Hedinn
Moderator
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja alltså orientering i skolan är ofta konstigt. Även jag som orienterade tyckte att det var tråkigt, man hade ju tagit bort alla roliga moment i orienteringssporten
Numera tycker jag att orientering i skolan är jätteviktigt. Utifrån perspektiven läsa karta, hantera kompass, navigera i skog och mark (både med OCH utan karta) osv. Däremot behöver man ju verkligen inte göra sport och tävling av det. Orientering är dessutom en aktivitet som man (framför allt på skolnivå) enkelt kan göra det till en övning där man "tävlar" med varandra istället för mot varandra.
Orkar inte läsa hela tråden. Sorry. (Skoldiskussioner gör mig mest deppig).
Men hur många har egentligen haft någon nytta av sina gymnastikbetyg från grundskolan?
Ok fast alla som vill gå gymnasiet och har godkänt betyg i de ämnen som behövs får ju plats (på något program, eller vad det heter nuförtiden), har man inte tillräckligt med godkänt så finns väl gymnasieprogram för de eleverna också. Individuellt program hette det förut.Många? De ingår ju i meritvärdet som du använder för att söka in till gymnasiet.
Ok fast alla som vill gå gymnasiet och har godkänt betyg i de ämnen som behövs får ju plats (på något program, eller vad det heter nuförtiden), har man inte tillräckligt med godkänt så finns väl gymnasieprogram för de eleverna också. Individuellt program hette det förut.
Jag har aldrig läst eller hört om nån ungdom som inte fått gå gymnasiet pga för lågt meritvärde.
Jag kollade på Skolverkets hemsida och idrott och hälsa är inte ett av de ämnena som man behöver ha godkänt i.
Man behöver inte ha godkänt för att få behörighet till gymnasiet men på många ställen behöver du ha ett högt meritvärde för att komma in på den skolan och det program där du vill gå.Ok fast alla som vill gå gymnasiet och har godkänt betyg i de ämnen som behövs får ju plats (på något program, eller vad det heter nuförtiden), har man inte tillräckligt med godkänt så finns väl gymnasieprogram för de eleverna också. Individuellt program hette det förut.
Jag har aldrig läst eller hört om nån ungdom som inte fått gå gymnasiet pga för lågt meritvärde.
Jag kollade på Skolverkets hemsida och idrott och hälsa är inte ett av de ämnena som man behöver ha godkänt i.
Det ingår i det centrala innehållet fortfarande (alltså inte sporten orientering, utan att kunna orientera sig i okänd terräng, men så har det stått länge) men det är däremot borttaget ur betygskriterierna.Enligt min sonen ingår inte orientering i kursplanen längre. De har fortfarande orientering på gympan men mindre än tidigare årskullar men det är väldigt oklart vad som betygsätts under dessa lektioner.
Om det är det ämne du fick högsta betyg i så hade det självklart nytta både för att komma in på den skola och utbildning du ville ha och nytta för att det gav någon mer självförtroende och kanske hjälpte någon att kämpa vidare med något annat ämne som hen hade sämre betyg i. Jag kan verkligen säga att en femma i bild i mitten av högstadiet gav mig en femma som jag hade, vilket var extremt mycket mer än ingen femma och gav energi till att kämpa till sig en till. Barn och släkt och alla möjliga människor diskuterar även betyg och att ha ett högt betyg känns nog i den diskussionen helt underbart. Ja hen har underkänt i matte än så länge men MVG i jumpa! (uppenbarligen tycker jag också att det är helknäppt att bygga ett sådant betyg på en elevs kunskaper i att resonera, skriva o läsa)Orkar inte läsa hela tråden. Sorry. (Skoldiskussioner gör mig mest deppig).
Men hur många har egentligen haft någon nytta av sina gymnastikbetyg från grundskolan?
Vad gör svenska ut på, att sätta ihop bokstäver? Ja man kan göra det bättre eller sämre. Men att begränsa svenska till det är att göra ämnet väldigt litet.Jag tänker att det är viktigt med motion och rörelse för barnen, men fokus på lagsporter med tävlingsinslag kan bli väldigt fel.
Jag hatar att tävla med andra och är bollrädd. I skolan var det vidrigt då vi fick spela med de som var riktigt duktiga och gärna sulade hårda bollar på en och sen blev sura och otrevliga för att man inte mätte sig med dom.
Tycker absolut man kan ha betyg i idrott i grundskolan, men mindre vikt på lagsporter och mer vikt på att röra sig och prova på olika saker. Man kan promenera till exempel, passar mycket bättre för vissa och främjar hälsan. Även gymnastik och balansövrningar är bra. Sen även lägga stor vikt på hälsa i stort, mer teoretiskt.
Jag tycker iofs det är bra att prova på lagsporter, för att främja samarbetsförmågan, men den kan stärkas på andra sätt än genom fotboll.
Det viktiga är väl att barn och ungdomar får glädje i att röra sig? Inte lära sig spela fotboll eller handboll. Och varför måste man ha matcher på idrotten?