Bedömningsmiss??

Eastwick

Trådstartare
Sitter här och surar lite, bla. på mig själv som inte kollat upp ordentligt.

Visade pållan på Kvalitets igår och döm om min förvåning när hon på sitt trumfkort (galoppen), efter att på både fölvisning och treårstest fått 8 på galoppen, bedöms med en 6:a. Dessutom en 6:a på temperament och allmänt intryck, hon uppförde sig helt exemplariskt!!

Den andra pållen däremot fick verkligen domarnas uppmärksamhet, tämligen hysterisk och dåligt grundriden, ryttaren fick lotsas fram av domarna för att kunna se gångarterna överhuvudtaget och därmed kom min pålle i skymundan.
Ville de sett ett större register kunde de väl ha bett henne också? Det känns som om de koncentrerade sig helt på den andra och kan mycket väl ha missat min hästs tempoväxlingar.

Dum som man är kollade jag först nu hur man överklagar och det skulle naturligtvis ha gjorts senast 1 tim. efter visningen.

Någon som vet om man kan vända sig till någon i alla fall?

Sv: Bedömningsmiss??

Tror att du får "bita i det sura äpplet", du kommer inte få den rättelse som du upplever att du ska ha, tyvärr.

Sedan kan ju faktiskt en 8a vid hand som föl och 3-åring visa sig vara en 6a uppsuttet. Jag säger inte att det är så i ditt fall.

Hoppas du kan komma över din besvikelse och sikta mot tävlingssäsongen nästa år i stället.:)

Fast den är verkligen inte en 6:a uppsuttet, galoppen är såååå ridbar! Den går att korta och länga hur mycket som helst, samtliga tränare jag ridit för har varit jätteförtjusta i henne. Det här känns verkligen orättvist, en 7:a hade jag kanske kunnat ta men inte 6:a.

Men men, vi får åka och tävla istället!!

Fast de bedömmer ju inte hur det känns utan hur det ser ut...:D

Det är ju en bedömning=inte alltid rättvist. Säger inte att det var rätt betyg i ditt fall, ibland gör de väl också fel.

Det gäller att stå på sig. Du skulle ha sagt till där inne att du ville ha mer uppmärksamhet eftersom din kompanjon strulade. Det hade du säkert fått.

OT
Sedan måste jag säga att det är ooootroligt vanligt att det klagas på att ens häst har blivit nerdömd. Allas hästar är alltid mkt bättre än vad domarna tyckte.
Visst ibland kan man undra hur de tänker, men absolut oftast så är det nog ägaren/visaren som har en hinna av ros skimmer framför ögonen när det gäller deras häst.

Har visat en del hästar och inte alltid fått höjdarbetyg. tex fick en häst jag hade 1-1 på hoppningen:angel::eek:. Veckan innan hade PE bedömt honom på en träning inför 3 årstestet som MINST 8-8....
Surt med sant.

En annan häst jag hade har en fantastisk galopp. Kommer in på 3 årstestet och blir smackad på av en "hjälpare" (snarare stjälpare) där inne, han lägger upp svansen på ryggen och struttar i väg med raka ben... Får trots det en 7 på galoppen och 8-8 i hoppningen. Hade kanske fått 9 på galoppen om han inte hade smackat.... Detta är en mkt känslig häst:D

Det jag vill säga med det här är att det är dagsformen mm som avgör ibland. Man ska inte stirra sig blind på siffror, men även lära sig att se på sin häst utan rosa glasögon. En häst med 6 or och 7 or kan bli jättebra tävlingshästar ändå.

Mynta hade väl 4-5 på sin löshoppning som 3 eller 4åring.....

Tänk på att galoppen bedöms efter sina förutsättningar för dressyr och inte för hoppning. Hästen kan ha en galopp som är perfekt för hoppning men kanske vara markbunden och därför inte den lämpligaste för dressyr.

Har själv en häst med en mycket spänstig och reglerbar galopp men hon kommer inte upp så mycket över marken och fick 7 på kvaliten.

Svarar alla, Nej, jag ser inte min häst i något rosa skimmer, snarare tvärtom.

Ja, aningens markbunden är hon, det erkänner jag, men att gå från lätt, rytmisk och energisk 8 och vägvinnande lätt med god rytm och balans 8 till ren/taktmässig rytmisk, markbunden med mindre god elasticitet 6 är att ta i. Hon fick 7:or på skritt och trav och galoppen är hennes bästa gångart.

Jag vet inte hur det är med kvalitetsbedömningar och inom halvblodsaveln, men när det gäller "vanliga premieringar" för andra raser så vet jag att det är helt lönlöst att överklaga en poäng. Det är dock mycket vanligt, har jag förstått. Det enda man kan "få rätt" för är om ett formellt fel begåtts.

Jo, jag vet ju det... behöver väl mest få ur mig min besvikelse då fokus legat på att få bort den förhatliga 6:an på skritten på 3:års och det lyckades jag ju med... tyvärr på bekostnad av något annat. :grin:

Vet precis hur det känns eftersom jag lyckades med samma sak på min pålla :eek:
Ridbarhet 6-6 när hon kom in och fick gå ensam för att den andra hästen uteblev. Hon gjorde exakt det man bad henne om utan att gnägga efter andra etc etc. Fick lite tröst av att höra att mina vänner som stod på läktaren hörde andra i publiken som upprördes över att min häst som gick så bra fick så låga ridbarhetspoäng. Det var den bästa de sett på två dagar :D

Måste ändå erkänna att det i alla fall gjorde så att jag i år inte hade en tanke på att visa min 4-åring på kvalitets. Hon får visa vad hon går för på tävlingsbanan istället. Man behöver inte betala för att bli orättvist bedömd anser jag :angel:
Vilket väl leder till att det i slutändan kommer att vara en grupp mer eller mindre kända personer som visar fram några enstaka hästar.

Tack för de orden, det känns som en tröst att inte vara helt ensam i eländet iaf.
Jag kan känna att man borde få välja om man vill rida ensam eller med sällskap då risken att bli bortglömd iaf försvinner. ;)

Vilket väl leder till att det i slutändan kommer att vara en grupp mer eller mindre kända personer som visar fram några enstaka hästar.

Som "hyfsat känd" inom "min" ras kan jag upplysa om att även vi "kända" kan känna oss orättvist behandlade ibland.

*knapplån*

och jag har en häst med 3-3 i hoppning... :o fick henne bedömd två veckor innan kvalitets och då tyckte SJ att hon skulle ha 8-8 i hoppning.. nåja, så går det när det sitter skit på ryggen :rofl: :angel:

Vet hur det känns...

min 4-åring fick en 7:a av veterinären...bara för att hon lyfte bakbenet och viftade med svansen (flugor som irriterade)....enl honom så ska hästar inte göra så. Samt så hade hästen fått några knutor (pyttesmå,ser ut som insektsbett) under sadeln,som hon inte reagerat på.... men det bedömde veterinären som en 7:e i hälsotillståndet! annars uppträdde hon som en ängel,trots att han var väldigt långsam med att kolla benen,ryggen,rumpan,tänderna....
kände verkligen för att klaga på veterinären!!

På Strömsholm både i år och förra året var det hästar som fick 1-1 på hoppningen. Tyvärr såg jag det inte men fick höra att de knappt kom över hindrena. I år var det en 0-0 som tydligen inte hoppade alls.

Ni verkar missa en väsentlig sak med det betyg ni kallar ridbarheten. Ridbarheten är bara en del av det betyget, det som är den huvudsakliga betydelsen och det som väger klart tyngst av det betyget är däremot utvecklingsbarheten som dressyrhäst. Detta betyg följer nästan alltid gångarterna just av den anledningen att har de ingen gång så har de heller inte så stor utvecklingsbarhet som dressyrhäst, så för att få högt på det betyget skall man både ha en ridbar häst (och då i syftet ridbar som de skall vara på en dressyrbana) och ha en häst med gångarter som hör hemma på en dressyrbana.
Sannolikheten att tex en häst med 556 på gången blir en toppdressyrhäst hur ridbar den än är är ju ganska minimal därför hamnar även det betyget på ca 5. Det skulle bli väldigt fel om en häst med 556 skulle få 8 på utvecklingsbarheten som dressyrhäst.

Av ren nyfikenhet: hur gör man da? Hästen far skrämselhicka och vägrar ens titta at hindrena, eller?

Förra året fick en häst 1-1 när den vände innan det första hindret och lyckades komma över i fel varv hoppa det bakifrån. Hästen gick sedan ej att byta varv på, halvskenade runt i fel varv och den hoppade hindret 2-3 ggr, de provade en gång till med samma resultat, sedan avbröt domaren bedömningen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka