andra kan på en häst av samma kvalitet och domarna bedömer det som visas fram.

Jag var t ex på kvalitetstävling förra året där en häst som fått 899 på gångarter som 3 åring nu fick 776 på kvaliteten, mycket pga att ryttaren ej var så duktig att rida. Den hästen hade troligen fått mycket bättre betyg med ett proffs som ridit den, så på det viset blir det även automatiskt en bedömning av hur hästen rids eftersom det påverkar hästen väldigt mycket.

Sedan håller jag med om att skalan utnyttjas för dåligt i dressyren, men om det ska sättas 4 eller lägre betyg dvs ej fullt godkänd och sämre är rörelsen, dvs skritt trav och galopp i kvalitetens fall, ej utförd korrekt. Även om t ex hästen har ett jättekort steg och inte alls går i någon form så kan man då inte sätta sämre än 5 om den utför de moment den ska göra. Jag såg en som fick 1 på galopp en gång, den galopperade 3-4 språng i ett varv och ville sedan ej galoppera mer, visade alltså bara ena galoppen och ett fåtal språng av den.

Hästar som gått rent men inte haft några gångarter som lämpar sig för dressyr har fått 5.

Gäller dressyrhästarna. Men dom 4-åriga hopphästarna måste kunna byta galopp, det bedöms när dom visas upp i 4-års championatet.

Nu är jag inte så duktig på hoppning... Men pratar vi hopphäst byten är det väl mer att "skifta" galopp dom ska kunna, vilket inte är så svårt att lära en häst. Eller får dom nerdrag om dom tex byter ett efter bak?

Många hoppstammade hästar som fått höga betyg på hoppningen har fått 5 på traven. De ska ju ändå inte trava så mycket mellan hindrena att det påverkar deras förmåga som hopphästar.

Jag var på föreläsning i förra veckan om avel. En känd profil sa att hoppryttarna helst inte vill ha stor trav då det blir för mycket att rida på, de bästa hopphästarna, förutom att de skulle hoppa och galoppera bra, var de som hade 6 på trav, då var de behagliga att trava på. Så det är bra om det avlas fram sådana hästar för hoppsporten.

Jag vet... är ju likadan själv! ;) Antagligen därför man dessutom tycker att betyg 6 är en total katastrof också. Nästan lika med utdömning... Det går iaf. inte att rida dressyr på denna hästen. :rofl:

Hästar som gått rent men inte haft några gångarter som lämpar sig för dressyr har fått 5.

Fast är det rimligt att en häst som "rör sig bedrövligt" ska få endast ett poäng sämre än en häst som TS som har en rytmisk vägvinnande om än ngt markbunden galopp?

En häst som inte går rent ska inte bedömmas överhuvud taget utan isf. få omdömet ej bedömningsbar.

Elle12: intressant att höra att det finns ngn som fått en 1 .
Dock är det ju lite speciellt med galoppen eftersom en riktigt spänd häst kan vägra att visa den.
Men skritten, innebär det att hästen inte kommer in på banan eller?
Då ska den ju ha 0.
Vilka hästar ska ha betygen 1-4?
Varför finns dom om dom inte används?

Det ska du inte diskutera med mig utan med de som dömer, jag talar bara om vad jag sett.

Äh... den värsta förtreten har runnit av mig nu. ;)

När jag tänker efter lite själv så har hon känts lite trött det sista, inte konstigt med uppladdningen inför kvalitets. Dessutom var hon ju skadad hela tidiga våren så vi fick stressa henne lite för att hinna och fokus lades på skritt, trav samt hoppningen. Det är nog faktiskt så att galoppen inte riktigt är i sitt bästa slag just nu. Tänkte extra på det igår när jag red, hela hon känns lite tung, lägger sig lite i handen och orkar inte riktigt. Det blir vila fram till 21 sep. när hon skall starta sin första LC. :)

Nu har jag inte sett det på kvaliteten, men på vanlig dressyrtävling har jag sett 3 or och 4 or om hästen passar i skritt, då visar den ej den gångarten.

Ja så är det säkert! Men visst retar man sej, vet man att ens häst kan betydligt mer än den visar är det ju givetvis förargligt med lägre betyg..men man får trösta sej med att det är dagsformen som bedöms. Tycker du gör rätt i att glömma det här o åka ut o visa er på banorna istället! Det är möjligtvis inte en LC2 i Råda du ska starta 21 september:angel:

Nu har jag inte sett det på kvaliteten, men på vanlig dressyrtävling har jag sett 3 or och 4 or om hästen passar i skritt, då visar den ej den gångarten.

Det är precis det jag menar med att inte gå rent, inte att hästen är halt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka