Sv: Bedömning av hästens form??
Hej på er!
Tar upp tråden på nytt istället för att börja på en ny, hoppas att ngn läser
Jag tänkte anmäla mig till en klubbtävling på min nyblivna foderhäst. Hon rids fortfarande av ägaren och de tävlar msv och tränar för svår.
Själv anmäler jag mig i så fall till LB:1, för den är ganska enkel att komma ihåg men ändå så händer det litegrann. Jag har inga tävlingsnerver så jag brukar bli hypernervös och glömma bort banan osv, osv..
Nu till detta med formen och avdrag, detta är ju "bara" en klubbtävling, men ändå, om jag i programmet joggar på i arbetstrav och inte samlad trav, då borde ju formen också bli enl LB, eller hur? Problemet är om jag höjer handen så brukar hon samla ihop sig rätt bra, så jag får rida med ganska låg hand, men då kan jag få avdrag för "ryttarens sits"?? Släpper jag efter på tygeln för att eftersträva en lägre form så tappar hon ju tillslut baken och då går det inte att få henne i galopp, så hon måste ju ändå vara samlad.. jisses, hur svårt kan detta vara egentligen??
Vad är bäst, att jag sitter som jag "ska" och riskerar en högre samling eller att samling och traven är just arbetstrav?
Nu är detta egentligen av underordnad betydelse, för jag är glad om jag kommer ihåg banan och ska satsa på att rida bra vägar och försöka få till trav och galopp på rätt ställen.. och kanske tom en rund volt som börjar och slutar på samma ställe.. inte det lättaste.. hehe..
Tycker att det är lite dumt att få avdrag för att jag kan mindre än hästen..