bedöma en fälttävlan?

E

Essepesse

hur görs bedömningar? dressyren bedöms väl som "vanligt"? likaså hoppingen? bedöms terrängprovet som banhoppningen om det är debutanat man rider? hur kommer man fram till vem som vinner? är det samlingspoäng från alla grenarna? hur lägger man då ihop det?

har kollat på resultat från gamla ft men fattar inte:angel: :rofl:

Sv: bedöma en fälttävlan?

I dressyren får man poäng som vanligt - dessa räknas om i procent.
Sedan tar man 100 - den procent man erhållit (2 decimaler) och multiplicerar resultatet med 1,5.

Ex. du har ridit på 60%
100-60 = -40. -40 * 1,5 = -60 --> 60 straffpoäng.

Banhoppningen bedöms som vanlig banhoppning.
Olydnad 4 straff uteslutning på andra, rivning 4 straff. Tidsfel 1 per sekund.

I terrängen får man 20 straff för första olydnad på ett hinder, 40 för andra på samma hinder.
Efter 3 olydnader på samma hinder eller 4 sammanlagt är man utesluten.
Avramling/gå omkull = uteslutning. (Inte samma regler internationellt dock)
Tidsfel är 0,4 straff/sekund över optimaltiden (samt i debutant och lätt även under opt.tiden - man får vara 15 sek under men mer än så ger straffpoäng)

Lägst sammanlagda straffpoäng efter 3 grenar vinner.

Blev det inte tokigt nu?

100-60 är väl inte lika med -40 ?
60 - 100 = -40 däremot.
Men antar att det var det du menade? ;)

aha okej tack så mkt:bow:

hehe lät väldigt komplicerat det där du:smirk:

Jo :rofl:

Självklart är det så som du skriver, jag menade det men skrev visst ngt helt annat :o

/Mattegeniet PF :D

Jo :rofl:

Självklart är det så som du skriver, jag menade det men skrev visst ngt helt annat :o

/Mattegeniet PF :D

Asså e inte allt d där rätt korkat, varför inte bara ta (100-x)*1,5=y Då x är antalet procent man får i dressyren och y är antalet straffpoäng man får?

Jag menar det blir ju precis samma sak, bara att man slipper omkonvertera från minus till plus och man slipper att använda minus i uträkningarna... Eller missar jag något väsentligt? :d Rätta mig om jag har fel :bow:

så det är typ dressyren det hänger på:confused: om man ridr felfritt i terräng o hoppning. man kan liksom inte få några plus poäng där:) ?

nej man kan inte ha pluspoäng.

nja, det hänger inte bara på dressyren (även om det givetvis är en stooor fördel att ha en bra dressyr) - så himla enkelt är det inte att rida nolla i både hopp o terräng iaf inte i högre klasser.
sen klättrar man ju i listan på andras misstag åxå.

så det är typ dressyren det hänger på:confused: om man ridr felfritt i terräng o hoppning. man kan liksom inte få några plus poäng där:) ?

Får man en dålig dressyr då kan man nästan tacka för sig och åka hem..haha..då har man inte så stor chans att bli placerad om man nu vill det:)

och vilken klass det handlar om. Får man över 70 straff i debutant är man nog rätt så körd :angel:

och vilken klass det handlar om. Får man över 70 straff i debutant är man nog rätt så körd :angel:

Visst är det till en stor fördel att ha bra dressyr, men jag upplever att det är lättare att klättra i debutanter än högre tävlingar, eftersom det finns fler "blåbär" i debutanterna. Men så tycker jag att om man ska tävla fälttävlan så ska man ha lite koll på dressyren (hästen kan ju vara spänd och ha en dålig dag också), annars kan man likaväl rida huntingklasser. Så tycker iallafall jag. Dressyren är grunden till ALL ridning! :)

jo precis! jag som bara tävlar dressyr nu;)

en fråga bara, hur petiga är dom i dressyren. Jag menar, jag har ju en liten idiot. Hon går bra i traven men kan flippa lite i galoppen.
jag tränar dressyr som en tok just nu men allt klaffar ju inte
Om jag håller ett lite högre tempo i galoppen där hon går bra får jag då lägre poäng? Jag menar i debutant klasser

det beror helt på vad det är för domare.
en del vill ha full fart, andra vill att man knappt ska röra sig framåt.

tack för svaret. Det går ju inte i full kareta men hon går ju inte i helt samlat tempo.

Liknande trådar

Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 422
Utrustning Diskuterade säkerhetsvästar häromdagen och det där med att i princip alla (hopp-)ungdomar slänger västen längst in i garderoben och...
7 8 9
Svar
173
· Visningar
15 414
Hästvård Jag köpte för nästan två och ett halvt år sedan en häst med kissing spines. Det har varit otroligt mycket jobb med honom, främst...
Svar
16
· Visningar
3 725
Senast: klystron
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 691
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023