Bedömning av hästens form??

Sv: Bedömning av hästens form??

Det var ett bra svar, Bobo.

Dessutom - när man menar "form" så ser jag till mer än bara formen på nacken/huvudet - det gäller ju samlingsgraden, helt enkelt!

Huh! Tur att man inte tävlar! Det var en väldans konstig sport det här, dressyr. Man får inte vara för bra liksom. :confused:

Jag för min del kan inte alls förstå det roliga i att tävla när hästen _inte_ går samlat med bärig rygg och ja, allt det andra som måga tycker tillhör "MSV form"....
Vari ligger utmaningen, att tävla i en klass som går ut på att rida runt på en bana i de tre gångarterna i fina kläder, rida lite ridvägar eller vad ni nu gör..? Jag förstår inte! Det är ju inte svårt, det kan väl vem som helst göra? :crazy: :confused:

Försöker du vara skojig, eller?

Det är väl otroligt enkelt att lista ut att såväl hästar som ryttare kan befinna sig på olika utbildningsnivåer och att det ändå är kul att tävla mot andra som befinner sig ungefär i samma nivå.

Eller tycker du att nybörjare inom hoppning ska tävla mot Malin Baryard?

Det är en bit till toppen och det finns - och SKA finnas - nivåer upp dit där man kan kolla om man är på rätt väg.
De som själva rider bra och har en välutbildad häst tävlar på sin nivå, och de som har yngre hästar eller som själva inte kommit så långt i sin utbildning tävlar på sin nivå.

Nä, jag fattar inte vad nybörjare har på tävlingsbanor att göra överhuvudtaget. Det är märkligt, för det verkar bara vara inom hästsporten som det är så.

När man väl ger sig ut så är det inte så lätt som man kan tro...
I de flesta sporter tävlas det på låg nivå, kolla bara på korpen.

imported_Dreamer skrev:
Nä, jag fattar inte vad nybörjare har på tävlingsbanor att göra överhuvudtaget. Det är märkligt, för det verkar bara vara inom hästsporten som det är så.

Det är ganska stor skillnad på att vara nybörjare och att vara oerfaren. Du kan ju ha ridit i flera år och på så sätt vara erfaren, men inte ha tävlat så mycket och på det sättet vara oerfaren.
Att vara nybörjare är något helt annat.

Det jag satt och tänkte på nu när jag suttit och läst alla inlägg om låg och hög form är att det är väldigt individuellt vilken form olika hästar skall gå i. Vissa hästar har inte fysiska förutsättningar för att gå i en för låg form och blir naturligt sett högre i formen. Andra bör ridas i en lägre form för att det är mer naturligt för dem. Då är det lite dumt att tvinga på hästen en form som blir onaturlig för den..

Jag rider för en dansk gästtränare emellanåt och hon är väldigt noga med att vi rider hästen i den formen som ger just den hästen bäst förutsättningar för att jobba korrekt. Min unghäst skall t.ex inte jobbas helt lika som en annan unghäst, även om båda skall gå i en relativt låg form.

imported_Dreamer skrev:

Jag utgår från att du fortsätter att skämta, fast du är inte värst rolig.

Nänä, det tävlas inte på lägre nivå i andra sporter. :confused:

Vilken säck har du legat under sedan du föddes? I precis alla sporter som tävlar man på den nivå man för ögonblicken ligger på. Om du med ditt käcka inlägg menar att alla under MSV nivå inte borde tävla så kan dressyrsporten packa ihop och avveckla sig direkt.

Men framförallt: du ÄR inte rolig och din attityd är inte värst cool, så lägg ner. :eek:

Så unga fotbollsspelare spelar inte matcher? Och unga hockeyspelare? Det förekommer självklart inom alla sporter, det är väl snarare så att i hästsporten så tävlar man mot varandra oavsett ålder eller det man gjort förut.
Vad tror du unga rätt gröna friidrottstjejer skulle säga om Carolina Klüft kom och tävlade mot dom? Knappast rättvist, eller hur?

Hej på er!

Tar upp tråden på nytt istället för att börja på en ny, hoppas att ngn läser :banana:

Jag tänkte anmäla mig till en klubbtävling på min nyblivna foderhäst. Hon rids fortfarande av ägaren och de tävlar msv och tränar för svår.

Själv anmäler jag mig i så fall till LB:1, för den är ganska enkel att komma ihåg men ändå så händer det litegrann. Jag har inga tävlingsnerver så jag brukar bli hypernervös och glömma bort banan osv, osv..

Nu till detta med formen och avdrag, detta är ju "bara" en klubbtävling, men ändå, om jag i programmet joggar på i arbetstrav och inte samlad trav, då borde ju formen också bli enl LB, eller hur? Problemet är om jag höjer handen så brukar hon samla ihop sig rätt bra, så jag får rida med ganska låg hand, men då kan jag få avdrag för "ryttarens sits"?? Släpper jag efter på tygeln för att eftersträva en lägre form så tappar hon ju tillslut baken och då går det inte att få henne i galopp, så hon måste ju ändå vara samlad.. jisses, hur svårt kan detta vara egentligen?? :angel:

Vad är bäst, att jag sitter som jag "ska" och riskerar en högre samling eller att samling och traven är just arbetstrav?

Nu är detta egentligen av underordnad betydelse, för jag är glad om jag kommer ihåg banan och ska satsa på att rida bra vägar och försöka få till trav och galopp på rätt ställen.. och kanske tom en rund volt som börjar och slutar på samma ställe.. inte det lättaste.. hehe..

Tycker att det är lite dumt att få avdrag för att jag kan mindre än hästen.. :mad:

Jag tror inte det är någon fara att du blir nerdömd på grund av att hästen kan mer än du :)
Det är inte handens höjd som räknas, utan helhetsintrycket. Att hästen är lösgjord, taktfast, går fram stadigt i sin form och att ryttaren rider programmet och dess vägar korrekt. Istället för att resonera som du gör ska du försöka dra nytta av att du tävlar en välskolad häst och rida så bra som möjligt. Lycka till!!

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 102
Senast: LiviaFilippa
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 246
Senast: Hedinn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 512
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?