Bebis som vill sluta amma?

feel

Trådstartare
Dottern är dryga 5 månader och hon är supersvår att amma nuförtiden, sena kvällar, nätter och tidig morgon när hon är trött går bra. Men på dagarna är det HELT hopplöst... Hon äter gröt på morgonen, och smakpure på på em. Däremellan vill jag ju amma, men hon vill inte... hon tar något sug, sen släpper hon och skrattar, gurglar och tittar nyfiket efter hunden, leksaker, lampan, fönstret, tar något sug - försöker sätta sig upp. Så här håller det på och efter en stund så krälar hon iväg.

Ska jag ta det här som ett tecken att hon inte vill amma nåt mer? Kan ju fortsätta amma henne på kvällar/morgon men räcker det? Alltså när man läser om amning så ska man ju helamma till minst 6 månader, men hur lyckas man med det med en bejbis som inte vill?

Sv: Bebis som vill sluta amma?

Jag fick lov att liggamma i ett mörkt rum under en period i ungefär samma ålder. De har också ammat mindre i perioder och sen några veckor senare mer igen. Så jag tror det kan vara en fas. Och du behöver inte alls sluta amma om du inte vill, det går bra att öka intensiteten igen om du vill senare även om du ammar mindre med bara morgon och kväll tex en period.

Tror hon vill men upptäcker en massa annat spännande. Jag har haft en filt jag lagt över för mina ska ha koncentrerat sig på att äta istället för allt annat. Går väl bra hemma men lite jobbigare borta när de ska släppa och tita runt så man visar bröstet.

fast helamma gör du ju ändå inte iom att hon äter gröt + pure. Jag hade nog fortsatt som du gör nu, erbjudit bröstet dagtid med ev filt över för att få henne koncentrerad.

Så gör H också. Det har resulterat i betydligt kortare amningar men oftare (nu är det nog knappt 1,5 timma mellan amningarna dagtid). Har han "tjafsat" flera gånger i rad brukar han komma på att han är hungrig och äta ordentligt sen.

*kl*

Ska prova med filt imorgon. Hoppas att det bara är en fas för vill gärna amma några månader till, även om blir mindre och mindre hela tiden iom att hon får mer riktig mat.

Mina har också varit så, i fyra-femmånadersåldern. Jag har ammat dem i ett rum där ingenting händer, typ i vårt sovrum.

Fast vill inte bebis amma varför bråka??? Ja WHO's rekommendation är att helamma till 6 månader men inte kommer det bli något fel på din bebis om du inte ammar till den åldern. Själv slutade jag amma när M var 4 månader o då snuttade han bara morgon o kväll den sista månaden fick mat och ersättning i övrigt (4 mål mat och ersättning morgon o kväll när snuttandet inte gav mer än mys för oss båda) , ersättningen slutade han med innan 6 månader. Nu är han en normal och levnadsglad 1-åring som äter allt som serveras på bordet.
Stirra dig inte blind på vad WHO eller LVM rekommenderar, dessa rekommendationer verkar ju ändras från år till år. Gör det som känns bäst för er, vill inte dottern amma på dagarna strunta i det då och låt hon äta mat istället hon är så pass stor att det går bra.

Man kan ju se det på olika sätt, bebisen kanske visst vill amma fast hon vill helst titta på allt annat samtidigt. Självklart är det upp till var och en att sluta när man vill, man behöver inte ens en bra anledning.

Dessutom är det så att barnet får del av mammans antikroppar så länge man ammar.

För min del handlade det i alla fall inte alls om att "bråka" när mina betedde sig som TS beskriver sin. Det handlade helt enkelt om att världen började bli så himla intressant att de inte kunde låta bli att titta på allt samtidigt. De är för små för att själva kunna sortera ut vad som är viktigt så de blir väldigt lätt distraherade. Har man dessutom en pigg och framåt bebis som är väldigt intresserad av sin omgivning så kan de behöva hjälp att stänga ute intryck ibland och ett bra sätt kan ju vara att dra sig tillbaka i ett lugnt rum och amma.

Självklart gör var och en som den vill men jag är i alla fall väldigt glad att jag fick stöd i att fortsätta amma mina bebisar trots perioder då det var svårare.

Nu är amningen helt okomplicerad och guld värd för oss :love: . De ammar snabbt och effektivt "till vardags" och lite längre då de är trötta eller vill varva ned lite extra. Just nu är vi förkylda allihop och de har väldigt dålig aptit men tack och lov ammar de i alla fall ofta. Mina är 8,5 månader.

Ska man tänka likadant med den vanliga maten också?
De flesta småbarn är intresserade av tusen andra saker när det ska ätas. Ska man inte"bråka" då och låta dem slippa äta?
Bröstmjölken ska vara den huvudsakliga födan i minst 6 månader. Hur man än vrider och vänder på det så är det det som är bäst för barnet.
En 5 månaders bebis mage är inte mogen att enbart hantera annan föda.

*kl*

Jag vill ju fortsätta amma, just för antikropparna och för att jag inte vill gå över för snabbt till bara ersättning och vanlig mat. Amningen kommer ju minska allt eftersom men vill gärna amma medans man introducerar all "ny" mat.

Satte filt över och hon har ammat lunchmålet iaf.

När det gäller immunförsvaret och antikroppar så var iaf informationen när mina barn var små att det räckte gott och väl att delamma.

Fast det kallas ju delamning sa fort du ger nagon annan mat. Du ammar sa mycket som bebisen vill helt enkelt. Helamning ar nar barnet aldrig far nagot annat an brostmjolk forutom mediciner.

Jag förstår inte riktigt poängen med ditt inlägg. Jag har inte svårt att förstå skillnaden på del och hel ;-D

Eftersom TS vill amma pga antikroppar och immunförsvar så räcker det ju med att delamma. Så problemet att bebin har annat att titta på dagtid är egentligen ett icke-problem om hon ammar morgon/kväll/natt så länge som det viktiga är just antikropparna

Ska man tänka likadant med den vanliga maten också?
De flesta småbarn är intresserade av tusen andra saker när det ska ätas. Ska man inte"bråka" då och låta dem slippa äta?
Bröstmjölken ska vara den huvudsakliga födan i minst 6 månader. Hur man än vrider och vänder på det så är det det som är bäst för barnet.
En 5 månaders bebis mage är inte mogen att enbart hantera annan föda.

nja, sanning med modifikation kanske..... milda produkter som välling och gröt klarar dom allt av.

min väns son vägrade (totalt!!!) bröstet OCH ersättning runt 4 månader och enligt BVC var det helt oki att gå över på välling och gröt och annan lättsmält mat.
och han var hur nöjd som helst med det.

så det är nog lite olika från bebis till bebis.

Na, jag menar mest att det verkar meningslost att ge barnet ersattning pa dagen nar man hellre vill amma.

Och barnet helammas inte, det delammas eftersom det ater smakportioner.

Fast jag läste i någon tidning (minns tyvärr inte vilken) att det är vanligare här i norr att barn blir glutenintoleranta. Och att en anledning kan vara att de äter såpass mycket välling (och gröt). Så jag hade varit försiktig med att enbart ge barnet det.

T.S det är nog rätt vanligt att barnet under en period inte har tid att äta. Jag hade försökt sitta i ett rum med svag belysning utan ljud och ev en filt över axeln och barnet.

Att byta ut alla måltider mot gröt och välling är väl inte att rekommendera.
Visst har man inget val för att bebisen vägrar allt annat så, men kan man fortsätta amma med en filt över bebisen, eller i ett mörkt och tyst rum så är ju det bättre. Tycker att det vore dumt att ge upp bara för att bebisen är lite för nyfiken.
Rekommendationerna är ju ändå delamning i minst 1 år.

Men TS skriver ju inte att ersättning är det enda alternativet, varianten att äta mer mat finns ju också.

Och jag har förstått skillnaden mellan att helamma och delamma, redan från första stund faktiskt.

Liknande trådar

Gravid - 1år Hur sjutton gör man? Jag trodde att det var jobbigt att bli mamma första gången. Allt var nytt, mitt barn hade kolik och skrek och var...
2
Svar
20
· Visningar
3 707
Senast: Jaahl
·
Gravid - 1år Jag är mest nyfiken - ni som ammar och har börjat ge mat (gröt etc) hur mycket äter era barn? Hur mycket ammar de och hur mycket vanlig...
Svar
0
· Visningar
840
Senast: evis
·
Gravid - 1år Hej! Jag skrev ju en tråd för ett tag sen om My som bara åt och åt och åt och åt (på mig alltså). Tänkte att ni kanske ville veta hur...
Svar
8
· Visningar
1 183
Senast: Björk
·
Gravid - 1år Eller han ammar ju morgon och kväll och 1-2 gånger på natten, men ingenting dagtid förutom eventuellt en slurk före han ska sova middag...
2
Svar
29
· Visningar
2 048
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar