Hjälp, min 6,5-månaders ammar nästan ingenting längre!

Sv: Hjälp, min 6,5-månaders ammar nästan ingenting längre!

Fast det stämmer ju inte helt. WHOs rekommendationer handlar inte alls bara om att rädda barn i U-länder från smutsigt vatten. Dessa barn behöver visserligen modersmjölken i mycket högre grad än tex. våra svenska barn, men det innebär ju inte att modersmjölken ska förringas hos oss. Våra barn erhåller också ett skydd från mjölken även om de inte är i samma desperata behov av det som barn i U-länder.

Det finns forskning, från väst, som visar på hälsofördelar med helamning i 6 månader samt längre delamning och WHOs rekommendationer grundas även på en del av dem.

Inte bara, men de är mer riktade mot dem.

Inte förringas, men jag tycker inte att man behöver förfasa sig över att alla svenska barn inte ammas till två års ålder, som jag tolkade att vissa gjorde här i den här tråden.

Att råden grundas på annat än forskning har jag väl ändå inte sagt? Om du tolkade så ber jag om ursäkt, det var inte min mening. :)

Nej det där är en myt, som vissa BVC hjälper till att sprida, tyvärr. :crazy:

Det enda av vad jag läst jag har hört på BVC är väl det om sunt förnuft, och det vidhåller jag bestämt. ;)

Resterande har jag hört från andra ställen, och när jag läser på WHOs sida får jag ändå intrycket av att de i första hand vänder sig till utvecklingsländer? Eller vad är det du menar är en myt? Jag förstår inte riktigt vad du menar, du får gärna utveckla dig lite när du har tid och ork. :)

Jag tycker inte att någon har förfasats alls. Däremot tycker jag att det är viktigt att slå hål på myten att WHOs rekommendationer i princip bara gäller U-länder för så är det inte.

Det tycker jag, därav jag kände att jag ville ge mig in i diskussionen.

Jag har inte skrivit det, så sluta förvräng vad jag skriver är du snäll.

De märker ju ut specifikt vilken info som gäller europa (ledsen, men jag orkade inte tanka hem rapporten och läsa igenom den så kan inte svara för vad som står i den) och varför skulle de göra det om deras övriga info gällde alla?

Det enda av vad jag läst jag har hört på BVC är väl det om sunt förnuft, och det vidhåller jag bestämt. ;)

Resterande har jag hört från andra ställen, och när jag läser på WHOs sida får jag ändå intrycket av att de i första hand vänder sig till utvecklingsländer? Eller vad är det du menar är en myt? Jag förstår inte riktigt vad du menar, du får gärna utveckla dig lite när du har tid och ork. :)

Jag har en helvetisk huvudvärk idag, så jag kanske inte skriver så sammanhängande.
Jag menade att det är en myt att WHOs rekommendationer bara är till för u-länder. Amningens fördelar är ingenting som sitter i geografin. Men självklart är det viktigt för barn i u-länder att inte få i sig smutsigt vatten osv och därför är det viktigt att fortsätta amma där.
Amningen har så många fördelar (som man kan läsa om om man bara googlar lite), så jag förstår inte varför man ska sluta med den enda anledningen att vi har rent vatten i Sverige. (Nej, jag säger inte att du tycker att man ska det.)

Det om BVC la jag till för att jag själv, och andra, fick höra på BVC att WHOs rekommendationer om helamning i 6 månader var till för u-länder och inte Sverige med sin fina mat.

Vart tycker du specifikt att det har förfasats?

De rekommenderar helamning till 6 månaders ålder för spädbarn i Europa också. Delamning till 1-2 års ålder beroende på olika faktorer.

Det finns fler än man tror som ammar längre än BVCs rekommendationer, tack och lov. :)

Sol: Jag verkar ha inbillat mig en hel del, är väl mest detta som triggade mig, just detta "tack och lov" blev i mina ögon lite större än det är nu när jag läser det igen. Då tolkade jag det som "och tack vare det överlever iaf de barnen", men nu när jag läser det igen tror jag att jag tolkar det lite mer korrekt. Har suttit och läst lite för mycket på ett annat forum, där är det lite mer... fascistiskt. :angel: Ska hänga mer på buke istället, finns mer utrymme här. :)

Men eftersom vi diskuterar olika saker; ni diskuterar ett påstående som gäller att WHOs rekommendationer gäller i enbart u-länder, och jag diskuterar att de vänder sig mer till u-länder än i-länder känner jag att jag inte kan tillföra diskussionen mer. Självklart är det bra att amma om man kan och vill och båda mår bra av det, men funkar det inte så ser jag inga fel i att sluta. (Det kanske inte ni heller gör, men ville bara få fram det igen. Det var mitt syfte att framföra när jag började diskutera.)'

kpist: Bra att du inte säger att jag sagt att man ska sluta amma för att vi har rent vatten. Min åsikt som jag försökte få fram var enbart att för oss med tillgång till rent vatten gör det inte lika mycket om det är så att man väljer att sluta amma, oavsett om det är mamman eller barnet som inte vill.

Jag känner mig inte ett dugg fascistisk och jag tycker självklart inte att man ska amma om en eller båda inte mår bra av det. Däremot tycker jag det är viktigt att lyfta fram amningens fördelar gentemot ersättning, även om vi har rent vatten och det finns alldeles utmärkt ersättning så har amningen ändå andra fördelar (för både barn och mamma).

Ja, jag skrev inte det heller, utan att jag varit på ett anant ställe där folk är fascistiska, därav min skeva tolkning av vad du skrev. :)

Vart tycker du specifikt att det har förfasats?

De rekommenderar helamning till 6 månaders ålder för spädbarn i Europa också. Delamning till 1-2 års ålder beroende på olika faktorer.

Var inte ett av argumenten till helamning 6 mån istället för 4 mån att folk började ge sina spädbarn fast föda före 4 mån så att det kunde äta hela mål (vilket inte tarmsystemet är redo för vid den åldern). Tycker mig minnas det från den tid då jag skummade förarbeten. Och den största studien ang. helamning gjordes väl någonstans i sydamerika?!

Sedan (om jag återigen minns rätt) har väl glutenintoleransen ökat sedan rekommendationen eftersom rätt många slutat amma vid 6 mån ålder (barnet har kanske hellre varit intresserad av "riktig" mat och en tuff amningsperiod har kanske känts o.k. att avsluta eftersom man "hållit" ut under den rekommenderade tiden.

Gluten bör ju introduceras under amning (om man nu ammar) och det tycker jag personligen är viktigare än helamning i 6 mån.

Liknande trådar

S
Småbarn Har en dotter på 9 månader strax som är väldigt matglad. Mat har aldrig varit något problem med maten och hon får välling morgon och...
Svar
17
· Visningar
1 718
Gravid - 1år Jag är mest nyfiken - ni som ammar och har börjat ge mat (gröt etc) hur mycket äter era barn? Hur mycket ammar de och hur mycket vanlig...
Svar
0
· Visningar
840
Senast: evis
·
Gravid - 1år Maja är nu 7 månader och tycker amningen är överskattad:( Hon får ingen ro att amma dagtid, då är allt annat så mycket roligare...
Svar
13
· Visningar
4 451
Senast: Mynta2
·
Gravid - 1år Hej! Jag skrev ju en tråd för ett tag sen om My som bara åt och åt och åt och åt (på mig alltså). Tänkte att ni kanske ville veta hur...
Svar
8
· Visningar
1 183
Senast: Björk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka