Bedömning av hästens form??

WBanna

Trådstartare
Tävlade LB:2 för ett tag sedan och där fanns det en häst som gick i typ "medelsvår form". Hur ska domaren bedöma en sån sak? Ska domaren i det fallet egentligen ge nedslag på poängen för att hästen går i "för hög form" eller spelar det ingen roll? Jättefin häst, och självklart vann den.

/Anna

Om den gick i "Msv form" så kanke det var så att den knäppt av i nacken och inte arbetade med ryggen. Men om den gick i korrekt form så tycker inte jag att ekipaget borde få minuspoäng och det låter orimligt också tycker jag.

:rofl:
MSV form är inte att de har knäppt av utan att hästen går i ändamålsenligform för Medelsvåra klasser ;)

Till trådskaparen...
Det har jag också fått på många protokoll med min häst, han går i för hög form för Lätta klasser och får låg för medelsvåra :crazy: :p Fast nu går han väl i MSV-form på riktigt.
Jag har fått avdrag på stor häst men om man skulle rida i "FEI"-form på ponny skulle man vinna, det är så stor skillnad på ponny o häst-tävlingar.
Eg. ska det ju bli avdrag eftersom i LB:2 ska hästen gå i den formen som är menad för programmet. Fast om hästen går bättre så... nej usch jag är så splittrad i den meningen :p

Jag har också (tyvärr) fått nerdrag i lätta klasser för att domaren tyckt att hon inte gått i en "lätt-klass-form"...Jag vet faktiskt inte var jag ska ställa mig i frågan, men jag tyckte givetvis att det var fel när jag själv fick den kommentaren, så jag antar att jag INTE tycker att man ska dra ner på det, så länge hästen går i en ärlig form.

Jag har varit med om det motsatta! Red en LB:3 och domaren skrev att jag red honom som en unghäst i LC form. Å jag tyckte hästen gick kanonbra, inte alls för låg form för LB.

Jag tycker att man ska kunna rida i "bättre" form än för klassen tänkt. Herregud, hästen får ju bra och pallar bära upp sig själv.

Eller gör de såhär för att säga till en att man borde starta högre klasser?

Mm det var en bra bedömning som Drowsy hade, ekipaget kanske är beredda att gå i högre klasser... Man vet ju aldrig.
Min ponny är väldigt svår att få i låg form, han är typ låst i lite högre form. Fick kommentarer på det jag oxå... :p

Nu blev jag nyfiken, kan nån förklara lite mer varför man "ska" ha olika former i olika klasser? Visst förstår jag att en unghäst inte kan ha samma form som en GP-häst etc, men att hästen ska "se ut" olika i LA och Msv tex. visste jag inte...

Hur vet man vilken form man har och vart går gränsen mellan två former så att säga då... :crazy:

Om hästen går i "medelsvår form" har den ju en betydligt högre form av samling än vad LB:2 kräver.
Detta i sin tur borde ju ge avdrag eftersom domaren skall döma ändamålsenligt för klassen och vad han ser och upplever. Som domare skall man ju inte ta hänsyn till vad man vet hästen kan utföra utan vad den faktiskt utför.

Jag har själv varit med om dett scenario när jag började tävla lätta klasser med min inköpta "läromästare" som med föregående ryttare tävlade MSV. Eftersom jag inte tävlat själv på drygt 10 år ville jag naturligtvis börja om från början för att skaffa mig rutin.
Kontentan blev att jag blev oplacerad för hästen gick i för hög samlingsgrad.

Nu ett antal år senare kan jag förstå varför men inte då vid tillfället då det inträffade.

Idag skulle jag kunna rida en MVS häst i "för klassen korrekt form" eftersom jag har skaffat mig betydligt bättre rutin och erfarenhet, samt vet mer vad som krävs för de olika klasserna.

Sen är det ju alltid den mänskliga faktorn (domaren) som är avgörande, vilken känsla har han/hon fått med sig till sitt uppdrag just den specifika dagen, hur upplever man ritterna från domarbåset?

Grunden måste ju alltid vara att premiera de bättre uppvisningarna........

Det är väl bra på ett sätt att man kan få avdrag för att hästen går i en högre form!
Tävlar man en MSV häst i en LB klass så ska hästen gå i LB form.
Det vore ju inte rättvist mot dom som bara har kommit till LB nivå på sin häst/unghäst om dom ska tävla mot dom som har hästar som igentligen går MSV.
Givet att dom hästarna går i finare form om ryttaren kan få dom dit!
Och som du sa givet att denna häst vann

Tänk om det var likadant på hopptävlingar - att det ansågs fel om de hoppade för högt över!

Jag tycker det är OK att en sådan häst vinner klassen, då får ryttaren bättre självförtroende och vågar starta i mer lämplig klass. Och efter ett tag får den inte starta de lättaste klasserna.

Domaren kan ju lägga in en kommentar att hon tycker den borde starta högre. Dessutom har ju en häst som går i en riktig msv-form, chans att få bättre betyg på elsticitet, lydnad, schwung och allt vad det är där nere. Så det är nog rättvist att den vinner.

Nu blev jag nyfiken, kan nån förklara lite mer varför man "ska" ha olika former i olika klasser? Visst förstår jag att en unghäst inte kan ha samma form som en GP-häst etc, men att hästen ska "se ut" olika i LA och Msv tex. visste jag inte...

Hur vet man vilken form man har och vart går gränsen mellan två former så att säga då... :crazy:

Tänkte bara påminna lite om min fråga häruppe :angel: Förstår om det är svårt att förklara, men skulle va snällt om nån försökte :bow:

Jag vet faktiskt inte vart "gränsen" går någon stans ifall den ska gå i en lägre form eller i en såkallad msv form :confused: Finns det någon speciell gräns överhuvud taget?? Hehe, är inte så insatt :angel:

Håller helt med..! Den häst som går i bäst form, ska få bäst poäng oavsätt vilken klass det gäller. Sen kan man tycka att det är orättvisst när de lite mer oerfarna ryttarna får möta överkvalifiserade ryttare och hästar.

Sv: Bedömning av hästens form??

Oftast är det även andra saker som gör att den hästen vinner också. Om den är rutinerad så utför den ju även alla moment bäst, fattning precis vid bokstaven, schwung i mellantraven, fina övergångar etc. etc. Det vore fel att inte ge poäng för det.

Sen kan det ju diskuteras om inte det ekipaget borde tävla i lite högre klasser...

Sv: Bedömning av hästens form??

Egentligen kan man inte säga att det finns olika former för olika klasser. Det finns olika grader av samling, och i och med högre samling så blir hästens hals lite mera rundad och nacken kommer högre upp. Men man ska inte stirra sig blind på var hästen har nacken, formen har att göra med hela hästen.
Om man tävlar en häst som kan gå Msv i Lätta klasser vad man ska titta på och bedöma är om hästen går i arbetstrav och arbetsgalopp. I lätta klasser begärs inte samlade rörelser som i Msv. Förhoppningsvis kommer en högre tränad häst att utföra rörelserna bättre, mer precision, mer schwung och takt o.s.v. och det tycker jag är helt riktigt att det premieras. Ryttaren har fått den stora turen att rida en vältränad häst som h*n kan lära sig mycket på.
Men, klarar inte en ryttare på en häst utbildad till Msv att rida en Lätt klass riktigt, då ska ekipaget heller inte vinna. Gör en yngre häst som inte är lika mycket tränad och går i en öppnare form ett bättre program så ska den vinna.

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 102
Senast: LiviaFilippa
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 246
Senast: Hedinn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 512
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?